Exploring the Local Wisdom Potential of Kerinci for Contextual Ethnochemistry Learning
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Adnyani, N. M. R. D., Parwata, I. M. O. A., & Negara, I. M. S. (2016). Potensi ekstrak daun nangka (Artocarpus heterophyllus Lam.) sebagai antioksidan alami. Jurnal Kimia (Journal of Chemistry), 11(2), 162–167.
Agustina, T. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi Koloid di MAS Nurul Islam. Doctoral Dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Akter, K. N., Karmakar, P., Das, A., Anonna, S. N., Shoma, S. A., and Sattar, M. M. (2014). Evaluation of antibacterial and anthelmintic activities with total phenolic contents of Piper betel leaves. Avicenna Journal of phytomedicine. 4(5), 320–329.
Arianti, D. (2021). Kearifan lokal dan implikasinya terhadap pembelajaran Bahasa Indonesia. Linguistik: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 6(1), 115–123.
Aumeeruddy-Thomas, Y., & Hossaert-McKey, M. (2024a). Fig Trees and Humans: Ficus Ecology and Mutualisms across Cultures. Berghahn Books, 32.
Aumeeruddy-Thomas, Y., & Hossaert-McKey, M. (2024b). Fig Trees and Humans: Ficus Ecology and Mutualisms Across Cultures. Taylor & Francis.
Ayuni, N. L. P. O. R., Suardana, I. N. & Priyanka, L. M. (2021). Kajian Etnosains Proses Produksi Garam Amed Sebagai Pendukung Materi Pembelajaran IPA SMP. Jurnal IPA Terpadu, 5(1), 53–63.
B., C. D. A. S. (2011). Antimicrobial, antioxidative and antihemolytic activity of Piper betel leaf extracts. . . Int J Pharm Pharm Sci, 3(3), 192–199.
Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.
Dwianggraini, R., Pujiastuti, P., dan Ermawati, T. (2013). Perbedaan efektifitas antibakteri antara ekstrak daun sirih merah (Piper crocatum) dan ekstrak daun sirih hijau (Piper betle L.) terhadap Porphyromonas gingivalis. Stomatognatic-Jurnal Kedok- Teran Gigi., 10(1), 1–5.
Febrianti, D. R., & Musiam, S. (2019). Potensi Kombinasi Kapur Sirih dan Daun Kumpai Mahung (Eupatorium inulifolium HB &K.) sebagai Alternatif Salep Anti Inflamasi Alami. Jurnal Ilmiah Ibnu Sina, 4(2), 323–330.
Hamayun, M. (2005). Ethnobotanical profile of Utror and Gabral valleys, district Swat, Pakistan. Ethnobotanical Leaflets, 9, 145–157.
Hamilton, A. (2013). Plant conservation: an ecosystem approach. Routledge.
Haq, M.R, D. (2014). Pemanfaatan Limbah Kulit Pisang Menjadi Masker dan Kapsul Anti Jerawat Sebagai Solusi Penanganan Limbah Kulit Pisang. Institut Teknologi Sepuluh November. Surabaya.
Hayakawa, H., Minanyia, Y., Ito, K., Yamamoto, Y. & Fukuda, T. (2011). Difference of curcumin content in Curcuma longaL., (Zingiberaceae) caused by Hybridization with other Curcuma species. American Journal of Plant Sciences, 2(2), 111–119.
Hoque, M. M., Rattila, S., Shishir, M. A., Bari, M. L., Inatsu, Y., and Kawamoto, S. (2011). Antibacterial activity of ethanol extract of betel leaf (Piper betle L.) against some food borne pathogens. Bangladesh Journal of Microbiology, 28(2), 58–63.
Ibe, E and Nwosu, A. A. (2017). Effects of Ethnoscience and Traditional Laboratory Practical on Science Process Skills Acquisition of Secondary School Biology Students in Nigeria. British Journal of Multidisciplinary and Advanced Studies, 1(1), 10–21.
Julianti, E., & Yelianti, U. (2021). Ethnoscience approach in education: A study on the integration of local wisdom in Kerinci. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(3), 245–256.
