Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Mutu Tenaga Kependidikan

Main Article Content

Vastha Vusvitha Zainal Berlian Dewi Warna

Abstract

This  study  aims  to  describe  and  analyze  the  principal's  leadership  style  as  well  as supporting  and  inhibiting  factors  in  developing  the  quality  of  the  teaching  staff  at  Madrasah Aliyah Miftahul Ulum Tanjungpinang, Riau Islands. This research uses a descriptive qualitative approach with a case study research design. Data collection techniques used were observation, interviews   and   documentation.   Techniques   in   the   validity   of   data   use   persistence   and triangulation  observations.  The  results  of  the  study  can  be  explained  as  follows:  (1)  the leadership style of Miftahul  Ulum Miftahul  Ulum Tanjungpinang Madrasah that  is responsible, energetic  and  high  spirits,  motivating,  disciplined,  and  innovating,  (2)  the leadership  style  of the  Miftahul  Ulum  Miftahul  Ulum  Madrasah  leadership  in  Tanjungpinang  is  democratic,  seen from  the  way  madrasah  head  who  respects  the  potential  and  intelligence  of  his  subordinates, gives  his  subordinates  the  opportunity  to  be  fully  involved  in  madrasah  development,  freedom of  opinion,  decisions  made  based  on  mutual  agreement,  and  (3)  supporting  factors  for  quality development  of  education  staff  who  seek  to  optimize  services  for  Madrasah  Aliyah  Miftahul Ulum  Tanjungpinang.  Then  the  ability  to  communicate  well  cares  for  all  committed  members and  discipline.  While  the  inhibiting  factor  is  the  existence  of  schools  in  the  middle  of  the  city that compete with other leading schools.

Article Details

How to Cite
Vusvitha, V., Berlian, Z., & Warna, D. (2020). Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Mutu Tenaga Kependidikan. Studia Manageria, 2(1), 13-26. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v2i1.4234
Section
Articles

References

Asmani, J. M. 2012. Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta : Diva Press.
Barnawi & M. Arifin. (2013). Mengelola Sekolah Berbasis Enterpreneurship. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media
Danim, S. (2003). Menjadi Komunitas Pembelajar Kepemimpinan Transformasional dalam Komunitas Organisasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Depdiknas. (2001). Manajemen Penjaminan mutu berbasis Madrasah, Buku I Konsep dan Pelaksana, Jakarta
Sudrajat, H. (2005). Manajemen Peningkatan mutu berbasis sekolah; Peningkatan mutu Pendidikan melalui Implementasi KBK, Bandung: Cipta Lekas Grafika.
Husaini, U. (2014). Manajemen, Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi AksaraA. Dale Tempe, 1987, Kepemimpinan, Jakarta : Gramedia
Freeman, M. & Johnstone, C. (2008). Improving teaching and learning through discipline-spesific support model, International Journal of Management Education, Sydney: University of Sydney.
Koentjaraningrat. (1993). Metode-metode Penelitian Masyarakat. Jakarta: PT. Gramedia.
Musriadi. (2016). Profesi Kependidikan Secara Teoritis dan Aplikatif, Yogyakarta : Deepublish
Northouse, Peter G. (2013). Kepemimpinan Teori dan Praktek. Edisi Keenam. Jakarta: Indeks
Priansa, D. J., & Somad, R. (2014). Manajemen Supervisi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: Alfabeta
Sonhaji, A. (2003). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Pendidikan. Banjannasin: Universitas Lambung Mangkurat
Subagyo. (2013). Manajemen Pendidikan, Semarang: FIS Universitas Semarang.
Shulhan, M. (2013). Model Kepemimpinan kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kinerja Guru, Yogyakarta : Teras
Sugiyono. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (UU Sisdiknas) Pasal 3
Wahjosumidjo. (2002). Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada