Development of Educational Game "Arabic Muslim Adventure" Based on Construct 2 Application to Improve Vocabulary Mastery

Authors

  • Hawalia Hastani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Asep Sopian Universitas Pendidikan Indonesia
  • Shofa Musthofa Khalid Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.19109/9zrdkj10

Keywords:

Educational Game, Vocabulary, Construct 2, Development

Abstract

In the digital era, teachers must innovate to create interactive learning media that can increase student interest in learning. Learning that is only focused on textbooks is monotonous. This study aims to develop an educational game media, Arabic Muslim Adventure (AMA), on vocabulary learning, test the feasibility, and determine the student's response to the AMA game. This research method is Research and Development (RnD), which refers to the 4D model. The results stated that the feasibility of the AMA game included very feasible criteria with a percentage of media experts at 97.64%, material experts at 97.14%, and learner responses with 24 respondents at 89% with a very feasible category. It can be concluded that the educational game "Arabic Muslim Adventure" is feasible and gets a good response from users, which can be applied to vocabulary learning.

References

BIBLIOGRAPHY

Alfian, A. N. (2020). Aplikasi Media Pembelajaran Pengenalan Kosakata Harian Bahasa Arab dengan Metode Multimedia Development Life Cycle (MDLC). Information Management for Educators and Professionals : Journal of Information Management, 5(1), 95. https://doi.org/10.51211/imbi.v5i1.1445

Amalia, R., & Rahmawati, R. D. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Kosbarab untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Arab Kelas X MA Bahrul Ulum Tambak Beras Jombang. Al-Ta’dib, 13(2).

Auliannisa, T., Nursyamsiah, N., & Sopian, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Treasure Hunt Guna Meningkatkan Keterampilan Berbicara Arab Peserta Didik. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(3), 456–469. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v4i3.2127

Ayu, I. G., Setya, B., & Ganing, N. N. (2022). Multimedia Interaktif Berbasis Game Edukasi Dua Dimensi pada Muatan Bahasa Inggris Materi Pengenalan Kosakata. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 81–87.

Azam, F. (2023). Problematika Metode Drill dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas VIII di SMP Islam Al Musthofa Taman Kabupaten Pemalang. In UIN Abdurrahman Wahid Pekalongan.

Azizah, F. N., & Batubara, H. H. (2021). Pengembangan Aplikasi Edukasi Kuis Bahasa Arab sebagai Alternatif Media Belajar Siswa Kelas I Madrasah Ibtidaiyah. Alsina : Journal of Arabic Studies, 3(2), 219–240. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21580/alsina.3.2.8432

Azizah, H., & Irsyadi, F. Y. (2020). Educational Game in Learning Arabic Language for Modern Islamic Boarding School. Jurnal Resti (Rekayasa Sistem Dan Teknologi Informasi), 4(3), 489–496. https://doi.org/10.29207/resti.v4i3.1894

Azizah, H. N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall. Alsuniyat, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212

Dewi, P. A. K. (2020). Pengembangan Game Edukasi Matematika Tipe Side Scrolling Game Berbasis Metode Drill pada Pembelajaran Aljabar Siswa SMP Kelas VII (Vol. 10).

Dipani, M. A. (2023). Inovasi Metode Pembelajaran menggunakan Game-Based Learning. Prosiding Saintek, 2(1), 2962–3545.

Fatmawati, & Anjarsari, P. (2021). Stimulus Guru dan Respon Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Tingkat SMP. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 1(2), 13–26. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul

Firmansyah, F., & Fauziyah, N. (2023). Dampak Game Online terhadap Motivasi Belajar Siswa MTs Midanutta’lim Jombang. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(4), 362–374.

