Analisis Faktor Faktor yang Melatar Belakangi Kenakalan Santri di Pondok Pesantren
DOI:
https://doi.org/10.19109/pairf.v6i3.23308Keywords:
Student delinquency, Islamic boarding schoolAbstract
In Indonesia, pesantren are well known as religious teaching centers that play an important role in promoting Islamic principles. In reality, pesantren face the problem of santri delinquency even though they are considered educational institutions that emphasize religious standards. This study seeks to understand the background and underlying factors of santri delinquency in pesantren schools, investigate the influence of moral education on santri behavior, and assess aspects of parenting that contribute to delinquency. Interviews with teachers, pesantren management, and informants of students who have been in trouble were conducted using qualitative methodology. The results of this study are expected to provide deep insights that will help in the development of policies and preventive measures aimed at raising a new generation of morally and ethically conscious students.References
Anarta, Fikri, Rizki Muhammad Fauzi, Suci Rahmadhani, Dan Meilanny Budiarti Santoso. “Kontrol Sosial Keluarga Dalam Upaya Mengatasi Kenakalan Remaja.” Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Jppm) 2, No. 3 (2022): 485. Https://Doi.Org/10.24198/Jppm.V2i3.37834.
Anwar, Miftahul, Ismayani, Nasrudin Harahap, Dan Nurul Hidayati Murtafiah. “Manajemen Pendidikan Islam Dalam Peningkatan Kedisiplinan Santri Di Pondok Pesantren Hidayatul Mubtadiin Jati Agung Lampung Selatan.” Jurnal An-Nur: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman 8, No. 2 (2022): 43–75.
Arisca, Lestari, Karoma Karoma, Syarnubi Syarnubi, Dan Ahmad Syarifuddin. “Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Pai Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa Di Smp Negeri 06 Palembang.” Junal Pai Raden Fatah 2, No. 3 (2020).
Arni, Baharsyam Dan Juni. “Implementasi Menejemen Dakwah Dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah Santri Di Dalam Pesantren.” Journal Of Chemical Information And Modeling 53, No. 9 (2020): 33.
Ballanie, Novia, Mutia Dewi, Dan Syarnubi Syarnubi. “Internalisasi Pendidikan Karakter Pada Anak Dalam Bingkai Moderasi Beragama.” Prosiding Seminar Nasional 1, No. 1 (2023).
Berampu, Desky. “Strategi Komunikasi Guru Pondok Dalam Mewujudkan Akhlak Santri Pondok Pesantren Imam Dzahabi Riau.” Bashirah: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam 3, No. 1 (2022): 1–16. Https://Doi.Org/10.51590/Bashirah.V3i1.325.
Bloom, Nicholas, Dan John Van Reenen. “Peran Ustadz Dan Ustadzah Dalam Menangani Kenakalan Santri.” Nber Working Papers, 2019, 89.
Fachrudin, Yudhi. “Strategi Peningkatan Mutu Sekolah Berbasis Pesantren.” Https://Stai-Binamadani.E-Journal.Id/Jurdir 4, No. 2 (2021): 91–108.
Fauziyah, Nurul, Heri Susanto, Rochgiyanti Rochgiyanti, Dan Syaharuddin Syaharuddin. “Interaksi Sosial Santri Pondok Pesantren Muhammadiyah Nurul Amin Alabio Tahun 1997-2020.” Prabayaksa: Journal Of History Education 2, No. 1 (2022): 23. Https://Doi.Org/10.20527/Pby.V2i1.5136.
Hendi Kariyanto. “Peran Pondok Pesantren Dalam Masyarakat Modern.” Jurnal Pendidikan Edukasia Multikultura 2, No. 2 (2020): 22–23.
Khoerul Ummah. “Konformitas Kenakalan Rema Pada Santri Di Pondok Pesantren Mucktar Syafaat,” No. 8.5.2017 (2022): 2003–5.
Kurniawan, Galih Puji, Salsabila Zahra Shalikhah, Hanifah Shofiat, Nuha Nur Azizah, Dan Mahmud Mochtar. “Analisis Problematika Bullying Perspektif Uu No 35 Tahun 2014.” Jurnal Tana Mana 2, No. 1 (2021): 46–48.
Lampung, Jatiagung, Dan Selatan Tahun. “Pesantren Hidayatul Mubtadiin Sidoharjo” 01, No. 04 (2022): 74–82.
Maghfiroh, Hanifatul, Dan Sarah Cahyadini. “Pondok Pesantren Dengan Konsep Home Sebagai Respon Dari Perilaku Remaja.” Jurnal Sains Dan Seni Its 10, No. 2 (2022). Https://Doi.Org/10.12962/J23373520.V10i2.69504.
Maharani, Atika. “Pondok Pesantren Dan Pembinaan Santri (Studi Kebijakan Ponpes Al-Mubarok Kecamatan Bukit Kemuning Kabupaten Lampung Utara Dalam Mengatasi Kenakalan Santri).” Nuevos Sistemas De Comunicación E Información, 2021, 2013–15.
