Analysis of Students' Perceptions about Early Leadership Education
Main Article Content
Abstract
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Studia Manageria by http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/studiamanageria is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Alamin, N. S. (2020). Implementasi Pendidikan Kepemimpinan di Pesantren (Studi Kasus di Pondok Modern Darussalam Gontor Indonesia). Jurnal Tahdzibi: Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 33–48.
Alfi, N. H. (2021). Peran Pendidikan Kepramukaan sebagai Media Pembentukan Karakter Kepemimpinan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 11–20. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.191
Amalia, J. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Pendidikan Islam terhadap Pengembangan Kepemimpinan dan Pola Asuh Orang Tua dalam Menanamkan Kepribadian Anak Keluarga TNI. Al-Fahim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 132–141. https://doi.org/10.54396/alfahim.v4i2.313
Angraeni, D. K. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19: Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, 1, 114–125.
Arliman S, L., Arif, E., & Sarmiati, S. (2022). Pendidikan Karakter Untuk Mengatasi Degradasi Moral Komunikasi Keluarga. Ensiklopedia of Journal, 4(2), 143–149. https://doi.org/10.33559/eoj.v4i2.1056
Bashori, B. (2019). Kepemimpinan Transformasional Kyai Pada Lembaga Pendidikan Islam. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2).
Bashori, B., Chaniago, Z. I., Oktaviani, M., & Tamin, B. (2020). Peran kepemimpinan di lembaga pendidikan islam. Produ: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1).
Beram, S., Awang, M., & Ismail, R. (2020). Pembangunan model kompetensi pemimpin pertengahan: Satu kajian reka bentuk dan pembangunan. Journal of Educational Research & Indegenous Studies Journal, 2(1), 1–11.
Beram, S., Awang, M., Ismail, R., Noor, N., & Yusoff, N. (2023). Kompetensi Kepimpinan Profesional Bagi Pemimpin Pertengahan Pendidikan. Jurnal Pengurusan.
Darma, A., & Banurea, O. K. (2019). Peran Kepempimpinan Kepala Sekolah Dalam Manajemen Perubahan Di Lembaga Pendidikan. Benchmarking-Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 1–18.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.
Febiyanti, H., Yuniar, D. C., & Utami, W. A. (2021). Peran Penting Pendidikan Karakter dalam Pendidikan Vokasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7142–7148.
Harefa, A. (2022). Pengaruh Globalisasi Terhadap Perilaku Sosial Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 271–277.
Haryono, E. (2023). Metodologi Penelitian Kualitatif Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. An-Nuur, 13(2).
Hendriks, M., Burger, M., Rijsenbilt, A., Pleeging, E., & Commandeur, H. (2020). Virtuous leadership: a source of employee well-being and trust. Management Research Review, 43(8), 951–970. https://doi.org/10.1108/MRR-07-2019-0326
Hibatullah, F. A. (2022). Pengaruh Globalisasi Terhadap Pembangunan Karakter Generasi Muda Bangsa Indonesia. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora, 10(1), 1–9.
Jannah, A. M., Arni, I. H., Fatwa, B., Hanifah, H., & Akhmad, F. (2021). Karakteristik Kepemimpinan dalam Pendidikan di Indonesia. ALSYS, 1(1), 138–150. https://doi.org/10.58578/alsys.v1i1.30
Jannah, M. (2023). Analisis Faktor Penyebab Degradasi Moral Sopan Santun Pada Siswa Kelas V Sd X Guguk Malalo. Al-Ihtirafiah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(01), 48–55.
Kadi, R. S., & Diyah Hariyanti, D. P. (2023). Penerapan Kemandirian Melalui Pembiasaan Dalam Membangun Rasa Tanggung Jawab Anak di PAUD. Prosiding Seminar Nasional Pg-Paud.
Kezia, P. N. (2021). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2941–2946.
Khoirun, N., Sukartiningsih, W., Darminto, E., & Purwono, A. (2022). Model Pembiasaan Karakter Tanggung Jawab dan Kemandirian Pada Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina II Pungging Mojokerto. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 9.1.
Meinanto, D., Putrawan, B. K., & Simangunsong, A. (2022). Degradasi Moral Generasi Z: Suatu Tinjauan Etis Teologis terhadap Penggunaan Internet. IMMANUEL: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 21–32. https://doi.org/10.46305/im.v3i1.86
Anwar HM, Faradilla, Umrah, & Muh. Taufiq Anugrah. (2023). Membangun Jiwa Kepemimpinan Pada Mahasiswa. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 211–221. https://doi.org/10.24252/edu.v2i2.33797
Muslimah, N. (2022). Peran Pengurus Pesantren Dalam Meningkatkan Jiwa Kepemimpinan Santri Di Pondok Pesantren Raudlatur Rochmaniyah Lumajang. Risalatuna: Journal of Pesantren Studies, 2(1), 50–69.
Nurkarim, S. (2023). Pengaruh Kepemimpinan dan Budaya Organisasi terhadap Kinerja Karyawan. Journal on Education, 5(3), 7122–7129.
