Learning Management of The P5PPRA Program in Madrasah Ibtidaiyah
Main Article Content
Abstract
The Pancasila and Rahmatan Lil Alamin (P5PPRA) student profile strengthening program with the theme "Bhinneka Tunggal Ika" is designed to integrate Pancasila values and the principle of diversity in learning activities that are relevant to students' daily lives. This study uses a qualitative approach with a descriptive method, then observation, interviews and documentation as data collection techniques. The results of the study show that the implementation of P5PPRA in MIN 2 Palembang City has been carried out through systematic planning, which includes the preparation of a thematic curriculum, teacher training, and continuous evaluation. The theme "Bhineka Tunggal Ika" is implemented through project-based learning, group discussions and collaborative activities to encourage students to understand the importance of diversity and unity.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ananda, R. (2019). Perencanaan pembelajaran (Amiruddin, Ed.). LPPI.
Baderiah, M. A. (2018). BUKU AJAR PENGEMBANGAN KURIKULUM (Ilham Dodi, Ed.). Lembaga Penerbit Kampus IAIN Palopo.
Dewi, F., Halimah, S., & Haidir, H. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipped Classroom Mata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1297–1304. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1082
Ibrahim, N. (2014). Perencanaan Pembelajaran Teoritis dan Praktis . Penerbit Mitra Abadi.
Jaya, F. (2019). Perencanaan Pembelajaran. Fakultas Ilmu Tarbuyah dan Keguruan UIN Sumatera Utara.
Krissandi, S. D. A., Prijuwuntato, W. S., & Radityo Diaz. (2018). Cerdas Menyusun RPP SD Kurikulum 2013 (D. Radityo, Ed.). Bakul Buku Indonesia.
Kurniawan, A., Aurora Nandia Febrianti, Mp., Tuti Hardianti, Mp., Ichsan, Mp., Desy, Mp., Rahmad Risan, Mp., Dina Merris Maya Sari, Mp., Joni Wilson Sitopu, Mp., Ns Ratna Sari Dewi, Mp., Desi Sianipar, Mk., Lina Arifah Fitriyah, Dt., Pd Zulkarnaini, M., Novita Maulidya Jalal, Ms., Hasriani, P. G., Fuad Hasyim, Mp., & Penulis, M. (2022). EVALUASI EVALUASI PEMBELAJARAN PEMBELAJARAN (A. Yanto & P. T. Wahyuni, Eds.). PT. GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI. www.globaleksekutifteknologi.co.id
Latip, E. A. (2021). Perencanaan Pembelajaran Konsep dan Konstruk dalam pembelajaran Tematik (C. R. Romli, Ed.). CV. Mutiara Galuh.
Muhartini, Mansur, A., & Bakar, A. (2023). PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING. Inovasi Ilmu Pendidikan, 1, no. 1.
Mukni’ah. (2016). Perencanaan Pembelajaran Sesuai Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Kurikulum 2013 (K-13) (A. Muhith, Ed.; cetakan I). Pustaka Belajar Anggota IKAPI.
Nafiah, Kurjum, M., & Ibrahim, M. (2022). PERENCANAAN PEMBELAJARAN (cetakan pertama). Penerbit Pena Cendekia.
Pelajar Rahmatan Lil Alamin, P., Ali Ramdhani Direktur Jenderal Pendidikan Islam, M., Moh Isom Direktur KSKK Madrasah, K. R., Jenderal Pendidikan Islam, D., & Penanggungjawab, K. R. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.
Raharji, P. R., Hardinanto, E., & Fadhilasari, I. (2022). EVALUASI PEMBELAJARAN (I. Z. Muhammad, Ed.).
Santoso1, G., Aulia2, A. N., Seftya, B., Indah3, N., Dewi, P., Lestari4, F., Fidyah, R. 5, Alifa6, H., Fadliya, A., & Mahya, P. (2023). Bhinneka Tunggal Ika Sebagai Pemersatu Bangsa Indonesia Dari Dahulu Sampai Sekarang (Vol. 02, Issue 02).
Sulastriningsih Djumingin, H., Juanda, Mh., & Nurlindasari Tamsir, Mh. (2022). PENGEMBANGAN MATERI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA (Azis, Ed.). Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.