META-ANALYSIS OF THE EFFECT OF CROSSWORD PUZZLE MEDIA TO LEARNING AND STUDENTS’ SOCIAL SCIENCE LEARNING OUTCOME IN ELEMENTARY SCHOOL

Main Article Content

Fidrayani Fidrayani Rusni Deden Purdiasih

Abstract

This study aims to analyze the effect of crossword puzzle learning media on learning and social science learning outcomes of elementary school students. The research method practiced is a meta-analysis by describing the results of the analysis of various studies, in various schools in Indonesia, which have been published nationally. The sample is ten articles that have been published in accredited national journals from 2014 to 2019. The writing instrument is in the form of a coding sheet containing data and information on research findings in each article. Based on the analysis, the average size effect of crossword puzzles on learning and overall Social Science learning outcomes is 1.49 which is included in the high category of effectiveness. The average value of crossword puzzles effect on social science learning outcomes based on the dependent variable is 2.25 which is also included in the high category. This fact denotes that crossword puzzles are effective in teaching Social Sciences on any material, and have an effect on decent student learning outcomes.

Article Details

How to Cite
Fidrayani, F., & Purdiasih, R. (2022). META-ANALYSIS OF THE EFFECT OF CROSSWORD PUZZLE MEDIA TO LEARNING AND STUDENTS’ SOCIAL SCIENCE LEARNING OUTCOME IN ELEMENTARY SCHOOL. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 8(1), 53-60. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/jip.v8i1.9911
Section
Artikel Asli

References

Amalia & Hidayat, N. (2018). Penggunaan media teka-teki silang (crossword puzzle) untuk meningkatkan kemampuan membaca dan menulis kosakata bahasa Arab peserta didik di MI Ma’arif Giriloyo 1 Imogiri Bantul. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1). https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v10i1.133

Ansor, S. (2017). Studi Meta Analisis Strategi Dan Pemanfaatan Jurnal Elektronik (E-Journals) Untuk Mahasiswa Lulusan Universitas Negeri Malang Dalam Upaya Publikasi Ilmiah Bereputasi Internasional. Record And Library Journal, 3(5).

Azhar, Kapile, C., & Imran. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Dengan Menggunakan Media Gambar Di Kelas IV SDN Terpencil Lambani Tada. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(3).

Bujuri, A. D. (2018). Analisis Kebutuhan Dasar dan Implikasinya dalam Penyelenggaraan Pendidikan. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 4(1), 82-97. https://doi.org/10.19109/jip.v4i1.2269

Bujuri, A. D., Baharudin, B., Fiteriani, I., Istiyani, I., & Baiti, M. (2022). Improving Student’s Learning Liveliness of Natural Science by Giving Question and Getting Answer Startegy At Islamic Elementary School. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 7(1), 17-27. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/jip.v7i1.7990

Candra, Hana Aditiya, & Endro Wahyuno. (2016). Permainan Teka-Teki Silang Bergambar Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ortopedagogia, 2(2009).

Chandra, E. (2011). Efektivitas Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Biologi (Meta Analisis Terhadap Penelitian Eksperimen dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Holistik 12(1).

Daryanto, Eka, Situmorang, B., Lubis, W., Marpaung, R., & Lubis, S. (2016). Studi Meta Analisis Hubungan Antara Efektivitas Pengawasan Dengan Kinerja Guru. Universtas Negeri Medan.

Edriati, Sofia, Handayani, S., & Sari, N. P. (2017). Penggunaan Teka-Teki Silang Sebagai Sebagai Strategi Pengulangan dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA Kelas XI IPS. Jurnal Pelangi 9(2).

Juniarti, Nia, Bahari, Y., & Riva’ie, W. (2015). Faktor Penyebab Menurunnya Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sosiologi di SMA Nia. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2).

