PENGARUH MEDIA GOOGLE FORM DALAM MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA MATERI ASAM BASA
Main Article Content
Abstract
The aim of research was found the effect of google form media on problem-based learning models with student learning outcomes of XI at one of the schools in Samarinda in acid-base chapter. Design of research was used is true-experimental design is especially posttest only control design. The population was all students of class XI MIPA which amounted to 105 students. The research subject was taken by cluster random sampling. Data collection techniques in this research are test, documentation, and observation techniques. The test technique was obtained of three time post-test at the end of each meeting were obtained from 20% of each post-test score and 40% of final examination score. The documentation data as previous student learning outcomes was used to determine homogeneous of the sample. The observation data was obtained of direct observation of the implementation of the steps of teacher and student learning. Technical analysis of the data using normality test, F-test, and T-test. The average of experimental class learning outcomes and the control class learning outcomes were 79.86 and 73.21, respectively. The T-test result shown T-count (2.75)> T-table (1.67) with significant 0.05. So it can be concluded that the google form media give effect in problem-based learning models onto student learning outcomes in acid-base chapter.
Article Details
How to Cite
Handayani, R., Sain, U., & Nurhadi, M. (2021). PENGARUH MEDIA GOOGLE FORM DALAM MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA MATERI ASAM BASA. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 5(1), 81-90. https://doi.org/10.19109/ojpk.v5i1.6227
Section
Articles
How to Cite
Handayani, R., Sain, U., & Nurhadi, M. (2021). PENGARUH MEDIA GOOGLE FORM DALAM MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA MATERI ASAM BASA. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 5(1), 81-90. https://doi.org/10.19109/ojpk.v5i1.6227
References
Amalia, T. (2019). Penggunaan Media Google Form dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Kitabah. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, v(1), 6.
Batubara, H. H. (2016). Penggunaan Google Form sebagai Alat Penilaian Kinerja Dosen di Prodi PGMI UNISKA Muhammad Aryad Al- Banjari. Al-Bidayah, VIII(1), 39-50.
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Workshop Penggunaan Google Form Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran pada Dosen-Dosen Fakultas Studi Islam. Al-Ikhlas, 6(1), 39-40.
Dirckinck, L. a. (2009). Inovation of Problem Based Learning Through ITC: Lingking Local and Global Experience. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology ((IJEDICT)., 5(1), 3-12.
Fauzi, M. R. (2014). Penggunaan Google Form Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Teknologi pendidikan, 2(1), 1.
Ibrahim, M., & Nur, M. (2000). Pembelajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: UNESA-University Press.
Jami, J. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Kelas XI MIA 1 Tanjung Jabung Timur dengan Menerapkan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Journal Evaluation in Education, I(2), 42-49.
Jihad, A., & Abdul, H. (2008). Evaluasi Pembelajaran (cetakan pertama). Yogyakarta: Multi Pressindo.
Kurniawan, D. T. (2014). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Website Interaktif pada Konsep Fluida Statis untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI. Jurnal Pengajaran MIPA, 19(2), 206-213.
Lindawati, S. D. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa MAN 1. Jurnal Radiasi, 3(1), 42-45.
Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Materi Pola Bilangan di Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa, 7(1), 63-74.
Ngafifah, S. (2020). Penggunaan Google Form dalam Meningkatkan Efektivitas Evaluasi Pembelajaran Daring Siswa pada Masa Covid 19 di SD Baitul Musim Jepara. As-Salam, 9(2), 123-144.
Nur, M. (2011). Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: UNESA.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 3(1), 171-183.
Pradana, D. B. P. (2017). Pengaruh Penerapan Tools Google Classroom pada Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Reaserch Education Chemistry, 2(1), 69-67.
Purwati, D., & Nugroho, A. N. (2018). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Sejarah Berbasis Google Formulir di SMA N 1 Prambanan. Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 4(1), 9.