Olifiansyah, M., Hidayat, W., Dianying, B. P., & Dzulfiqar, M. (2020). Kepemimpinan dalam Perspektif Islam. EL-HIKMAH: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 14(1), 98–111. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v14i1.2123
Purnasari, N. (2021). Metodologi Penelitian. Guepedia.
Putri, D. (2020). Konsep Kepemimpinan Dalam Prespektif Islam. Al Yasini: Jurnal Hasil Kajian Dan Penelitian Dalam Bidang Keislaman Dan Pendidikan, 5.1.
Rahmi, A., & Januar, J. (2019). Pengokohan fungsi keluarga sebagai upaya preventif terjadinya degradasi moral pada remaja. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 5(1), 62–68.
Rahayu, N., Sarita Putri, D., Fitri, D., Maulana, I., & Jayanuarto, R. (2022). Urgensi Jiwa Kepemimpinan Guna Menumbuhkembangkan Kesadaran Komunikasi Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kuliah Kerja Nyata (JIMAKUKERTA), 2(1), 107–112. https://doi.org/10.36085/jimakukerta.v2i1.2578
Revalina, A., Moeis, I., & Indrawadi, J. (2023). Degradasi Moral Siswa-Siswi Dalam Penerapan Nilai Pancasila Ditinjau Dari Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(1), 24–36.
Rodiyana, R., & Puspitasari, W. D. (2019). Menumbuhkan Kepemimpinan Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1442
Rodliyah, S. (2019). Leadership Pesantren: Urgensi Pendidikan dalam Menyiapkan Pemimpin Bangsa Berkualitas dan Bermoral. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 169–182. https://doi.org/10.14421/manageria.2019.41-10
Rohman, S. (2021). Menumbuhkan Jiwa Kepemimpinan Sejak Dini: di MI Sekecamatan Bandar Mataram. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 127–144.
Rosidi, A. (2022). Manajemen Pendidikan Dalam Kebijakan Ekstrakulikuler Di Sekolah Dan Madrasah. Al Hadi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2.1.
Rozi, S., & Wahyuni, E. S. (2019). Penguatan Moral Kepemimpinan Siswa Melalui Implementasi Pendidikan Berbasis Pengasuhan dan Pengembangan Peran Tutor Sebaya. Proceeding of International ….
Rupčić, N. (2021). Character-based leadership and tacit knowledge for learning and resilience. The Learning Organization, 28(6), 560–568. https://doi.org/10.1108/TLO-09-2021-274
Sagala, H. H. P. (2021). Pemimpin & Kepemimpinan.
Sahadi, S., Taufiq, O. H., & Wardani, A. K. (2020). Karakter kepemimpinan ideal dalam organisasi. Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 6(3), 513–524.
Salu, V. S. (2022). Membangun Pendidikan Karakter Kepemimpinan Anak Sejak Dini.
Saodah, S., Amini, Q., Rizkyah, K., Nuralviah, S., & Urfany, N. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(3), 375–385.
Setyaki, P. A. B., & Al Farqan, M. G. (2021). Kepemimpinan (leadership) berkarakter dalam kemajuan organisasi. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(3), 427–435.
Silam, D., Pang, V., & Lajium, D. (2020). Kompetensi Kepimpinan Pengetua Sekolah di Pulau di Negeri Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5(12), 45–61. https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i12.557
Sofiarini, A. (2020). Pendidikan Kepemimpinan Guru Sejarah Di Era Globalisasi. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 3(2), 199–208. https://doi.org/10.31539/kaganga.v3i2.1823
Sukatin, Oktafia, C., Sari, R. P., Ariska, A., & Yusniar, S. D. (2022). Pendidikan jiwa kepemimpinan di sekolah. Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, Vol.1, No.7.
Sukatin, R. M., Marcela, S., Andriyani, R., Margarita, S., Sundafa, S. P., & Maftuha, R. (2022). Teori dan fungsi Kepemimpinan dalam Dunia Pendidikan. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 120–128.
Susanti, M. M. I. (2021). Implementasi Ekstrakurikuler Wajib Pendidikan Kepramukaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4).
Tjahyanti, S., & Chairunnisa, N. (2021). Kompetensi, Kepemimpinan, Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Human Resources And Facilty Management Directorate. Media Bisnis, 12(2), 127–132. https://doi.org/10.34208/mb.v12i2.917
Wahyudin, Y. (2018). Pendidikan Kepemimpinan Dan Pembinaan Karakter (Leadership Education and Character Building). Jurnal Cendekia Ihya, 1(1), 2453–2623.
Wiguna, A. C., & Dewi, D. A. (2022). PENGARUH GLOBALISASI TERHADAP MORALITAS BANGSA. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 24–29. https://doi.org/10.31571/pkn.v6i1.2580
Wijokongko, D., & Al-Hafizd, M. F. (2020). Kategori kepemimpinan dalam Islam. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 171–189.
Yani, M. (2021). Konsep Dasar Karakteristik Kepemimpinan Dalam Pendidikan Islam. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 3(2), 157–169.