Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Konstruktivisme di MAN 1 Pamekasan

Authors

  • Nurlaila Nurlaila Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Muassomah Muassomah Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.19109/taqdir.v6i2.5945

Abstract

Arabic Learning is a subject that is rarely interested by students so they find difficult to understand it. Therefore, the teacher must use the right approach in learning. This study aims to analyze and describe the process of Arabic learning based on the constructivism approach and the inhibiting factors of this learning process. To achieve these objectives, researcher use a qualitative approach with a descriptive type. To analyze the data obtained, researcher use interactive analysis. The results showed that the constructivist learning model applied in the process Arabic learning at MAN 1 Pamekasan is the Learning Cycle Constructivism Model which consists of three stages, namely discourse, concept recognition, and application of concepts. Learning Arabic at MAN 1 Pamekasan using the constructivism approach has not been running optimally. This is evidenced by the lack of student activity in learning activities, because several factors, it is the difference in the characteristics of each student, the limited time to deliver learning material, the lack of student interest in Arabic learning, the educational background of students before entering MAN 1 Pamekasan where, the number of students in each class was uneven, There are many mistakes in the worksheet (LKS), and the lack of learning tools and facilities.

References

Abidin, Y. (2016). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. PT Refika Aditama.
Amalina, N. H., & Nashirudin, Muh. (2017). Analisis Proses Pembelajaran Bahasa Arab pada Tingkat Tsanawiyah di Pondok Pesantren Ta’mirul Islam. Jurnal Tatsqif, 15(2), 173–190.
Aminullah. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Pokok Pembahasan Sistem Reproduksi Manusia Berbasis Konstruktivisme pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Ibaraka Kabupaten Enrekan. Edumaspul, 2(2), 13–21.
Fatimah, & Sari, R. D. K. (2018). Strategi Belajar & Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 108–113.
Fitriyani, A. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Konstruktivisme Menggunakan Komputer terhadap Hasil Belajar Siswa pada Konsep Cahaya [Skripsi]. UIN Syarif Hidayatullah.
Haidir, & Salim. (2014). Strategi Pembelajaran (Suatu Pendekatan Bagaimana Meningkatkan Kegiatan Belajar Siswa Secara Transformatif). Perdana Publishing.
Hamzah. (2018, Oktober). Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab IV.
Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.
Hermawan, A. (2018). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Edisi Revisi). PT RemajaRosdakarya.
Iswanto, R. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi. Arabiyatuna, 1(2), 139–152.
Jasumayanti, E. (2013). Korelasi antara Pendekatan Konstruktivisme dengan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS SD [Skripsi]. Universitas Tanjungpura.
Latifah, D. (2015, Oktober). Teori Belajar dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab 11.
Mulyani, E. (2015). Penggunaan Model Pembelajaran dengan Pendekatan Konstruktivisme untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik SMK Bina Putera Nusantara Jurusan Farmasi. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 1(1), 25–32.
Mulyoto. (2013). Strategi Pembelajaran di Era Kurikulum 2013. Prestasi Pustakaraya.
Muna, W. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab: Teori dan Aplikasi (1 ed.). Teras.
Mustika, A. M. (2015). Problematika Penerapan Pendekatan Konstruktivisme Model Needham pada Pembelajaran Matematika dan Alternatif Penyelesaian. Lentera, 1, 1–12.
Mustofa, B., & Hamid, A. (2012). Metode & Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. UIN Press.
Novia, T. R., & Kusimo, E. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivisme Berbantuan Concep Map untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia pada Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 7(1), 1093–1102.
Pratomo, G. (2015). Pelaksanaan Model Pembelajaran Konstruktivistik dalam Kurikulum 2013 di SD Muhammadiyah Condongcatur [Skripsi]. Universitas Negeri Yogyakarta.
Rangkuti, A. N. (2014). Konstruktivisme dan Pembelajaran Matematika. Jurnal Darul Ilmi, 2(2), 61–76.
Saputro, S. D., Sarwanto, & Suparmi. (2014). Pembelajaran Fisika dengan Pendekatan Konstruktivisme melalui Metode MInd Map dan Diskusi Ditinjau dari Kemampuan Memori dan Verbal Siswa. Jurnal Pena Sains, 1(2), 64–75.
Supardan, H. D. (2016). Teori dan Praktik Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Edunomic, 4(1), 1–12.
Suparlan. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88.
Suprihatiningrum, J. (2017). Strategi Pembelajaran (Teori dan Alikasi). Ar-Ruzz Media.
Ummi, H. U., & Mulyaningsih, I. (2012). Penerapan Teori Konstruktivistik pada Pembelajaran Bahasa Arab di IAIn Syekh Nurjati Cirebon. Journal Indinesian Language Education an Literature, 1(2), 42–52.
Zamani, A. Z. (2015). Teori Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Kelas VIII MTSN LAB UIN Yogyakarta [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Published

15-01-2021

Issue

Section

Artikel

How to Cite

Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Konstruktivisme di MAN 1 Pamekasan. (2021). Taqdir, 6(2), 45-70. https://doi.org/10.19109/taqdir.v6i2.5945