Kusnadi. (2022). Merdeka Belajar Untuk Menumbuhkan Kearifan Lokal: Suatu Proses Pembelajaran.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
Munandar, H., Thayban, T., & Kurniawati, E. (2024). Pendekatan Etnokimia dalam Pendidikan Kimia: Literature Review Terhadap Berbagai Metode dan Penerapannya. Pentagon: Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(2), 81-89.
Njatrijani, R. (2018). Kearifan lokal dalam perspektif budaya Kota Semarang. Gema Keadilan, 5(1), 16–31.
Nurcahyani, I., Daling, S., & Ismawati, I. (2019). Ethnobotany and conservation perspective based on local wisdom in Dayak Taman tribe, West Kalimantan. International Journal of Academic Research, 4(4), 35–50.
Patil, R. S., Harale, P. M., Shivangekar, K. V., Kumbhar, P. P., and Desai, R. R. (2015). Phytochemical potential and in vitro antimicrobial activity of Piper betle Linn. leaf extracts. Journal of Chemical and Phar Maceutical Research, 7(5), 95–110.
Pingge, H. D. (2017). Kearifan lokal dan penerapannya di sekolah. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 1(2).
Putri, D. A. H., Asrizal, A., & Usmeldi, U. (2022). Pengaruh Integrasi Etnosains Dalam Pembelajaran Sains Terhadap Hasil Belajar: Meta Analisis. ORBITA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 8(1), 103–108.
Qonitah, F., dan A. (2018). Aktivitas antioksidan dan kandungan fenolik total dari isolat polar fraksi heksana ekstrak etanol daun sirih (Piper betle L.). Jurnal Farmasetis, 7(2), 42–46.
Rahma, S. N., & Hindun, H. (2024). Efektivitas Kurikulum Merdeka dalam Proses Pembelajaran di Tingkat Sekolah Menengah Pertama. . . Reduplikasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(2), 1-14.
Ravico, R. (2022). LOKAL GENIUS MASYARAKAT KERINCI TENTANG TUMBUHAN OBAT DAN PENGOBATAN TRADISONAL DALAM NASKAH KITAB AZIMAT.
Rummar, M. (2022). Kearifan lokal dan penerapannya di sekolah. Jurnal Syntax Transformation, 3(12), 1580-1588.
Salim, Z., & Munadi, E. (2017). Info Komoditi Tanaman Obat. Jakarta. Badan Pengkajian Dan Pengembangan Perdagangan Kementerian Perdagangan Republik Indonesia.
Shidiq, A. S. (2016). Pembelajaran sains kimia berbasis etnosains untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa. In Seminar Nasional Kimia Dan Pendidikan Kimia (SNKPK) VIII, 227–236.
Simanungkalit, K. E., Tampubolon, T. C., Panggabean, L., Sihite, I., & Simanjuntak, B. (2024). Pentingnya Kearifan Lokal: Meningkatkan Kualitas Kurikulum Merdeka dengan Karya Sastra. Jurnal Basicedu, 8(2), 1446-1453.
Sudardi. (2012). Konsep pengobatan tradisional menurut primbon Jawa. Surakarta.
Supiandi, M.I., Ege, B., Julung, H., & Zubaidah, S. (2021). Ethnobotany of traditional medicine in the Dayak Jangkang tribe, Sanggau District, West Kalimantan. Biodiversitas Journal of Biological Diversity, 22(1), 1–15.
Wae, V. P. S. M., & Kaleka, M. B. U. (2022). Implementasi etnosains dalam pembelajaran ipa untuk mewujudkan merdeka belajar di kabupaten ende. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 206-216.
Yelianti, U., Subagyo, A., & Falani, I. (2024). Analysis of the need for developing an ethnoscience-based module on plant material biology to improve learning outcomes. Jurnal Pijar Mipa.
Yogiswara, I. G. (2024). Etnokimia bahan loloh menurut lontar usada taru pramana dan integrasinya dalam pembelajaran kimia di smk farmasi. Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha.
Yusran, Y., Mahdi, M., & Silaban, R. (2019). Revival of shifting cultivation patterns in Pasaman Regency, Indonesia: A case study on sustainable practices and education. Indonesian Journal of Environmental Studies, 12(4), 89–97.