ULASAN: KEBERHASILAN BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD

Main Article Content

Murtihapsari Murtihapsari
Sri N Patandean
Radite Yogaswara

Abstract

One way learning method could lead students unfocused and  difficult to gain learning outcomes . Currently, the Comparative learning model by Student Team Achievement Division (STAD) it is largely used in teaching. Therefore, this review was made to understand and find out the impact of the learning model system in the class. The study is based on literatures with the following criteria  (1) STAD cooperative type with a quasi-experiment and (2) research subjects were at the senior high school at MIPA class. We obtained 14 articles are similar with the criteria. Each of the article shortly describe the research finding. Indicator of student success with cooperative type STAD can be seen from the average value above 50%. It was found that the STAD type of cooperative learning model lead the creation of  actively students mood, creative, and independent learning atmosphere for students in receiving, processing, and answering learning material. This learning model is likely one of the most adaptive model learning,  modifications some elements are required depend on characteristic  and environment learning locally.

Article Details

How to Cite
Murtihapsari, M., Patandean, S. N., & Yogaswara, R. (2021). ULASAN: KEBERHASILAN BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 5(1), 38-48. https://doi.org/10.19109/ojpk.v5i1.7996
Section
Articles
Author Biographies

Sri N Patandean, Universitas Papua, Manokwari, Indonesia

Jurusan Pendidikan Kimia Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan

Radite Yogaswara, Universitas Papua, Manokwari, Indonesia

Jurusan Pendidikan Kimia Fakuktas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan

How to Cite

Murtihapsari, M., Patandean, S. N., & Yogaswara, R. (2021). ULASAN: KEBERHASILAN BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 5(1), 38-48. https://doi.org/10.19109/ojpk.v5i1.7996

References

Ardiansyah, A., Junaidi, E., & Hadisaputra, S. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Berbantuan Lembar Kerja Siswa (LKS) Terhadap Hasil Belajar Kimia. Chemistry Education Practice, 2(2), 45–49.
Betaria, P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Kompetensi Belajar Siswa Ranah kognitif. Journal On Education, 1(4), 783–788.
Chalil, A. (2008). Pembelajaran Berbasis Fitrah. Jakarta: Balai Pustaka.
Falihin, F., Mustamin, A., & Kadir. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dengan Pendekatan Scientific terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Mawasangka. Penelitian Pendidikan Matematika, 7(3), 127–140.
Farah, S., & Usman, K. (2020). Hasil Belajar Siswa melalui Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD di Kelas VII SMPN 2 Kuta Baro. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 5(1), 1–8.
Haruna, A., Ramlawati, R., & Aulia, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Asesmen Portofolio pada Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X MIA SMAN 1 Tellu Siattinge Kabupaen Bone (Studi Pada Materi Pokok Struktur Atom dan Tabel Periodik). Jurnal Chemica, 19(1), 8–19.
Humairah. N. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Berbantuan Macromedia Flash terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA IT Jabar Noor. Pros. SemNas. Peningkatan Mutu Pendiddikan, 1(1), 243-248
Juraini, J., Taufik, M., & Gunada, W. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achievement Division) dengan Metode Eksperimen terhadap Keterampilan Proses Sains dan Kasil Belajar Fisika Pasa SMAN 1 Labuapi Tahun Peajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 2(2), 80–85.
Khodijah, D. N., & Mensa, H. (2016). Upaya Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair and Share Di Kelas XI MIA 7 SMAN 1 Muaro Jambi. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 46–54.
Kusmawardani. N, Joko. S, Veryliana. P. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Poster terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 170-174.
Lestari, S. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dalam Media on Students Learning Outcomes in the Media On Students Learning Outcomes in the Matter Of Salt Hydrolysis. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(3), 197-202 kelas XI IPA 1 di SMA negeri 1 Rengar Barat. Jurnal Pendidikan Tembusai, 3(1), 99-111.
Loza, M. (2018). Pendekatan Model Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Pembelajaran Kimia MAN 2 Kota Padang. Jurnal Pendidikan Kimia, 1(1), 37–48.
Mardalena. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPS SMAN 5 Kota Bogor Materi pokok Makromolekul terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru, 1(2), 77–91.
Sahara. D. K & Rizmahardian. A. K. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Daya Ingat dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Hidrolisis Garam Kelas XI IPA SMA Kemala Bhayangkari 1 Sungai Raya. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 5(1), 111-118
Sianipar, D., P., Aulia, I., & Sudrajat, A. (2016). Implementation Of Cooperative Learning Model STAD (Student Team Achviement Division) Integrad Chemistry Education Practice, 2(1): 17-23.
Slavin, R. (2010). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik (Y. Nurulita, Ed.). Bandung: Nusa Media.
Siregar, W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Koloid. HEDS: Journal of Chemistry, Education, and Science, 4(1).
Suantara, M. O., Suastra, W., & Gunamantha, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Koopratif Tipe STAD Berbantuan Media Lingkungan Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(2), 61–71.
Sukriani, E. (2012). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scipet Terhadap prestasi Belajar Siswa Kelas X Pada Sub Materi Struktur Atom Di MA Al-Azizah Putri Kapek Gunungsari Lombok Barat Tahun Pelajaran 2011/2012. Institut Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Mataram.
Sulistyanti, L., Siahaan, J., & Junaidi, E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) Dipadukan dengan Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Kimia Peajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 2(2), 80–85.

Suriyanto, D., Taufik, L., & Mubarak, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Materi Asam Basa. SPIN Jurnal Kimia dan Pendidikan Kimia. 2(2), 132-145.
Syam, M., Djangi, M. J., & Denial, M. (2018). Penggunaan Media Imindmap7 Pada Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Studi tentang Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 MAN 2 Model Makasar pada Materi Pokok Laju Reaksi). Jurnal Chemical, 19(1), 107–117.
Utari, C., Rohiat, S., Nurhamidah. 2020. Perbandingan Hasil Belajar Kimia Siswa Antara Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dan CORE di SMAN 2 Kota Bengkulu Tahun Pelajaran 2018/2019. ALOTROP, Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, 4(2): 125-132.
Wahab, A. S. (2012). Analisis Kebijakan dari Formulasi ke Penyusunan Model-Model Implementasi Kebijakan Publik. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Wulandari, S. Y., Laili, F. Y., & Titin, T. (2020). Pengaruh STAD Berbantuan Buku Saku terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X MAN 1 Pontianak. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 8(1).
Yendrita & Soprina, N. 2021. Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Biologi. Inovasi Pendidikan. 8(1), 156-163.