Management of Environmental Programs for the Arabic Language at Arrayah Sukabumi University
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research to describe the planning, organization, implementation and supervision of environmental programs at STIBA AR-RAAYAH. This study uses a qualitative research approach with a case study type of research. The results of this study indicate the following: First: setting daily schedules, creating daily work programmes, weekly work programmes, monthly work programmes, and annual work programmes. Second: in the organization are the Student Department, which includes BEM, the Academic Department, and the Curriculum Department. Third: Monitoring and supervising the process of environmental management of the Arabic language at STIBA AR-RAAYAH by looking at the results of the teacher's work and the results of their education, applying learning strategies/methods and the educational achievements of students, and monitoring student behavior. Fourth: The supporting factors in the formation of the Arabic language environment at Al-Raya University: good beginnings, the process of teaching and learning using the Arabic language, not owning anything that is not related to the Arabic language, native speakers, and housing. Fifth: Obstacle factors in creating the Arabic language environment at Al-Raya University: visitors, employees, non-Arabic lessons, and lecturers outside the university.
Article Details
How to Cite
Management of Environmental Programs for the Arabic Language at Arrayah Sukabumi University. (2022). Medina-Te : Jurnal Studi Islam, 18(2), 107-120. https://doi.org/10.19109/medinate.v18i2.14833
Section
Artikel
Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Management of Environmental Programs for the Arabic Language at Arrayah Sukabumi University. (2022). Medina-Te : Jurnal Studi Islam, 18(2), 107-120. https://doi.org/10.19109/medinate.v18i2.14833
References
’Abudi, Z. (2005). ﻣ madkhal ila Al-Idaarat Al-’Ammah bayna An-Nadzoriat wa At-Tatbiq. daarul Masruq.
Arikunto, S. (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. 234.
Effendy, A. F. (2004). Pendekatan Komunikatif untuk Menciptakan Lingkungan Bahasa Arab (Bi’ah ’Arabiyyah) di Madrasah.
Gunawan, A. (2016). manhaj ta’lim allughat al’arabiat fi “jamiat Ar-Raayah” qism ta’lim allughat al’arabia (STIBA ar-raayah) sukabumi jawaa algharbia. 65.
Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. PT. Remaja Rosdakarya.
Ilahi, M. M. dan W. (2009). Manajemen Dakwah (cet ke 21). Prenada Media Grouf.
Izzan, Ahmad, Humaniora, Bandung, 2004. (2004). todologi Pembelajaran Bahasa Arab. humaniora.
Lestari, R. P. (2019). إiidarat barnamaj ta’lim allughat al’arabiat liltalabat fi alsanat al’uwlaa bijami’at Ar-Raayah sukabumi. Lisania: Jurnal of Arabic Education and Literature, 3(1), 91–112.
Maisaroh, Atik, D. (2018). Metodologi Penelitian Program Penguatan Pendidikan Karakter di SD. Jurnal STAIN Jurai Siwo Metro, 1(1), 1.
Majid, R. (2016). Manhajiyatu Al-Bahtsi Al-’Ilmiy (1st ed.). Muassasah Fridrisy Ibrit.
Malayu S.P. Hasibuan. (2005). Manajemen, Dasar, Pengertian dan Masalah. Bumi Aksara.
Manullang. (2008). Dasar-dasar Manajemen. gajah mada press.
Muhbib Abdul Wahab. (2008). Penciptaan Bi’ah Lughawiyyah dan Pengembangan Keterampilan Bahasa Arab dan Epistemologi & Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Lembaga Penelitian Syarif Hidayatullah.
Nuril Huda. (1999). Lnguange Learning and Teaching-Issue and Trend. IKIP Malamg.
Rasyid, M. A. (2019). Idarotu Barnamaji Ta’limi Al-Lughah Al-’Arabiyah Li Ath-Thalibah Fi As-Sanah Al-Ula Bi Jamiati Ar-Raayah Sukabumi. Lisania, 3, 92.
Rayhana, S. (2016). Manajemen Program Lingkungan Berbahaa Arab di Pondok Pesantren Darul Lughah Waddirasatil Islamiyah Putri Pamekasan Madura [UIN Sunan Kalijaga]. http://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/10947/Miñano Guevara%2C Karen Anali.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/3346/DIVERSIDAD DE MACROINVERTEBRADOS ACUÁTICOS Y SU.pdf?sequence=1&isAllowed=
Terry, G. R. (2009). Prinsip-prinsip Manajemen (Bumi aksar).
Arikunto, S. (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. 234.
Effendy, A. F. (2004). Pendekatan Komunikatif untuk Menciptakan Lingkungan Bahasa Arab (Bi’ah ’Arabiyyah) di Madrasah.
Gunawan, A. (2016). manhaj ta’lim allughat al’arabiat fi “jamiat Ar-Raayah” qism ta’lim allughat al’arabia (STIBA ar-raayah) sukabumi jawaa algharbia. 65.
Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. PT. Remaja Rosdakarya.
Ilahi, M. M. dan W. (2009). Manajemen Dakwah (cet ke 21). Prenada Media Grouf.
Izzan, Ahmad, Humaniora, Bandung, 2004. (2004). todologi Pembelajaran Bahasa Arab. humaniora.
Lestari, R. P. (2019). إiidarat barnamaj ta’lim allughat al’arabiat liltalabat fi alsanat al’uwlaa bijami’at Ar-Raayah sukabumi. Lisania: Jurnal of Arabic Education and Literature, 3(1), 91–112.
Maisaroh, Atik, D. (2018). Metodologi Penelitian Program Penguatan Pendidikan Karakter di SD. Jurnal STAIN Jurai Siwo Metro, 1(1), 1.
Majid, R. (2016). Manhajiyatu Al-Bahtsi Al-’Ilmiy (1st ed.). Muassasah Fridrisy Ibrit.
Malayu S.P. Hasibuan. (2005). Manajemen, Dasar, Pengertian dan Masalah. Bumi Aksara.
Manullang. (2008). Dasar-dasar Manajemen. gajah mada press.
Muhbib Abdul Wahab. (2008). Penciptaan Bi’ah Lughawiyyah dan Pengembangan Keterampilan Bahasa Arab dan Epistemologi & Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Lembaga Penelitian Syarif Hidayatullah.
Nuril Huda. (1999). Lnguange Learning and Teaching-Issue and Trend. IKIP Malamg.
Rasyid, M. A. (2019). Idarotu Barnamaji Ta’limi Al-Lughah Al-’Arabiyah Li Ath-Thalibah Fi As-Sanah Al-Ula Bi Jamiati Ar-Raayah Sukabumi. Lisania, 3, 92.
Rayhana, S. (2016). Manajemen Program Lingkungan Berbahaa Arab di Pondok Pesantren Darul Lughah Waddirasatil Islamiyah Putri Pamekasan Madura [UIN Sunan Kalijaga]. http://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/10947/Miñano Guevara%2C Karen Anali.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/3346/DIVERSIDAD DE MACROINVERTEBRADOS ACUÁTICOS Y SU.pdf?sequence=1&isAllowed=
Terry, G. R. (2009). Prinsip-prinsip Manajemen (Bumi aksar).