Radyuli, P., Rini, S., & Nurul, Q. (2019). Pembelajaran Inquiry Menggunakan Google Form terhadap Hasil Belajar Simulasi dan Komunikasi Digital. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 56-63.
Rudi, L., Marhadi, M., & Aci. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Asam Basa. Gema Pendidikan, 6(2), 20-30.
Santoso, P. B. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Penilaian Google Form Terhadap Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional PEP. 1, hal. 1. Purwarejo: Penelitian dan Evaluasi Pendidikan.
Septiyani, S. (2017). Deskripsi Pemahaman Konsep Materi Asam-Basa Siswa Kelas XI MIPA 1 MAN 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Katulistiwa, 7(1), 2.
Suryani, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Asam Basa di MAN 1 Meulaboh. Skripsi. UIN Ar-Raniry
Zakia, A. R. Djamahar, D., Rusdi (2019). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Menggunakan Media Sosial E-learning terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Pada Sistem Pencernaan. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 4(1) 21-28.
Batubara, H. H. (2016). Penggunaan Google Form sebagai Alat Penilaian Kinerja Dosen di Prodi PGMI UNISKA Muhammad Aryad Al- Banjari. Al-Bidayah, VIII(1), 39-50.
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Workshop Penggunaan Google Form Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran pada Dosen-Dosen Fakultas Studi Islam. Al-Ikhlas, 6(1), 39-40.
Dirckinck, L. a. (2009). Inovation of Problem Based Learning Through ITC: Lingking Local and Global Experience. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology ((IJEDICT)., 5(1), 3-12.
Fauzi, M. R. (2014). Penggunaan Google Form Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Teknologi pendidikan, 2(1), 1.
Ibrahim, M., & Nur, M. (2000). Pembelajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: UNESA-University Press.
Jami, J. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Kelas XI MIA 1 Tanjung Jabung Timur dengan Menerapkan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Journal Evaluation in Education, I(2), 42-49.
Jihad, A., & Abdul, H. (2008). Evaluasi Pembelajaran (cetakan pertama). Yogyakarta: Multi Pressindo.
Kurniawan, D. T. (2014). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Website Interaktif pada Konsep Fluida Statis untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI. Jurnal Pengajaran MIPA, 19(2), 206-213.
Lindawati, S. D. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa MAN 1. Jurnal Radiasi, 3(1), 42-45.
Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Materi Pola Bilangan di Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa, 7(1), 63-74.
Ngafifah, S. (2020). Penggunaan Google Form dalam Meningkatkan Efektivitas Evaluasi Pembelajaran Daring Siswa pada Masa Covid 19 di SD Baitul Musim Jepara. As-Salam, 9(2), 123-144.
Nur, M. (2011). Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: UNESA.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 3(1), 171-183.
Pradana, D. B. P. (2017). Pengaruh Penerapan Tools Google Classroom pada Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Reaserch Education Chemistry, 2(1), 69-67.
Purwati, D., & Nugroho, A. N. (2018). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Sejarah Berbasis Google Formulir di SMA N 1 Prambanan. Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 4(1), 9.
Radyuli, P., Rini, S., & Nurul, Q. (2019). Pembelajaran Inquiry Menggunakan Google Form terhadap Hasil Belajar Simulasi dan Komunikasi Digital. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 56-63.
Rudi, L., Marhadi, M., & Aci. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Asam Basa. Gema Pendidikan, 6(2), 20-30.
Santoso, P. B. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Penilaian Google Form Terhadap Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional PEP. 1, hal. 1. Purwarejo: Penelitian dan Evaluasi Pendidikan.
Septiyani, S. (2017). Deskripsi Pemahaman Konsep Materi Asam-Basa Siswa Kelas XI MIPA 1 MAN 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Katulistiwa, 7(1), 2.
Suryani, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Asam Basa di MAN 1 Meulaboh. Skripsi. UIN Ar-Raniry
Zakia, A. R. Djamahar, D., Rusdi (2019). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Menggunakan Media Sosial E-learning terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Pada Sistem Pencernaan. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 4(1) 21-28.