Hanifah, D., Bentri, A., Zuwirna, Z., & Amsal, M. F. (2024). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Construct 2 pada Mata Pelajaran Informatika Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 8760–8769. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.13714

Hestiyani, Y. (2020). Metode Card Sort untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 2(2), 149–161. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v2i2.23574

Jihad, S., & Suaeb, M. (2017). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa dalam Pelajaran Mufrodat Kelas VI MI NW Dasan Agung Mataram Tahun Pelajaran 2016 / 2017. El-Tsaqafah, xvii(3), 96–118. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/eltsaqafah/article/view/480

Karyani, Wulandari, A., & Rahmawati, R. D. (2019). Pengaruh Metode Mimicry-Memorization (Mim-Mem Method) dalam Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Peserta Didik di Madrasah Aliyah Al Bairuny Sambongdukuh Jombang. Allahjah, 3(2), 50–55.

Kasnun, Maslihah, R. E., & Hasnawan, D. (2019). Penerapan Strategi Inquiry Learning dalam Pembelajaran Mufradat Berbasis Modified Free Inquiry. Kodifikasia: Jurnal Penelitian Islam, 13(1).

Kautsar, R. D., & Sanjaya, R. (2021). Pembuatan Game “Quiz Trivia Asmaul Husna” sebagai Media Edukasi Menggunakan Construct 2. EProsiding Sistem Informasi (Potensi), 2(2), 149–161. http://eprosiding.ars.ac.id/index.php/psi/article/view/600

Linda, R., & Syafriansyah, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Aplikasi Canva. Jurnal Sains Riset, 13(1), 30–40. https://doi.org/10.47647/jsr.v13i1.856

Maulani, H., Saleh, N., Sopian, A., & Khalid, S. M. (2022). Sastra Digital dalam Pembelajaran Bahasa Arab bagi Anak Dini di TK Al-Quran (TKQ). Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 175–185. https://doi.org/10.54471/tarbiyatuna.v15i2.1770

Mawardi, M., Bakri, M., & Mila, N. (2022). Pengembangan Metode Permainan Lempar Dadu untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Menyusun Struktur Kalimat Bahasa Arab. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(4), 251–262. https://www.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/202

Miftah, Z. (2023). Penggunaan Media Power Point untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab Siswa Kelas VIII. Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa, 1(1), 1–14.

Mufidah, H., & Jannah, A. (2022). Pendampingan Keterampilan Media Pembelajaran dalam Menghafal Mufradat Bahasa Arab. An-Nuqthah: Journal of Research & Community Service, 2(1), 52–58.

Mufidah, N., & Rohima, I. I. (2020). Pengajaran Kosakata untuk Mahasiswa Kelas Intensif Bahasa Arab. Uniqbu Journal Of Social Sciences (UJSS), 1(April), 13–24.

Murtadho, N. (2008). Penyelarasan Materi dan Model RPP Bahasa Arab untuk Pendidikan Dasar dan Menengah. Bahasa Dan Seni, 36(2), 220–229.

Ni’mah, M. S. (2020). Permainanan Ayin Merute (Ayo Bermain Mengejar Huruf Terahir) untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Madrasah. Prosiding Semnasbama, IV, 333–344.

Peranti, P., Purwanto, A., & Risdianto, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Mofin (Monopoli Fisika Sains) pada Siswa SMA Kelas X. Jurnal Kumparan Fisika, 2(1), 41–48. https://doi.org/10.33369/jkf.2.1.41-48

Primaningtyas, M. (2018). Penerapan Media Gambar dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ihtimam, 1(1). https://doi.org/10.36668/jih.v1i1.156

Purwaningtyas, N., Damayanti, S., & Permana, E. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Construct 2 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Organ Pencernaan Manusia pada Siswa Kelas V SDN Ngasem 1. Diajar: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 188–194. https://doi.org/10.54259/diajar.v2i2.1434

Purwantiwi, F. A., Sulistyorini, L., & Septiyono, E. A. (2023). Tingkat Pengetahuan Siswa Kelas VIII tentang Dampak Penggunaan Gadget pada Kesehatan Mata di SMPN 02 Jatiroto-Lumajang. Journal Pustaka Kesehatan, 11(3), 162–167.

