Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Siswa

Authors

  • Syafira Ghaisani Zaman Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA , Indonesia
  • Haning Tri Widiastuti Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA , Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.19109/c1qnky55

Abstract

ABSTRACT "The Influence of Group Tutoring Services in Improving the Social Interaction Skills of Students". Thesis, Jakarta: Guidance and Counseling Study Program and Faculty of Teacher Training and Education, Muhammadiyah University Prof. DR HAMKA, 2024. Social interaction is an activity carried out by individuals or groups to connect with each other. However, at SMPN 1 Cibinong there are several class VII students who low social interaction skills, so efforts are needed to improve social interaction skills by using group tutoring services. The aim of this research is to improve social interaction skills through group guidance services for class VII at SMPN 1 Cibinong. This research uses the Experimental One Group Pre-test and Post-test research method. The population used was 440 class VII students at SMPN 1 Cibinong, with a research sample of 10 students, using a purposive sampling technique. Test the hypothesis using the -T test. Based on the results of calculations using SPSS, it is obtained that t count > t table, with a value of 12,764 > 1,833, then Ho is rejected and Ha is accepted, which means that influential group guidance services are carried out to improve students' social interaction abilities KEYWORDS:  Influence, Group guidance, social interaction abilities

References

Baharudin. (2021). Pengantar sosiologi. Sanabil.

Hadiyah, S. R. (2020). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Group Discussion Dalam Meningkatkan Interaksi Sosial Siswa Di MAN 3 Banda Aceh. PROGRAM STUDI BIMBINGAN DAN KONSELING FAKULTAS TARBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY, .

Idrus, N., Indah Lestari, S., Mukramin, un, Muhammadiyah Makassar, U., Sultan Alauddin No, J., Sari, G., & Selatan, S. (2023). Interaksi Sosial Pendidikan dalam Pembelajaran Online. Journal on Education, 05(02), 5403–5412.

Iffah, F., & Yasni, F. Y. (2022). Manusia Sebagai Makhluk Sosial : Vol. 1 Nomor 1. Lathaif.

Irwan, H. (2018). Seri Pengayaan Pembelajaran Sosiologi Interaksi sosial . PT Aksara Sinergi Media.

Komalasari, G., & dkk. (2016). Teori dan Teknik Konseling. Indeks.

Mahmud, A., & Sunarty, K. (2012). Mengenal Teknik-Teknik Bimbingan Dan Konseling.

Novel, A. (2018). Bentuk-Bentuk Interaksi Sosial Anak Jalanan Terhadap teman Sebaya di Rumah Singgah Bina Anak Pertiwi Pasar Minggu. UIN Syarif Hidayatullah.

Paramita, & dkk. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Widya Gama Press.

Pratika, D. F., & Asni, A. (2023). Efektifitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Homeroom Untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Peserta Didik SMPN 231 Jakarta. Research and Development Journal of Education, 9(2), 950. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.19490

Prayitno, & dkk. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok yang Berhasil (Dasar dan Profil). Ghalia Indonesia .

Rahiswarie. (2023). Interaksi Sosial . Modul Belajar Mandiri.

Ramadani, R. (2019). Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Perkembangan Moral Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah 3 Pekanbaru. UIN Suska Riau.

Romlah Tetik. (2006). Teori dan Praktek Bimbigan Kelompok . Universitas Negri Malang.

Rosmalia. (2016). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik diskusi Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Peserta Didik Kelas VII N 2 Lampung Selatan. 14–18.

Setianingsih, E. S., Sutoyo, A., & Purwanto, E. (2014). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Teknik Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri Siswa. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk

Sitoyo, & Sodik. (2015). Dasar Metode Penelitian. Literasi Media Publishing.

Sudariyanto. (2019). Interaksi Sosial . Alprin.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan . Alfabeta.

Weldiani, M., Sarwanto, A., Sutanto, A. V., & Surakarta, P. K. (2022). Hubungan antara Interaksi Sosial dengan Kemampuan Turn Taking Anak Usia Prasekolah di Pekanbaru (Vol. 1).

Wilujeng, R. (2021). Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di SMA Al Azhar 3 Bandar Lampung.

Yusuf, A. M. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Kencana.

Downloads

Published

17-06-2024

How to Cite

Syafira Ghaisani Zaman, & Widiastuti, H. T. . (2024). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Siswa. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam Dan Kemasyarakatan, 8(1), 43-52. https://doi.org/10.19109/c1qnky55