COMPARISON OF PAI AND PAK: AN OVERVIEW OF VALUES OF MULTICULTURAL EDUCATION

  • Ali Murfi Director of Suka Mengajar Yogyakarta
Keywords: Multicultural Education, Differences, Similarities, Common Platform

Abstract

This research to reveal comparative Islamic Education (PAI) with Christian Education (PAK) through a textbook’s lesson in terms of content values of multicultural education. The comparative’s analysis includes three aspects, differences, similarities, and common platform. The results showed that substance of values of multicultural education contained in the textbooks have much in similarities which eventually became common platform both than the differences that exist, so that PAI and PAK should move bind themselves to each other in one joint effort to raise the noble values of multicultural, where both scientific traditions stand firm through efforts integration and comprehension charge of teaching materials.

References

Abdullah, M. Amin, dkk. (2003). Rekonstruksi Metodologi Ilmu-Ilmu Keislaman. Yogyakarta: SUKA-Press.
________________. (2007). Re-strukturisasi Metodologi Islamic Studies Mazhab Yogyakarta. Yogyakarta: SUKA-Press.
Ali, Muhammad. (2003). Teologi Pluralis-Multikultural: Menghargai Kemajemukan Menjalin Kebersamaan. Jakarta: Kompas.
Baidhawy, Zakiyuddin. (2005). Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Erlangga.
Boehlke, Robert R. (2003). Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen: dari Yohanes Amos Comenius sampai Perkembangan PAK di Indonesia. Jakarta: Gunung Mulia.
Creswell, J.W. (2008). Educational Research Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative dan Qualitative Research Third Edition. London: Pearson International Edition.
Darmaningtyas, dkk. (2004). Membongkar Ideologi Pendidikan. Yogyakarta: Resolusi Press.
Gorski, Paul C. (2005). Multicultural Education and the Internet: Intersections and Integrations. New York: McGraw-Hill Companies.
Grant, Carl A. & Joy L. Lei, (2001). Global Constructions of Multicultural Education: Theories and Realities. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Hadinoto, N.K. Atmadja, (1999). Dialog dan Edukasi: Keluarga Kristen dalam Masyarakat Indonesia. Jakarta: Gunung Mulia.
Hidayat, Komarudin & Ahmad Gaus AF (ed.). (1998). Passing Over: Melintasi Batas Agama. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Ikhsan, M. Nurul, (2012). Peace Education: Kajian Sejarah, Konsep, dan Relevansinya dengan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Liliweri, Alo. (2011). Makna Budaya dalam Komunikasi Antar Budaya. Yogyakarta: LKiS.
Lukens-Bull, Ronald Alan. (2004). Jihad Ala Pesantren di Mata Antropolog Amerika. Yogyakarta: Gama Media.
Mahendrawati, Nanih dan Ahmad Syafei. (2001). Pengembangan Masyarakat Islam: dari Ideologi, Strategi sampai Tradisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mahfud, Choirul. (2009). Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Makbuloh, Deden. (2011). Pendidikan Agama Islam: Arah Baru Pengembangan Ilmu dan Kepribadian di Perguruan Tinggi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Maslikhah. (tt). Quo Vadis Pendidikan Multikultur: Rekonstruksi Sistem Pendidikan Berbasis Kebangsaan. Salatiga: STAIN Salatiga Press.
Muhammad, Hasyim. (tt). Kristologi Qur’ani: Telaah Kontekstual Doktrin Kekristenan dalam Al-Qur’an. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nuryatno, M. Agus. (2009). “Rekonstruksi Pendidikan Agama Dalam Masyarakat Demokratik-Pluralistik”. Pidato Ilmiah Dies Natalis UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
________________. (2009). ”Pendidikan Emansipatif-Pluralis: Mengkaji Pemikiran Pendidikan Musa Asy’arie”. Handout Perkuliahan Program Doktor UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. (2013). Untuk SMP/MTs Kelas VII. Cetakan Ke-1. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti. (2013). Untuk SMP Kelas VII. Cetakan Ke-1. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Shihab, M. Quraish, dkk. (1998). Atas Nama Agama: Wacana Agama dalam Dialog “Bebas” Konflik. Bandung: Pustaka Hidayah.
Sirry, Mun’im A. (2003). Membangun Militansi Agama: Iman dan Politik dalam Masyarakat Modern. Jakarta: Erlangga.
Tilaar, H.A.R. (2003). Kekuasaan dan Pendidikan, Magelang: Teralitera.
___________. (2009). Kekuasaan dan Pendidikan: Manajemen Pendidikan Nasional dalam Pusaran Kekuasaan. Jakarta: Rineka Cipta.
___________. (2002). Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia: Strategi reformasi Pendidikan Nasional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
___________. 2004. Multikulturalisme Tantangan-Tantangan Global Masa Depan dan Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.
Titscher, Stefan dkk. (2009). Methods of Text and Discourse Analysis (Gazali dkk. Terjemahan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tobroni. (2012). Relasi Kemanusiaan dalam Keberagaman: Mengembangkan Etika Sosial Melalui Pendidikan. Bandung: CV. Karya Putra Darwati.
Zayadi, Ahmad & Abdul Majid. (2005). Tadzkirah: Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berdasarkan Pendekatan Kontekstual. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Published
30-06-2015
How to Cite
Murfi, A. (2015). COMPARISON OF PAI AND PAK: AN OVERVIEW OF VALUES OF MULTICULTURAL EDUCATION. Ta’dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 20(1), 79-102. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/td.v20i1.218
Section
Article