Manajemen Program Adiwiyata dalam Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan

Main Article Content

Ikhwan Sidik
Saipul Annur
Tutut Handayani

Abstract


This study aims to 1) describe the management of the Adiwiyata program at the Al-Furqon  Integrated  Islamic  Elementary  School  Palembang,  2) describe  the  improvement  of  the environmental  care  character  of  the  students  of  the  Al-Furqon  Integrated  Islamic  Elementary School Palembang. This research is a qualitative research. The informants in this study were the Principal, Deputy Principal for Curriculum, Head of the Adiwiyata Team, teachers and students. Methods of data collection by observation, interviews and documentation. Test the validity of the data  using  triangulation  techniques  and  sources.  Data  analysis  uses  an  interactive  model  that starts  from  data  collection,  data  reduction,  data  presentation  and  conclusions.  The  results showed that: 1) The management of the Adiwiyata program at SDIT Al-Furqon Palembang has been implemented well. The planning function is carried out by setting goals, formulating current conditions,   identifying   conveniences   and   obstacles,   and   developing   plans.   The   organizing function is carried out by referring to plans and goals, determining the main tasks, dividing tasks to   individuals,   and   allocating   resources.   The   implementation   function   is   carried   out   by implementing   the   four   Adiwiyata   components,   namely   environmentally   friendly   policies, environmentally    friendly    curriculum,    participatory-based    environmental    activities    and management  of  environmentally  friendly  supporting  facilities.  The  supervisory  function  is carried  out  by  setting  standards,  comparing  implementation  with  standards  and  determining deviations  and  taking  corrective  actions.  2)  Increasing  the character  of  environmental  care  in students  at  SDIT  Al-FurqonPalembang  is  seen  through  the  attitude  of  students  in  preventing environmental damage, as well as repairing natural damage.

Article Details

How to Cite
Sidik, I., Annur, S., & Handayani, T. (2021). Manajemen Program Adiwiyata dalam Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan. Studia Manageria, 3(1), 13-34. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v3i1.6873
Section
Articles

How to Cite

Sidik, I., Annur, S., & Handayani, T. (2021). Manajemen Program Adiwiyata dalam Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan. Studia Manageria, 3(1), 13-34. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v3i1.6873

References

Darmiyati, Z. (2011). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik.Yogyakarta: UNY Press.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003.Jakarta: Depdiknas.
Faisal, R. (2016). Pengaruh Fungsi Manajemen terhadap Kepuasan Kerja Karyawan (Studi kasus di Home Industri Asri Rahayu di Wilayah Majalengka). Jurnal Ilmu Pertanian dan Peternakan, 157-166.
Fathurahman, M. D. (2017). Pelaksanaan Program Adiwiyata dalam Mendukung Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan di SMA Negeri 4 Pandeglang. Jurnal Pendidikan Geografi, 25-37.
Hasibuan, P. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia.Jakarta: Bumi Aksara.Irfianti, M. D. (2016). Perkembangan Karakter Peduli lingkungan melalui Model Experiental Learning.Semarang: Unnes.
KLH. (2013). Panduan Adiwiyata Sekolah Peduli dan Berbudaya Lingkungan.Jakarta: KLH.KLH. (2013). Permen Lingkungan Hidup.Jakarta: KLH.
Limawati. (2018). Implementasi Program Sekolah Adiwiyata di Sekolah Dasar. Wiyata Dharma, 21-24.
Manullang. (2008). Dasar-Dasar Manajemen.Yogyakarta: Ghalia Indonesia.
Maujud, F. (2018). Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemendalam Lembaga pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Keislaman, 340-50.
Meyzilia, A. (2017). Model Pengembangan Kebijakan Wisata Pantai Berkelanjutan di Kota Padang, Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Spasial, 34-39.
Mulyasa, E. (2011). Kurikulum Tingkat SatuanPendidikan.Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mustari, M. (2014). Nilai Karakter: Refleksi untuk Pendidikan.Jakarta: Rajawali Pers.
Permana, B. I., & Ulfatin, N. (2018). Budaya Sekolah Berwawasan Lingkungan pada Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 11-21.
Pradini, I. K. (2018). Implementasi Program Sekolah Adiwiyata dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di SDN Tanah Tinggi 3 Kota Tangerang. Jurnal Green Growth dan Manajemen Lingkungan, 122-132.
Rahma, D. R. (2019). Kebijakan Kurikulum Berbasis Lingkungan Melalui Program Adiwiyata di Sekolah Menegah Atas. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 274-287.
Rusdiyanto. (2015). Masalah Lingkungan Hidup Indonesia Menghadapi Era Globalisasi. Jurnal Cakrawala Hukum, 215-227.
Sari, E. (2019). Manajemen Lingkungan Pendidikan.Jakarta: Uwais Press.
Setyaningsih, K. H. (2018). Pengaruh Motivasi Kerja, Budaya Organisasi, Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kepuasan Kerja dan KinerjaGuru SMA Swasta di Palembang. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4 (1).
Siagian, S. P. (2004). Manajemen Sumber Daya manusia.Jakarta: Bumi Aksara.Sriyanto. (2007). Kondisi Lingkungan Hidup di Jawa Tengah dan Prospek Pembangunan Ke Depan. Jurnal Geografi, 107-113.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R& D.Bandung: Alfabeta.
Sumantri, A. (2010). Kesehatan Lingkungan.Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Syamsuddin. (2017). Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.Jurnal Idaarah, 60-73.
Wibisono, D. (2006). Manajemen Kinerja.Jakarta: Erlangga.
Yusnidar, T. (2015). Peran Serta Warga Sekolah dalam Mewujudkan Program Adwiyata di SMP Wilayah Semarang Barat. Journal of Educational Social Studies, 1-6.