MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III DI SDN 49 OKU PADA MATERI MEYAKINI ALLAH MAHA ESA MELALUI PENERAPAN METODE MAKE A MATCH

Main Article Content

Janalia Janalia Tutut Handayani Yuyun Sartinah

Abstract

The purpose of this research was to find out whether there was an increase in the learning outcomes of grade 3 students at SDN 49 OKU in the material Believing in Allah Almighty after applying the Make A Match type of cooperative learning method. In the application of the Make A Match method to ongoing learning, the learning outcomes achieved by 3rd graders of SDN 49 OKU in the form of cognitive, affective, and psychomotor abilities related to the subject matter of PAI Fear of God Almighty, showed an increase with the acquisition of a score from cycle I of 59 .2% and cycle II of 88.8%. This shows an increase from cycles I and II. These results indicate that classroom action research conducted from the initial conditions to the end of cycle II shows an increase in student learning outcomes. Based on the results of the Classroom Action research, it can be concluded that: There is an increase in the learning outcomes of grade 3 students at SDN 49 OKU in the material Believing in Allah Almighty after applying the Make A Match learning model.

Article Details

How to Cite
Janalia, J., Handayani, T., & Sartinah, Y. ( ). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III DI SDN 49 OKU PADA MATERI MEYAKINI ALLAH MAHA ESA MELALUI PENERAPAN METODE MAKE A MATCH. Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 60-68. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17797
Section
Articles

References

A.M. Sardiman. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo.

Agus Suprijono. (2016). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Agustun Citra Pertiwi. (2020) “Penggunaan Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Kelas IV SDN 6 Metro Barat”. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) metro lampung

Ali, M. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Bandung : Angkasa.

Balai Pustaka Kemdikbud. (2017). Agama Islam SD-MI.

Kemendikbud. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta.

Dimyati dan Mudjiono. (2015). Belajar dan Mengajar. Jakarta; Rineka Cipta

Fauziyyah Musra (2020). Strategi Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas VIII.3 SMP Negeri 1 PINRANG. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) PAREPARE.

Isjoni. (2019). Cooperatif Learning. Bandung: Alfabeta.

Novi Kurniawati. (2018). Pengaruh Metode Make A Match Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Di SD Negeri Rejowinangun Utara 1 Kota Magelang”. Universitas Muhammadiyah, Magelang.

Rukhaimah (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Arab Kelas VII Madrasah
Tsanawiyah Aisyiyah Cabang Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Rusman. (2018). Mengembangkan profesionalisme Guru : Rajawali Pers.

Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya. (2016). Strategi Pembelajarana Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor Yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Solihatin. (2012). cooperatif learning Guru sebagai fasilitator yang memegang kunci keberhasilan tujuan pembelajaran : Bumi Aksara.

Solihatin. (2013). Analisis model pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sriyono, dkk. (1992). Teknik Belajar Mengajar Dalam CBSA. Jakarta: Rineka Cipta.

Suharsimi Arikunto dkk. (2015) Penelitian Tindakan Kelas Jakarta: Bumi Aksa.

Suyanto. (2010). Pendidikan Karakter Teori Dan Aplikasi, Jakarta: Rineka Cipta
Yulidarwati. (2017), “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Make A Match Pada Mata Pelajaran IPS Materi Koperasi dan Kesejahteraan rakyat kelas IV MIS AL-MUTTAQIN “ Dusun Karang Sari Kec. Padang Tualang Kab. Langkat UIN Sumatera Utara Medan.