Kharisma, G. I., & Arvianto, F. (2019). Pengembangan aplikasi android berbentuk education games berbasis budaya lokal untuk keterampilan membaca permulaan bagi siswa kelas 1 SD/MI. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(2). http://doi.org/10.25273/pe.v9i2.5234

Laksmi, P. K., Sujana, I. W., & abadi, I. B. G. S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Otak (Brain Based Learning) Berbantuan Media Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Gugus I Gusti Ngurah Jelantik. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).

Mardhatillah & Tanjung, H. S. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Crossword Puzzle Terhadap Keterampilan Sosial Pada Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Di Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri Suak Pandan. Jurnal Bina Gogik, 5(2).

Mbudja, A. P., Walujo, D. A., & Sugito. (2019). Efektivitas hasil belajar IPS melalui penggunaan model pembelajaran snowball throwing pada siswa kelas IV SDN Ende 5 dan SDI Ende 10. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(2). http://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4430

Muhafidin. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Crossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V MIN 6 Bandar Lampung. Skripsi, UIN Raden Intan Lampung.

Nurani, Candra, G., Meter, G. & Negara, G. A. O. (2015). Analisis Kesulitan-Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di SD Piloting Se-Kabupaten Gianyar Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).

Permana, E. P. (2018). Efektifitas Model Creative Problem Solving Dengan Media Teka-Teki Silang Daun Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(2). https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i2.1441

Priyoga, Catur, S., Suryani, & Halidjah, S. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Kelas V. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3).

Putri, S. K. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Crossword Puzzle (Teka Teki Silang) Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Murid Kelas V SDN Bontomaero II Kabupaten Gowa. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Rahman, H. (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Strategi Pembelajaran Bermain Bala–Bala Pada Siswa Kelas V SD Negeri II Pagutan Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Rahmi, J. (2018). Pengaruh Strategi Pakem (Pembelajaran Aktif Kreatif Efektif Dan Menyenangkan) Berbasis Permainan Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar Siswa Melalui Mata Pelajaran IPS di Mis Nurul Fadhillah Bandar Setia Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi, UIN Sumatera Utara.

Ramadani, A. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzle Berbasis Aplikasi Puzzle Maker Terhadap Hasil Belajar Biologi Konsep Kingdom Animalia Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Maros. Jurnal Binomial, 2(2).

Ramadhani, Lailil, F., & Mulyani. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar IPS Materi Koperasi Pada Siswa Kelas IV SDN Tenggulunan Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3).

Rohma, Y. N. (2018). Artikel Pengaruh Strategi Crossword Puzzle Didukung Media Flashcard Terhadap Kemampuan Mendeskripsikan Perjuangan Tokoh Pejuang Pada Masa Penjajahan Belanda Dan Jepang Siswa Kelas V SDN Sumberagung 3 Tahun Pelajaran 2017/2018. Artikel Skripsi, Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Rusmawan. (2013). Faktor Yang Memengaruhi Kesulitan Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 32(2).

Sejati, A. K., Yuniawatika, & Sutansi. (2021). Need analysis of solid geometry material learning media with character strengthening for 5th grade elementary school. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 11(2). http://doi.org/10.25273/pe.v11i2.10040

Supratiknya, A. (2012). Penilaian Hasil Belajar Dengan Teknik Nontes. Universitas Sanata Dharma.

Surahman, E., & Mukminan. (2017). Peran Guru IPS Sebagai Pendidik Dan Pengajar Dalam Meningkaykan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP. Harmoni Sosoal: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1).

Wandini, R. R., Damanik, E. S. D., Daulay, S. H., & Iskandar, W. (2021). The Effect Of Snake And Ladder Game on Student Learning Outcomes In Studying of Islamic History “Fathu Mecca” at the Elementary School Muhammadiyah, North Sumatera, Indonesia. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 13(1). https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v13i1.637

Yuniarti, Marzuki, & Marli, S. (2016). Pengaruh Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas V Sekolah Dasar. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(11).