Proses Inovasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka di MTs Raudhatul Iman Tebo Jambi
DOI:
https://doi.org/10.19109/pairf.v6i3.23633Keywords:
Process, Innovation, Independent CurriculumAbstract
In implementing innovative learning methods as part of the Merdeka Curriculum, teacher readiness and competence are key factors affecting successful implementation, with the main challenge being limited training and technical skills. The purpose of this study was to determine Learning Innovation in the Implementation of the Merdeka Curriculum at MTs Raudhatul Iman Tebo Jambi. Descriptive Qualitative research method. Research results Inadequate infrastructure and the digital divide among students are also significant barriers. In addition, the involvement of students and parents in the learning process still needs to be improved, given the importance of their support in creating a conducive learning environment. Conclusion With a strong commitment and the right strategy, MTs Raudhatul Iman can overcome the barriers and successfully implement Merdeka Curriculum effectively, improve the quality of education, and make a positive contribution to the development of education.References
Achadah, Alif. “Implementasi Inovasi Kurikulum dan Pembelajaran.” Jurnal Studi Pendidikan Islam 9 (2021).
Al, Bunga Wannesia Et. “Inovasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka di Era Society 5.0,” Media Penelitian Pendidikan.” Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran 16, no. 2 (2022).
Al, Dede Ahmad Muhtarom Et. “Suplemen Toleransi Pada Materi Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Untuk Sekolah Menengah Pertama.” Academy Of Education Journal 15, no. 1 (2024).
Al, Mulik Cholilah Et. “Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21.” Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran 1, no. 2 (2023).
Ali, Muhammad, dan Syarnubi Syarnubi. “Dampak Sertifikasi Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru (Studi Pemetaan (PK) GPAI On-Line Tingkat SMA/SMK Provinsi Sumatera Selatan.” Tadrib 6, no. 2 (2020): 141–58.
Alimron, Alimron, Syarnubi Syarnubi, dan Maryamah Maryamah. “Character Education Model in Islamic Higher Education.” AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam 15, no. 3 (2023).
Aly, Selviana Al-Jannah and Hery Noer. “Kurikulum Sebagai Pilar Pengembangan Individual Siswa SMA: Pendekatan Holistik Untuk Masa Depan Yang Berkilau.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 5, no. 4 (2023).
Frinaldi, Oggie Bima Nugraha And Aldri. “Inovasi Yang Ditawarkan Kurikulum Merdeka Belajar Dan Bagaimana Implementasinya.” Menara Ilmu 17 (2023).
Ina Magdalena, Elsa Rizqina Agustin, and Syahnia Maulida Fitria. “Konsep Model Pembelajaran.” Sindoro: Cendikia Pendidikan 3, no. 1 (2024).
Luciana, Luciana. “Implementasi Kurikulum 2013 Pada Madrasah Ibtidiyah Swasta Madinatussalam, Nurul Fadhilah Dan Hidayatussalam Di Kecamatan Percut Sei Tuan.” UINSU Medan, 2021.
Mustika, Maisy Aprilia and Dea. “mplementation Of The Teacher’s Role In Implementing The Kurikulum Merdeka In Elementary School” 21, no. 2 (2024).
Nurhayati, Reni, dan Prihatini. “Inovasi Kurikulum Dalam Kurikulum Merdeka,” 2023.
One. “Struktur Kurikulum Merdeka Tingkat Madrasah Tsanawiyah (Mts),” n.d. https://www.nihayatulamal.sch.id/Berita-Struktur-Kurikulum-Merdeka-Tingkat-Madrasah-Tsanawiyah-Mts.Html.
Rahmi, Rina. “Inovasi Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19.” Al-Tarbiyah: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal), 2020.
Rosalia Romadhoni, Mukhammad Bakhruddin, And Najamuddin Mulyono. “mplementasi Karakter Religious Dalam Kegiatan Keagamaan Di Sekolah Menengah Pertama.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 8 (2023).
Sni, Hermus Hero And Maria Ermalinda. “Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Inpres Iligetang.” Jrpd (Jurnal Riset Pendidikan Dasar) 1, no. 2 (2018).
Songgirin, Amin. Sistem Pendidikan Kader Dan Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam. Jawa Tengah: PT. Nasya Expanding Management, 2022.
Sundari, Elgy. “Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern.” Sindoro: Cendikia Pendidikan 4, no. 5 (2024).
Syafi’i, Muhammad Imam. “Eksplorasi Pendekatan Pembelajaran Berpusat Pada Siswa Dalam Pembelajaran Jarak Jauh: Peluang Dan Tantangan.” Lubna: Journal Of Islamic Elementary Education 1, no. 1 (2024).
Syaparuddin, Syaparuddin, Meldianus Meldianus, dan Elihami Elihami. “Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKN Peserta Didik.” Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 1, no. 1 (2020).
Tuerah, Jeanne M. Tuerah Roos M. S. “Kurikulum Merdeka Dalam Perspektif Kajian Teori: Analisis Kebijakan Untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran Di Sekolah.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 2023.
Wahyudi, Lilik. “Mutu Layanan Pendidikan Di Madrasah Tsanawiyah Swasta Roudlotul Hidayah Kota Bangun Kecamatan Tapung Hilir Kabupaten Kampar.” Unisan Jurnal 3, no. 3 (2024).