Nilai-Nilai Moderasi Beragama dan Multikultural Q.S Al-Hujurat :13 dalam Tafsir Al- Misbah

Main Article Content

Nabila Khairunisa
Kusnadi

Abstract

The aim of this research is to explore the values of religious moderation and multiculturalism from the perspective of Quraish Shihab's Tafsir Al-Misbah, particularly regarding Q.S Al-Baqarah: 143 and Q.S Al-Hujurat: 13. Religious moderation, or wasathiyah, is defined as a balanced and tolerant attitude towards differences, aimed at fostering harmony in multicultural societies like Indonesia. Using a qualitative approach, this study investigates the understanding of moderation needed to combat extremism and radicalism, while promoting justice and respect for human rights. The findings indicate that flexible attitudes, compassion, and acknowledgment of diversity are essential principles for achieving social harmony. This research also emphasizes the relevance of Islamic education in promoting religious moderation to build a peaceful and sustainable society. Thus, religious moderation is not merely a choice but a necessity for Muslims to interact positively amid diversity. Future research is recommended to examine the values of religious moderation and multiculturalism from different tafsir perspectives.

Article Details

Section
Articles

References

Aceng, M. (2019). “Tawazun sebagai Prinsip dalam Islam”. Jurnal Penelitian Agama, 5(1), 1-15.

Akhmad, R. (2021). “Moderasi Beragama dalam Perspektif Al-Qur'an”. Jurnal Ilmu Agama, 10(2), 23-37.

Al-Qaradawi, Y. (2001). “The Impact Of Iman in the life of individual”.Al-Falah Foundation.

Ananda, D. (2020). “Moderasi Beragama di Indonesia: Antara Toleransi dan Ekstremisme” . Jurnal Kebudayaan, 12(3), 45-58.

Basuki, I., Suharno, J., & Rahman, A. (2023). “ Pengaruh Moderasi Beragama terhadap Hubungan Sosial.” Jurnal Pendidikan dan Sosial, 15(2), 67-82.

Bayhaqi, A. (2022). “Ummatan Wasathan dalam Tafsir Al-Misbah ” . Ushuly: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 8(1), 55-70.

Faqihuddin, M. (2019). “ Peran Gender dalam Masyarakat Multikultural ”. Jurnal Gender dan Sosial, 6(4), 21-34.

Faris, M. (2008). “Radikalisasi dalam Perspektif Islam ”. Jurnal Keislaman, 9(1), 15-28.

Fitria, N. (2023). “ Teori Ilmu Tafsir dalam Kajian Moderasi Beragama ”. Jurnal Tafsir, 7(3), 77-90.

Gandini, I. (2023). “Nilai Moderasi Beragama dan Multikultural pada Q.S Al-Hujurat:13 dalam Tafsir Al-Misbah.” Jurnal IAIN Ponorogo , 11(2), 98-112.

Hisny, A. (2020). “Definisi Moderat dalam Islam”. Jurnal Pemikiran Islam, 14(2), 45-59.

Hepni, S. (2020). “Masyarakat Multikultural: Toleransi dan Kehidupan Sosial”. Jurnal Sosial Budaya, 8(1), 88-101.

Herianto, B. (2016). “Aksi Terorisme dan Implikasinya terhadap Pendidikan Agama Islam”. Jurnal Keamanan, 4(3), 22-35.

Irawan, A. (2023). “Diskriminasi Ras dalam Perspektif Islam”. Jurnal Hak AsasiManusia, 15(2), 44-56.

Kim, S. (2018). “Perempuan dalam Tradisi Islam: Tuntutan dan Realitas”. Jurnal Gender Studies, 9(2), 33-47.

Khalil, R. (2020). “Pendidikan Islam di Masyarakat Multikultural.” Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 77-89.

Ngainun, A. (2008). “Ajaran Islam dan Multikulturalisme. “ Jurnal Agama dan Budaya, 7(1), 10-25.

Nurdin, M. (2019). “Multikulturalisme dalam Kehidupan Sosial.” Jurnal Multikultural, 5(4), 12-24.

Quraish Shihab. (2002). Tafsir Al-Misbah . Jakarta: Lentera Hati.

Quraish, H. (2019). “ Kekerasan dalam Nama Agama: Sebuah Tinjauan” . Jurnal Islam dan Kebudayaan, 13(2), 30-43.

Radiatul, H. (2023), “Moderasi Beragama dalam Masyarakat 5.0: Analisis Konsep Berdasarkan Surat Al-Hujurat Ayat 13”. SURAU : Journal Of Islamic Education, 1(2), 146- 160.

Rukin, M. (2019). “Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Studi Agama “. Jurnal Metode Penelitian, 6(3), 55-70.

Saifuddin, A. (2019). “Moderasi Beragama sebagai Kunci Keharmonisan Sosial” . Jurnal Kehidupan Beragama, 14(1), 20-35.

Siti, A., & et al. (2022). “Moderasi Beragama dan Nilai-nilai Kebudayaan “. Jurnal Islamika, 10(1), 99-110.

Soedijarto, T. (2000). “Multikulturalisme: Konsep dan Implementasi”. Jurnal Sosiologi, 6(2), 33-45.

Tasya, E. (2021). “Wasathiyah dalam Perspektif Islam “. Jurnal Pemahaman Agama, 4(3), 67-78.

Tilaar, H. (2004). “Multikulturalisme dan Pendidikan “. Jurnal Pendidikan Multikultural, 8(2), 11-22.

Warnk, J. (2009). “Pendidikan Islam sebagai Alat Perubahan Sosial”. Jurnal Pendidikan, 12(1), 55-70.

Widodo, Y. (2019). “Toleransi dalam Beragama di Indonesia” . Jurnal Toleransi, 15(1), 11- 23.

Zenia, R. (2023). “Pentingnya Moderasi Beragama untuk Keberagaman di Indonesi”,. Jurnal Agama dan Masyarakat, 17(3), 43-56.

Yati, N. (2018). “Wasathiyah dalam Ajaran Islam”. Jurnal Pemikiran Agama, 5(2), 45-60.