Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Poster Digital Berbasis Barcode

Authors

  • Risma Anita Puriani Universitas Sriwijaya
  • Romi Fajar Tanjung Universitas Sriwijaya
  • Ratna Sari Dewi Universitas Sriwijaya
  • Abi Burhan Politeknik Negeri Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.19109/cqmxws68

Abstract

The independent curriculum demands learning activities and guidance and counseling services in terms of technology-based student development, where the educational information delivered is packaged attractively and is easily accessible anywhere. This training aims to improve educators' skills in creating educational materials in the form of barcode-based digital posters. The number of respondents in this service activity was 42 people. Data collection used a training instrument for making barcode-based digital poster learning media. Data analysis using the Google Form application. The results of the training found that training in making barcode-based digital poster learning media was very useful for the participants. Research data found that there was an increase in skills in using the Canva application and the S.ID application. Implications in guidance and counseling services can provide interactive guidance and counseling services, especially in providing basic services as well as individual specialization and planning.

References

Astutik, W., Arifin, I. F., & Ibrahim, M. I. (2023). E-Poster sebagai media pembelajaran sejarah untuk menumbuhkan kesadaran sejarah pada siswa kelas X IPS 1 di SMAN 1 Kencong. Sandhyakala: Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial dan Budaya, 4(2), 1–11. https://doi.org/10.31537/sandhyakala.v4i2.1243

Djonnaidi, S., Wahyuni, N., & Nova, F. (2021). Pengaruh Penerapan Media Poster Digital dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi terhadap Kemampuan Berbicara Siswa di Politeknik Negeri Padang. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 8(1), 38–46. https://doi.org/10.17977/um031v8i12021p038

Dolu, F., & Suciptaningsih, O. A. (2024). Penerapan microsite SID dalam meningkatkan hasil belajar dan literasi dasar pada materi sejarah lokal mata pelajaran IPS. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3803–3813. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13987

El Tamam, M. B., Wiantina, N. A., & Muttaqin, M. F. (2024). Peran Media Poster Pada Layanan Bimbingan dan Konseling Siswa/I Kelas VI di SD Sunan Bonang. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 14(1), 136. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v14i1.57936

Firdani, R. K., & Hariastuti, R. T. (2019). Pengembangan media poster interaktif bimbingan dan konseling karier berbasis website untuk informasi studi lanjut di kelas IX SMP Negeri 3 Kota Mojokerto. Jurnal BK UNESA, 9(3), 105–110. Google Scholar.

Irawan, D., & Viratama, I. P. (2024). Pemanfaatan Situs S.ID Untuk Pembelajaran Biologi Siswa SD. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(12), 51–60. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i5.3317

Kartiwi, Y. M., & Azzahra, I. S. S. (2024). Pengembangan Lembar Kinerja Peserta Didik (LKPD) bermuatan profil pelajar pancasila pada teks biografi berbantuan aplikasi S.ID. Diglosia: Jurnal Pendidikan Kebahasaan, dan Kesusastraan Indonesia, 8(2), 273–286. https://doi.org/10.31949/diglosia.v8i2.5853

Lestari, M. W., Rahmadhani, I. N., Huda, M., Na’im, H., Kusuma, R. A., & Munahefi, D. N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Poster Berbasis Literasi dan Numerasi di SDN 3 Krakitan. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 3(1), 88–97. https://doi.org/10.56972/jikm.v3i1.88

Ningsih, F. D., Nisa, A. F., & Bariyah, I. Q. (2024). TPACK Terintegrasi Tri N Berbantuan Media Poster Digital dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 7(2), 589–597. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.2.2024.4085

Nurfadhillah, S., Pertiwi, D., Pratiwi, D. I., Dewi, E. P., Saidah, M., & Nurhaliza, S. (2021). Pengembangan media poster dalam pembelajaran IPA kelas IVB SD Negeri Cikokol 3. Bintang: Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(2), 313–322. Google Scholar.

Prasmala, E. R., Agustin, K., & Irmawati, F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PostDo (Poster dan Edmodo) pada materi ekskresi manusia. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 17–24. https://doi.org/10.33366/ilg.v6i1.4713

Prayetno, A., Kurniaty, D., Novalia, Y., Hartini, H., & Agustian, H. (2022). Penggunaan Aplikasi Canva Dalam Pembuatan Media Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah/Madrasah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 999. https://doi.org/10.35931/am.v6i4.1087

Sa’diyah, F., & Rezania, V. (2023). Pengembangan media pembelajaran poster digital pada materi IPS kelas VI untuk meningkatkan kualitas belajar mengajar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 4517–4534. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9068

Saman, A., Umar, N. F., Bakhtiar, M. I., & Harum, A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva untuk membuat Media Bimbingan dan Konseling Bagi MGBK Kabupaten Gowa. Caradde: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 270–276. https://doi.org/10.31960/caradde.v4i2.1352

Soleha, S., & Rizal, S. (2023). Peran media dan teknologi dalam layanan bimbingan dan konseling di SMA Negeri 1 Rejang Lebong. At-Taujih : Bimbingan dan Konseling Islam, 6(2), 17–29. https://doi.org/10.22373/taujih.v6i2.21687

Suryani, M., & Kusnanto, R. A. B. (2023). Media Poster Digital Pada Pembelajaran SBdP Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Keindonesiaan VII, 8(1), 2506–2515. Google Scholar.

Syaifa, H., Khairunnisa, Y., & Yulinda, R. (2023). Pengembangan poster digital multimodal sistem pernapasan manusia dalam melatih kemampuan literasi sains pada aspek pengetahuan sains peserta didik SMP. Dalton : Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 6(1), 40. https://doi.org/10.31602/dl.v6i1.10459

Widiyastuti, W. S., & Kusmanto, A. S. (2023). Penggunaan Media Poster dalam Layanan Bimbingan Konseling untuk Membantu Peserta Didik Merencanakan Karir. SHINE: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(2), 49–55. https://doi.org/10.36379/shine.v3i2.229

Widyasari, T., & Mukayati, L. (2021). Pemanfaatan media bimbingan dan konseling berbasis teknologi di sekolah. Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 119–130. https://doi.org/10.51339/isyrof.v3i2.385

Downloads

Published

30-11-2024

How to Cite

Risma Anita Puriani, Romi Fajar Tanjung, Ratna Sari Dewi, & Abi Burhan. (2024). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Poster Digital Berbasis Barcode. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam Dan Kemasyarakatan, 8(2), 181-189. https://doi.org/10.19109/cqmxws68