Putriani, D., & Waryanto, N. H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan Program Construct 2 pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar untuk Siswa SMP Kelas 8. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Rafiqin, A., & Saputra, D. (2017). Pembuatan Aplikasi Game Kuis “Pontianak Punye” Berbasis Android. Jurnal Khatulistiwa Informatika, V(2), 71–84.

Ricardo, D. A., Sahputra, R., & Sartika, R. P. (2022). Pengembangan Game Edukasi Kimia Berbasis Android pada Materi Perkembangan Teori Atom. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(12), 3424–3434. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i12.60759

Riduwan. (2012). Dasar-Dasar Statistika. Alfabeta.

Rohmah, A. M. (2020). Kartu Permainan Urab (Uno Bahasa Arab) sebagai Media Pembelajaran Kemahiran Menulis Bahasa Arab untuk Siswa Madrasah. Prosiding Semnasbama IV UM Jilid 2, 4, 260–271.

Romadhon, D. A., & Diartono, D. A. (2019). Permainan Edukasi Pengenalan Buah untuk Anak Usia TK Menggunakan Construct 2. Jurnal Dinamika Informatika, 11(1), 24–30. https://doi.org/10.35315/informatika.v11i1.8145

Saleh, N., Fauziah, S. N., Maulani, H., Khalid, S. M., & Tantowi, Y. A. (2022). The Use of Video as a Learning Media in Science Learning (A Systematic Review). AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(4), 6941–6950. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.1565

Sariati, Kadek, N., Suardana, Nyoman, I., Wiratini, & Made, N. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Kelas XI pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran P-ISSN : 1858-4543 e-ISSN : 2615-6091, 4(1), 86–97. https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.15469.

Saski, N.H., & Tri, S. (2021). Kelayakan Media Pembelajaran Market Learning Berbasis Digital pada Mata Kuliah Strategi Pemasaran. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1118–1124.

Setyadi, Y. P. (2015). Pengembangan Media Game Edukasi Pembelajaran Compréhension Écrite Bahasa Prancis Berbasis Macromedia Flash. In Universitas Negeri Yogyakarta.

Sholihah, M., Al Ngarifin, S., & Muhtarom. (2023). Problems of Memorizing Vocabulary in Fifth Grade Student in Learning Arabic at MI Mathla’ul Anwar Srirahayu Regency Pringsewu. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L- Dhad, 2, 10–15.

Siregar, S. D. P., Sopian, A., & Nursyamsiyah, N. (2023). Pembelajaran Mufradat Bahasa Arab melalui Media Anagram. Shaut Al- ‘ Arabiyah, 11(2), 503–511.

Suryanto, R. N. (2015). Dampak Positif dan Negatif Permainan Game Online di Kalangan Pelajar. Jom Fisip, 2(2), 6–7.

Syukron, A. A., Syarif, T. R., & Susilo, J. (2022). Media Pembelajaran Bahasa Arab bagi Anak Usia Dini di Era Digital Pasca Covid-19. Asghar : Journal of Children Studies, 2(2), 140–152.

Thiagarajan. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Journal of School Psychology, 14(1), 75. https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2

Widiyanti, R., & Kurniawan, R. Y. (2021). Efektivitas Bahan Ajar E-Book Berbasis Scientific Approach pada Mata Pelajaran Ekonomi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2803–2818. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/942

Zulfikar, I. A. (2022). Pengembangan Game Edukasi Tradisi Articulate Storyline untuk Kreatif Peserta Didik pada Materi Hukum Archimedes.

Downloads

Published

03-07-2024

Issue

Section

Artikel

How to Cite

Development of Educational Game "Arabic Muslim Adventure" Based on Construct 2 Application to Improve Vocabulary Mastery. (2024). Taqdir, 10(1), 1-17. https://doi.org/10.19109/9zrdkj10