SHARIA DIGITAL BUSINESS : STRATEGI DAN PENGEMBANGAN BISNIS BERKELANJUTAN

Main Article Content

Aryan Eka Prastya Nugraha Indri Murniawaty Riyanto Riyanto

Abstract

Abstract
The purpose of this study is to introduce strategies and develop digital businesses on an ongoing basis that remain Islamic based to be able to continue to compete in the current era of digital disruption. The methods used are Literature review papers (LRPs). The results of the study explain that there are several appropriate strategies to be used as a reference for digital sharia business, namely products sold, product promotion, alternative payments that are in accordance with rules and do not violate religious prohibitions (riba, gharar, maysir, and haram). The development of the right strategy of the selected sharia products must be precisely in accordance with market demand. The pricing strategy that is set must also meet the requirements, namely the need for openness from the seller to the buyer, which is explained in detail the price components on the online trading platform, or on the online marketplace. The sustainability of the digital sharia business sector in the next few years is a matter of great interest, and this research can be used as a reference for strategies to continue to survive and develop.
Keywords: digital business, sharia, strategy, sustainability
Abstrak
Tujuan penelitian ini untuk mengenalkan strategi dan mengembangkan bisnis digital secara berkelanjutan yang tetap berasaskan islam untuk dapat terus bersaing di era disrupsi digital saat ini. Metode yang digunakan yaitu Literature review papers (LRPs). Hasil penelitian menjelaskan bahwa ada beberapa strategi yang tepat untuk dapat dijadikan acuan bisnis digital syariah yaitu produk yang dijual, promosi produk, alternatif pembayaran yang sesuai kaidah dan tidak melanggar larangan agama (riba, gharar, maysir dan haram). Pengembangan strategi yang tepat dari produk syariah yang dipilih harus tepat sesuai permintaan pasar. Strategi harga yang ditetapkan juga harus memenuhi syarat yaitu perlu adanya keterbukaan dari penjual kepada pembeli yang dijelaskan secara rinci komponen harga di platform jual beli online, atau di onlin marketplace. Keberlanjutan sektor bisnis digital syariah dalam beberapa tahun ke depan menjadi hal yang banyak diminati, dan penelitian ini dapat dijadikan acuan strategi untuk terus dapat bertahan dan berkembang.
Kata Kunci: Digital Business, Syariah, Strategi, Keberlanjutan

Article Details

How to Cite
Nugraha, A., Murniawaty, I., & Riyanto, R. (2019). SHARIA DIGITAL BUSINESS : STRATEGI DAN PENGEMBANGAN BISNIS BERKELANJUTAN. I-ECONOMICS: A Research Journal on Islamic Economics, 4(2). Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/ieconomics/article/view/2614
Section
Artikel