Martina, Martina, Nyayu Khodijah, Dan Syarnubi Syarnubi. “Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smp Negeri 9 Tulung Selapan Kabupaten Oki.” Junal Pai Raden Fatah 1, No. 2 (2019): 164.
Maryam, Siti. “Manajemen Kurikulum Madrasah Berbasis Full Day School Dalam Penanaman Budaya Pesantren Di Madrasah Tsanawiyah.” Jurnal Educatio Fkip Unma 6, No. 1 (2020): 187–94. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V6i1.345.
“Mengatasi Kenakalan Santri Di Madrasah Aliyah ( Ma ) Pondok Pesantren Tapak Sunan,” 2020.
Muhamad Tisna Nugraha1 , Abdul Pandi2 , Supiana3, Qiqi Yuliati Zaqiah4. “Formulasi Kebijakan Pendidikan Di Pondok Pesantren Hidayatul Muhsinin Kubu Raya.” Jurnal Pendidikan 3, No. 1 (2021): 36–43. Https://Doi.Org/10.31004/Jpdk.V2i2.1341.
Nasution, W N. “Strategi Pembinaan Akhlak Terhadap Santri Di Pondok Pesantren (Studi Kasus Ma’had Darul Istiqomah Padang Sidempuan).” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan …, 2022, 1363–74. Https://Doi.Org/10.30868/Ei.V11i01.2698.
Noebela Ch.Habib. “Pengaruh Peraturan Pesantren Terhadap Disiplin Santri Di Pondok Pesantren Al-Fattah Siman Kecamatan Sekaran Kabupaten Lamongan.” Skripsi Iain Kediri, No. 8.5.2017 (2022): 2003–5.
Nuariningsih, Isna, Daimatul Janah, Dan Muslihudin Muslihudin. “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kenakalan Remaja Pada Santri Pondok Pesantren Al-Fattah Sukoharjo 2023.” Jurnal Humaniora Dan Ilmu Pendidikan 3, No. 1 (2023): 37–49. Https://Doi.Org/10.35912/Jahidik.V3i1.2062.
Nurlaeli, Hesti. “Pentingnya Pendidikan Kesehatan Reproduksi Dan Seksualitas Pada Remaja Santri Putri Pondok Pesantren Watu Ringkel Darussalam-Karangpucung.” Prosiding Seminar Nasional Wijayakusuma, 2020, 204–15.
Putra, Dhian Wahana. “Pesantren Dan Pemberdayaan Masyarakat (Analisis Terhadap Undang-Undang Nomor 18 Tahun 2019).” In Batusangkar International Conference V, 71–80, 2020.
Rahmatullah, Azam Syukur, Dan Halim Purnomo. “Kenakalan Remaja Kaum Santri Di Pesantren.” Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam 8, No. 2 (2020): 222–45. Https://Doi.Org/10.21274/Taalum.2020.8.2.222-245.
Rohmah, Okti Inayatur. “Analisis Interaksi Simbolik Kenakalan Remaja Di Pesantren (Studi Kasus Di Pondok Pesantren Al Mumtaz Yogyakarta).” Humanis: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora 14, No. 1 (2022): 23–32. Https://Doi.Org/10.52166/Humanis.V14i1.2785.
Santosa,B., Rifa’i, F. “Konseling Individual Dengan Teknik Modeling.” Academic Journal Of Psychology And Counseling 1, No. 1 (2020): 35–45.
Secara, Diperam, Tradisional Dengan, Dan Diperam Menggunakan. “Kegiatan Keagamaan Sebagai Upaya Dalam Pencegahan Kenakalan Remaja: Studi Pada Pesantren Mahasiswa” I, No. 2 (2020): 63–71.
Sumantri, Afrilys. “Peran Pengurus Keamanan Dalam Pembinaan Kenakalan Santri Putra Di Ponpes Hm Al-Mahrusiyah Iii Ngampel,” No. 20 (2021): 7–12.
Wicaksana, Arif, Dan Tahar Rachman. “Potret Kenakalan Santri Di Pesantren.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. 3, No. 1 (2019): 10–27.
Widura, Sutanto. “Peran Pengurus Pondok Dalam Menengani Karakter Santri Di Pondok Pesantren,” 2008, 20–25.
Yasin, Nur, Dan Sutiah Sutiah. “Penerapan Nilai-Nilai Tasawuf Dalam Pembinaan Akhlak Santri Pada Pondok Pesantren Miftahul Huda Gading Malang.” Al-Musannif 2, No. 1 (2020): 49–68. Https://Doi.Org/10.56324/Al-Musannif.V2i1.37.
Zaman, Mohamad Badrun, Muhammd Syukri Nawir, Athoillah Islamy, Dan Afina Aninnas. “Harmonisasi Pendidikan Islam Dan Negara :Pengarustamaan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Orientasi Pendidikan Pesantren Di Indonesia.” Jurnal Tarbawi 10, No. 2 (2022): 139–64.