Teknik Brainstorming Dalam Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Bullying
DOI:
https://doi.org/10.19109/6sd7cp71Abstract
Bullying behavior is aggressive behavior that aims to hurt other people both physically and verbally. This research examines the effect of group guidance services using brainstorming techniques on the bullying behavior of class VIII students at SMP Negeri 3 Sentolo Kulon Progo. Using a quantitative experimental approach, this research involved 20 students selected by purposive sampling from a total population of 179 students. Data was collected through a questionnaire that had been tested for validity and reliability, and analyzed using the independent sample T test with the SPSS version 27.0.1 program. The results showed that the experimental group had a higher posttest score (132.20) than the control group (92.80), with a significance value of 0.000 < 0.05. Therefore, the working hypothesis which states that there is an influence of group guidance services using brainstorming techniques on the bullying behavior of class VIII students at SMP Negeri 3 Sentolo Kulon Progo for the 2024/2025 academic year is "accepted".References
Aco, & Dahlan, M. (2022). Kemampuan Membaca Pemahaman Wacana Argumentasi Bahasa Indonesia Melalui Metode Belajar Brainstorming. Jurnal Cakrawala Indonesia, 7(1), 57–65. Google Scholar
Aprilianti, W. (2022). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Brainstorming Terhadap Perencanaan Karier Peserta Didik Man 1 Oku Timur [Universitas Negeri Raden Intan Lampung]. In הארץ (Issue 8.5.2017). https://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/21956
Ardimen, Neviyarni, Firman, Gustina, & Karneli. (2019). Model bimbingan kelompok dengan pendekatan muhasabah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 278–298. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v8i2.2232
Aulia, R. R., & Saragih, N. A. (2024). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas X di SMA Negeri 14 Medan Tahun Ajaran 2022/2023. Variable Research Journal, 01(01), 86–98. Google Scolar
Bahri, A., Khaltsum, U., & Nasra, R. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Daring dengan Menggunakan Metode Brainstorming terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(1), 67–78. https://doi.org/10.30651/else.v5i1.7351
Fadhilah, H., Syahniar, & Asnah, M. B. (2019). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 4(2), 96–99. http://dx.doi.org/10.29210/02394jpgi0005
Fahmi, F. A., & Heru, H. (2019). Pengaruh Layanan Informasi Dengan Media Film Terhadap Kewaspadaan Siswa Tentang Pelecehan Seksual Di Kelas VIII-C SMP N I Matesih Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Medi Kons, 5(2), 34–49. https://doi.org/10.33061/jm.v5i2.3183
Hardi, M., Kharis, A., & Aini, N. (2019). Dampak Bullying Terhadap Perilaku Remaja (Studi pada SMKN 5 Mataram). JIAP (Jurnal Ilmu Administrasi Publik), 7(1), 44–55. https://doi.org/10.31764/jiap.v7i1.775
Kalangi, N. J., Tamengkel, L. F., & Walangitan, O. F. C. (2019). Pengaruh Celebrity Endorser Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Shampoo Clear. Jurnal Administrasi Bisnis, 8(1), 44–54. https://doi.org/10.35797/jab.v8.i1.44-54
Krisdian, E. A., & Subekti, I. (2021). E-Book Cerita Bergambar Pencegahan Bullying Untuk Anak Usia 9-11 Tahun Berbasis Alkitab. Aletheia Christian Educators Journal, 2(1), 57–68. https://doi.org/10.9744/aletheia.2.1.57-68
Marliana, R., & Indihadi, D. (2020). Teknik Brainstorming Pada Model Pembelajaran Menulis Teks Narasi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 109–115. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i2.25459
Rahayu, D. (2019). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Modeling Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Perilaku Bullying [Universitas Muhammadiyah Magelang]. http://eprintslib.ummgl.ac.id/id/eprint/143
Rahman, A. (2019). Pengaruh teknik role playing pada bimbingan kelompok terhadap berkurangnya perilaku bullying siswa bermasalah di smk negeri 1 barru. Google Scolar
Risal, H. G., & Alam, F. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Di Sekolah. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 1(1), 1–10. Google Scholar
Saputro, B. D., Hidayati, A., & Maulana, A. M. (2020). Peran Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Modeling Terhadap Sikap Sopan Santun. Jurnal Advice, 2(2), 132–145. Google Scholar
Soesana, A., Subakti, H., Karwanto, Fitri, A., Kuswandi, S., Sastri, L., Falani, I., Aswan, N., Hasibuan, F. A., & Lestari, H. (2023). Metodologi Penelitian Kuantitatif Medan: Yayasan Kita Menulis.
Syaifudin. (2020). Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penilaian Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, 3(2), 106–118. Google Scolar
Widodo, S. T. M., & Nita, V. (2019). Pencegahan Bullying di Sekolah Dasar melalui Pendidikan Kesehatan Reproduksi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3(1), 67–75. https://doi.org/10.32585/jkp.v3i1.256
Wihardiyanto, S. (2023). Edukasi Anti Perundungan di Kalangan Siswa SMA Negeri 12 Bungo. Jurnal Laporan Abdimas Rumah Ilmiah, 4(2), 41–46. Google Scolar
Yusuf, & Trisiana, A. (2019). Metode Braistorming Tertulis: Teknik Curah Pendapat Dengan Memaksimalkan Keterlibatan Semua Peserta Dalam Pengambilan Keputusan. Adi Widya : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 108–116. https://doi.org/10.33061/awpm.v3i2.3365
Zubaidillah, M. H., & Hasan. (2019). Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 41–56. https://jurnal.stiq-amuntai.ac.id/index.php/al-miyar/article/view/90
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Purniawati, Anita Dewi Astuti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.