Pelaksanaan Pembelajaran Interaktif di Majelis Tauhid Habib Novel Assegaf

Main Article Content

Ima Jumratus Soleha

Abstract

Learning at the Majelis Tauhid Habib Novel Assegaf in Sungsang 1, Banyuasin II District, plays an important role in enhancing the community's understanding of Islam. However, to achieve optimal learning outcomes, engaging and interactive methods are needed. This study adopts a descriptive, qualitative approach. To obtain an overview of how learning is conducted at Majelis Taklim, data were collected through in-depth interviews, documentation, and a participatory observation approach. The participants of this study, namely the administrators of the assembly and students enrolled in the Community Service Program (KKN) at UIN Raden Fatah Palembang who participate in the educational process, are the subjects of this research. Data analysis in this study is based on Miles and Huberman's interactive analysis, which has three main steps: data reduction, data display, and conclusion drawing. The collected evidence is carefully examined to identify patterns related to the effectiveness of classroom management and the teaching strategies used. This research discusses the efforts of KKN students in creating more innovative learning methods in this assembly. Based on the research results, it can be seen that strategies such as open discussions, the use of visual media, and the use of simple technology are able to increase the level of participant engagement. Additionally, continuous evaluation of the effectiveness of the applied strategies becomes a determining factor in adjusting the learning methods to the congregation's needs.

Article Details

How to Cite
Ima Jumratus Soleha. (2025). Pelaksanaan Pembelajaran Interaktif di Majelis Tauhid Habib Novel Assegaf. Istinbath, 17(1), 14-22. https://doi.org/10.19109/istinbath.v17i1.27724
Section
Artikel
Author Biography

Ima Jumratus Soleha, Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia

Saya seorang mahasiswi di uin raden fatah palembang, fakultas ilmu tarbiyah dan keguruan, prodi manajemen pendidikan islam

How to Cite

Ima Jumratus Soleha. (2025). Pelaksanaan Pembelajaran Interaktif di Majelis Tauhid Habib Novel Assegaf. Istinbath, 17(1), 14-22. https://doi.org/10.19109/istinbath.v17i1.27724

References

Anwar, M. (2018). Strategi Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Hasan, F. (2020). Majelis Taklim sebagai Wadah Pendidikan Nonformal di Masyarakat. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2).

Nizar, S. (2019). Metode Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Aisyah ali, lidwina cornelia maniboey dkk. (2024). Media Pembelajaran Interaktif : Teori Komprehensif dan Pengembangan Media pembelajaran interktif di sekolah (sepriano).

Anwar. (2021). Pendidikan Alquran (TPQ) Sebagai Upaya Membentuk Karakter Pada Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1).

Febry Widi Pratama, Elfahmi Lubis, dan W. (2022). “Pendampingan Taman Pendidikan Al – Quran (TPQ) Sebagai Pusat Pendidikan Karakter Anak ( TPQ Al – Hidayah,” Jurnal Pengabdian Masyarakat Mandira Cendikia, 1(3).

Fuad Try Satrio Utomo. (2023). INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN ERA DIGITAL DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Penididikan Dasar, 8(2).

G. D. S, Rahayu & D, F. (2018). engembangan pembelajaran Inovatif Berbasis Pendampingan bagi Guru Sekolah Dasar. ABDIMAS SILIWANGI, 1(1).

Harsiwi, U. B. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4).

Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar dan pembelajaran (Yrama Widy).

Miftahul, Huda. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran (Pustaka Pe).

Majid. (2014). Strategi Pembelajaran (PT. Remaja).

Mustika. (2017). ikap Profesional Pendidikan Bahasa Indonesia Sebagai Pendukung Implementasi Kurikulum 2013. Semantik, 2(2).

PUTRA, Ari; ARDIWINATA, J. S. (2018). Komponen Pembelajaran Program Literasi Budaya di Eco Bambu Cipaku. Urnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(2).

Putri. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 1(2).

Sri, Maharani. (2020). Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2).

S Sundari, E. F. (2021). Implikasi Teori Belajar Bruner dalam Model Pembelajaran Kurikulum 2013. Urnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar,

Sadikin. (2018). The Implementation of Learning Journal to Improve University Students’ Motivation in Basic and Process of Learning Biology Subject. Bioeducation Journal, 2(1).

San Fauziya, D. & Suhara, A. M. (2015). Evaluasi Pembelajaran Melalui Penulisan Jurnal Reflektif Berbasis Penilaian Diri di PBS. Indonesia STKIP Siliwangi. P2M STKIP Siliwangi, 2(1).

Suparno. (2001). Membangun Kompetensi Belajar (Dirjen Dik).

Susanti, Susi, and W. P. (2025). Analisis Program Pembelajaran Al-Qur’an Pada Kelompok Usia 2-3 Tahun Di TPA Al-Ishlah Gorontalo. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 13(1).

T, Ernawati. (2023). Analisis Kemampuan Guru PAI dalam Menyusun RPP K-13 di SMP Al-Husna Marendal Pasar 3 Kec. Patumbak Kab. Deli Serdang. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 3(1).

Tasya, L. Zein, A. Fawaz, R. A. & Sit, M. (2025). Strategi Orang Tua dalam Pembiasaan Doa Harian pada Anak. Jurnal Care (Children Advisory Research and Education), 12(2).

AW, Hidayat. (2018). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam di SDN Demangan Yogyakarta. Jurnal Tarbiyatuna, 9(2).

Wikanengsih. Ismayani. pernama. (2015). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia (Studi terhadap RPP yang Disusun Guru Bahasa Indonesia Tingkat SMP di Kota Cimahi). P2M STKIP Siliwangi, 2(1).

Wahyuni, R. (2021). Peningkatan Partisipasi Jamaah dalam Kajian Keislaman melalui Teknologi Digital. Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 17(1)