KEWENANGAN MAJELIS ULAMA INDONESIA DAN KOMITE DALAM MENENTUKAN KEHALALAN PRODUK DI INDONESIA

Main Article Content

ahmad zaki shodiq
Romli Romli
Amri Siregar

Abstract

This study explores the authority of the Indonesian Ulema Council (Majelis Ulama Indonesia, MUI) and its Fatwa Commission in determining the halal status of products in Indonesia. Utilizing a normative juridical method through a positive law approach and literature review, the article highlights MUI’s strategic role within the national halal product assurance system. The findings reveal that although administrative functions are handled by the Halal Product Assurance Agency (BPJPH), the substantive authority to issue halal rulings remains under the jurisdiction of MUI. Effective coordination among MUI, BPJPH, and Halal Inspection Agencies (LPH) is crucial to the success of the halal product assurance system.

Article Details

How to Cite
shodiq, ahmad zaki, Romli, R., & Siregar, A. (2025). KEWENANGAN MAJELIS ULAMA INDONESIA DAN KOMITE DALAM MENENTUKAN KEHALALAN PRODUK DI INDONESIA. Muamalah, 11(1), 14-24. https://doi.org/10.19109/muamalah.v11i1.28942
Section
Artikel

How to Cite

shodiq, ahmad zaki, Romli, R., & Siregar, A. (2025). KEWENANGAN MAJELIS ULAMA INDONESIA DAN KOMITE DALAM MENENTUKAN KEHALALAN PRODUK DI INDONESIA. Muamalah, 11(1), 14-24. https://doi.org/10.19109/muamalah.v11i1.28942

References

Chasanah, Alfi. “Kesadaran Masyarakat Terhadap Pentingnya Sertifikasi Halal Pada UMKM Produk Makanan Di Desa Singajaya: UMKM Aulia Desa Singajaya.” Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2023, 289–94.

Haksanggulawan, Andi, Ibnu Hajar, and Arsip Putera. “Neraca Neraca.” Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Enam-Enam Kendari 1, no. 2 (2023): 401–7.

https://doi.org/10.572349/neraca.v1i2.163%0Ahttps://jurnal.kolibi.org/index.php/neraca/artic le/view/163.

Hamdani, Ahmad, Nurma Sari, and Khairil Umuri. “Pengaruh Kesadaran Halal Dan Sertifikat Halal Terhadap Minat Beli Produk Kentucky Fried Chicken (KFC).” Al-Buhuts 17, no. 2 (2021): 198–212. https://doi.org/10.30603/ab.v17i2.2305.

Maksudi, Maksudi, Bahrudin Bahrudin, and Nasruddin Nasruddin. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Sertifikasi Halal Dalam Upaya Pemenuhan Kepuasan Konsumen.” Jurnal

Chasanah, Alfi. “Kesadaran Masyarakat Terhadap Pentingnya Sertifikasi Halal Pada UMKM Produk Makanan Di Desa Singajaya: UMKM Aulia Desa Singajaya.” Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2023, 289–94.

Haksanggulawan, Andi, Ibnu Hajar, and Arsip Putera. “Neraca Neraca.” Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Enam-Enam Kendari 1, no. 2 (2023): 401–7.

https://doi.org/10.572349/neraca.v1i2.163%0Ahttps://jurnal.kolibi.org/index.php/neraca/artic le/view/163.

Hamdani, Ahmad, Nurma Sari, and Khairil Umuri. “Pengaruh Kesadaran Halal Dan Sertifikat Halal Terhadap Minat Beli Produk Kentucky Fried Chicken (KFC).” Al-Buhuts 17, no. 2 (2021): 198–212. https://doi.org/10.30603/ab.v17i2.2305.

Maksudi, Maksudi, Bahrudin Bahrudin, and Nasruddin Nasruddin. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Sertifikasi Halal Dalam Upaya Pemenuhan Kepuasan Konsumen.” Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam 9, no. 1 (2023): 825–40.

Marasabessy, Fachrul. “Pertanggungjawaban Hukum Mui Dan Badan Penyelenggara Jaminan Produk Halal Dalam Menerbitkan Sertifikat Halal Produk Haram Yang Terlanjur Beredar.” I-BEST: Islamic Banking & Economic Law Studies 1, no. 2 (2022): 116–35. https://doi.org/10.36769/ibest.v1i2.253.

Mentor, Katarina Podlogar. “No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title,” n.d.

Nurhidayah, Siti. “No Titleتتتت.” SELL Journal 5, no. 1 (2020): 55.

Susetyohadi, Agus, Mufti Alam Adha, Afrilia Dwi Utami, and Dwi Esti Sekar Rini. “Pengaruh Sertifikasi Halal Terhadap Kesetiaan Konsumen Pada Produk Makanan Dan Minuman: Studi Kasus Konsumen Non-Muslim Di Daerah Istimewa Yogyakarta.” Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam 7, no. 1 (2021): 285. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i1.1866.