PEMBELAJARAN ECIRR DALAM MEREDUKSI MISKONSEPSI PADA MATERI STOIKIOMETRI KELAS X SMA

Main Article Content

Crislia A Wulandari
Rusmini Rusmini

Abstract

The students already have preconceptions in learning chemical concepts. However, each student's preconception can differ from the actual concept according to the chemists. This is what allows the wrong concept in students or commonly called misconceptions. In this case, if the misconception is not immediately solved it will affect the next learning process. One learning model to reduce misconceptions is ECIRR. This study aims to determine the effectiveness of LKPD which develope in reducing misconceptions in term the shifting students conception of students from misconception to knowing concept. This research uses pre-experiment research method with One group Pretest – Posttest Design model. There are 15 students of class x science from a senior high school in surabaya who are selected based on the results of the students' initial understanding test. The understanding test used is a three-tier test to identify students concepts given as initial concept detection and final concept detection, while students' misconceptions are reduced with the ECIRR learning model. The results of the study obtained a percentage shift from misconception to know concept of 92.31% for the sub concepts of basic chemical law (Gay-lussac), 88.24% for the sub concepts of molar mass and relative molecular mass, 72% for the subconcepts of the number of particles, and 88% for empirical formula sub concepts. So it can be shown that LKPD is very effectively used to reduce students' misconceptions on stoichiometry material.

Article Details

How to Cite
Wulandari, C. A., & Rusmini, R. (2020). PEMBELAJARAN ECIRR DALAM MEREDUKSI MISKONSEPSI PADA MATERI STOIKIOMETRI KELAS X SMA. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 4(1), 1-15. https://doi.org/10.19109/ojpk.v4i1.5487
Section
Articles

How to Cite

Wulandari, C. A., & Rusmini, R. (2020). PEMBELAJARAN ECIRR DALAM MEREDUKSI MISKONSEPSI PADA MATERI STOIKIOMETRI KELAS X SMA. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 4(1), 1-15. https://doi.org/10.19109/ojpk.v4i1.5487

References

Aini, R.G., Ibnu, S., & Budiasih, E. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Dalam Materi Stoikiometri Pada Siswa Kelas X di SMAN 1 Malang Melalui Soal Diagnostik Three Tier. Jurnal Pembelajaran Kimia (J-PEK), 1(2), 50-56.
Astuti, F., Redjeki, T., & Nurhayati, N.D. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Dan Penyebabnya Pada Peserta didik Kelas XI MIA SMA Negeri 1 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2015/2016 Pada Materi Pokok Stoikiometri. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 5(2), 10-17.
Astutik, W. (2018). Pengembangan Instrumen Three-Tier Multiple Choice Diagnostic Test Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa SMA Materi Gerak Melingkar Beraturan (Skripsi). Universitas Islam Negeri Walisongo.
Boujaoude, S., & Barakat, H. (2000). Secondary school students’ difficulties with stoichiometry. School Science Review, 81(296), 91-98.
Cetin-Dindar, A. & Geban, O. (2011). Development Of a Three Tier Test To Assess High School Students Understanding Of Acids and Bases. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 600-604.
Depdiknas. (2008). Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Diniaty, A., & Atun, S. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Industri Kecil Kimia Berorientasi Kewirausahaan Untuk SMK. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(1), 46-56.
Edasa, D.W. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Larutan Penyangga Dengan Menggunakan Test Diagnostic Three-Tier (Skripsi).. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Effendy. (2002). Upaya untuk Mengatasi Kesalahan Konsep dalam Pengajaran Kimia dengan Menggunakan Strategi Konflik Kognitif. Media Komunikasi Kimia, 6(2), 1-22.
Fitriah, U.N., & Ismono. (2017). LKPD Berorientasi Pendekatan Contextual Teaching And Learning Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan. Journal Unesa of Chemical Education, 6(2), 238-232.
Hasan, S., Bagayoko, D., & Kelly, E.L. (1999) . Misconception an The Certainty of Response Index (CRI). Journal: Physics Education, 34(5), 294-299.
Ibrahim, M. (2012). Konsep, Miskonsepsi dan Cara Pembelajarannya. Surabaya: Unesa University Press.
Kamilah, D.S., & Suwarna, I.P. (2016). Pengembangan Three Tier Test Digital Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Pada Konsep Fluida Statis. Edusains, 8(2), 212-220.
Khairunnisa. (2018). Mengintegrasikan Remediasi Miskonsepsi Menggunakan Model Conceptual Change Tipe ECIRR Dalam Pembelajaran Getaran Harmonis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(5), 1-11.
Khomaria, I.N., & Nasrudin, H. (2016). Penerapan Model Pembelajaran ECIRR Untuk Mereduksi Miskonsepsi Pada Materi Kesetimbangan Kimia Kelas XI MIA Di SMA Negeri 1 Pacet. Unesa Journal of Chemical Education. 5(1), 98-106.
Maghfiroh, L., Santosa., & Suryadharma, I.B. (2016). Identifikasi Tingkat Pemahaman Konsep Stoikiometri Pada Pereaksi Pembatas Dalam Jenis-Jenis Reaksi Kimia Siswa Kelas X MIA SMA Negeri 4 Malang. Jurnal Pembelajaran Kimia (J-PEK), 1(2), 32-37.
Nabilah, L.Y., Ruslan, R., & Rusli, R. (2019). Pengembangan Instrumen Diagnostik Three Tier Test Pada Materi Pecahan Kelas VII SMPN 24 Makassar. Issues In Mathematics Imeo Education, 3(2), 1-10.
Ojose, B. (2015). Common Misconceptions in Mathematics Strategies to Correct Them. United States of America: University Press of America.
Rakes, C.R., & Ronau, R.N. (2019). Rethinking Mathematics Misconceptions: Using Knowledge Structures to Explain Systematic Errors within and across Content Domains. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST),5(1), 1-21.
Rofiah, N.H. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis KIT Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Dasar IPA di SD/MI . Jurnal Al-Bidayah, 6(2), 253-271.
Rohmah, D.M., & Nasrudin, H. (2015). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Stoikiometri Di SMAN 3 Lamongan. Journal of Chemical Education, 4(2), 218-223.
Sudjana. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Penerbit Alfabeta Bandung.
Suparno, P. (1997). Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.
Suwarto. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Wenning, C.J. (2008). Dealing More Effectively With Alternative Conceptions in Science. Journal of Phisic Teacher Educations, 5(1), 11-19.
Widarti, H.R., Permanasari, A., & Mulyani, S. (2016). Student Misconceptipn On Redox Titration (A Challenge On The Course Implementation Through Cognitive Dissonance Based On The Multiple Representations. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII), 5(1), 56-62.
Zakiyah, Z., Ibnu, S., & Subandi, S. (2018). Analisis Dampak Kesulitan Siswa Pada Materi Stoikiometri Terhadap Hasil Belajar Termokimia. Jurnal Kimia dan Pendidikan (EduChemia), 3(1), 119-134.