Penggunaan Aplikasi Benime pada Pembelajaran Bahasa Arab Kelas VI SD IT Ar - Rahman Palangki

  • Adam Mudinillah IAIN Batusangkar
  • Amrina Amrina Institut Agama Islam Negeri Batusangkar
  • Distya Leginta Vujiachi Institut Agama Islam Negeri Batusangkar

Abstract

Language is a very basic thing for every human being, not only for communication but alsoas a forum for the prosecution of knowledge. At this time, other languages are urgentlyneeded because of the increasing circulation of information using other languages, as wellas Arabic itself. In the process of learning Arabic, there are several problems or difficultiesfaced at the IT Ar-Rahman Palangki Elementary School. With the development oftechnology at this time, therefore technology can be a solution to the difficulties broughtinto the teaching and learning process of Arabic at SD IT Ar-Rahman Palangki. This is dueto the technology that we can use to assist in making interesting learning media, especiallyapplications that can be accessed on Android in the form of images, sounds, and movinganimations, such as the Benime application. The benime app itself is an animated videomaker app for a more interesting percentage.

References

Azzuhri, M. (2009) ‘Metode dan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet di Era Teknologi Informasi’, INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 14(3), pp. 348–445.
Fitrianingsih, N. (2016) ‘Pengembangan Model Pembelajaran Desain Grafis Berbasis Netop School di SMK Negeri 2 Kota Bima’, Jurnal Ilmiah Matrik, 18(1), pp. 1–14.
Gunawan, I. (2013) Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.
Hifni, A. and Ramma, K. (2015) ‘Pengantar Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab’. Kalimantan: IAIN Antasari Press.
Islam, A.M.S. (2015) ‘Faktor demotivasi pembelajaran bahasa Arab dalam perspektif siswa Madrasah’, Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), pp. 1–16.
Iswanto, R. (2017) ‘Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pemanfaatan Teknologi’, Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 1(2), pp. 139–152.
Izzah, M.A. and Ma’sum, A. (2021) ‘Pengembangan Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah untuk Siswa Kelas X MA Almaarif Singosari’, JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(8), pp. 1081–1094.
M Amin (2021) ‘Manusia Dalam Pandangan Islam’, Al Urwatul Wutsqa : Kajian Pendidikan Islam, 1(2), pp. 64–85. Available at: https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul.
Nurani, Q., Irmansyah, I. and Dwi, I. (2019) ‘Ta’līm An-Nahw bi Istikhdâm Kitâb Amtsilati fī al-Ma’had Abdurrahman’, Taqdir, 5(2), pp. 41–53.
Nurcholis, A., Hidayatullah, S.I. and Rudisunhaji, M.A. (2019) ‘Karakteristik dan Fungsi Qira’ah dalam Era Literasi Digital’, El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 18(2), pp. 131–146.
Nurhidayati, N. et al. (2019) ‘Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Dan Pemanfaatan Aplikasi Android Untuk Guru Bahasa Arab’, Jurnal Karinov, 2(3), pp. 181–184.
Nurkholis, N. (2018) ‘Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Bahasa Arab’, Al-Fathin: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 1(01), pp. 10–21.
Putri, D.A.P. (2019) ‘Rancang Bangun Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini Berbasis Android’, Technologia: Jurnal Ilmiah, 10(3), pp. 156–164.
Putri, W.N. and Billah, A. (2019) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berwawasan Sains Berbasis Mobile Android’, LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 3(2), pp. 163–179.
Rambe, P. (2019) ‘Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Inovatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Web’, Arabi: Journal of Arabic Studies, 4(1), pp. 55–64.
Ridho, U. (2018) ‘EVALUASI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB’, An Nabighoh, 20(01), pp. 19–26. doi:10.32332/an-nabighoh.v20i01.1124.
Ritonga, M. et al. (2016) ‘PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DI KOTA PADANG Abstrak Pendahuluan Salah satu faktor yang menyebabkan’, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(1), pp. 1–12. Available at: https://www.google.co.id/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=0ahUKEwjcur2_ptzRAhWMuI8KHSIbARcQFgglMAE&url=http%3A%2F%2Fjournal.uinjkt.ac.id%2Findex.php%2Farabiyat%2Farticle%2Fdownload%2F2879%2Fpdf&usg=AFQjCNGRE4utGb55NjSFMfJOKKhHs7wiLg&bvm=bv.1450.
Rosiyana, S. dkk. (2014) ‘Efektivitas Model Reflective Teaching Bagi Pendidikan Keterampilan Berbicara dan Membaca Bahasa Arab Kelas VII MTS AL IRSYAD GAJAH DEMAK’, Lisanul Arab, 6(1), pp. 29–37.
Takdir (2020) ‘Problematika Pembelajaran Bahasa Arab’, Naskhi, 2(1), pp. 40–58.
Talakua, C. and Elly, S.S. (2020) ‘Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Mobile Learning terhadap Minat dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA Kota Masohi: Effect of the used of Biology Learning Media Based on Mobile Learning on Learning Interest and Creative Thinking A’, Biodik, 6(1), pp. 46–57.
Thoha, M. (2012) ‘Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pendekatan Manajemen Berbasis Sekolah’, OKARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 6(1).
Tresnawati, D. and Rizqi, R.F. (2017) ‘Rancang Bangun Aplikasi Pengenalan Dasar Bahasa Arab Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android’, Jurnal Algoritma, 14(2), pp. 314–322.
Wahab, M.A. (2015) ‘Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Posmetode’, ARABIYAT : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), pp. 59–74. doi:10.15408/a.v2i1.1519.
Zukhaira, Z. (2020) ‘ABATAMA (Al Abwab At Tahwiliyah Al Maudhi’iyah): PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK ANAK TK/RA B DI KOTA SEMARANG’, Taqdir, 6(2), pp. 117–134.
Published
30-06-2022
How to Cite
Mudinillah, A., Amrina, A., & Vujiachi, D. (2022). Penggunaan Aplikasi Benime pada Pembelajaran Bahasa Arab Kelas VI SD IT Ar - Rahman Palangki. Taqdir, 8(1), 89-109. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/taqdir.v8i1.10706
Section
Artikel