Menemukan Kebermaknaan Hidup Melalui Bimbingan dan Konseling Layanan Informasi Berbasis Al-Quran Pada Mahasiswa

Authors

  • Zhila Jannati Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.19109/ghaidan.v4i1.4654

Abstract

The purpose of this study was to find out how to find the meaning of life through al-qur'an-based information services for Islamic Guidance and Counseling students at UIN Raden Fatah Palembang. The method used in this research is a qualitative research method. The subjects in this study were 29 students of the Islamic Guidance and Counseling Study Program at UIN Raden Fatah Palembang. Data collection techniques used in this study were interview techniques and observation techniques. The data in this study were analyzed by qualitative descriptive analysis. The results showed that al-qur'an-based information services could enable students of the Islamic Guidance and Counseling Study Program at UIN Raden Fatah Palembang to find the meaning of life which includes (a) understanding of the meaning of life which includes having a purpose in life, (b) understanding of potential self, (c) the ability to act positively in the face of reality, and (d) the ability to build positive social relationships.

References

Amalia, M., Hidayah, N., & Fauzan, L. (2017). Meaning of life siswa sekolah menengah pertama dengan latar belakang budaya samin. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(3), 97-106.
Amti, P. D. E. (2004). Dasar-dasar Bimbingan Konseling. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2015). Effectiveness of Career Guidance Information Service on The Educational Aspiration Level of The Students. Jurnal Dakwah Risalah, 26(4), 166-173.
Fitri, E., Ifdil, I., & Neviyarni, S. (2016). Efektivitas layanan informasi dengan menggunakan metode blended learning untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 2(2), 84-92.
Hidayati, R. (2015). Layanan Informasi karir membantu peserta didik dalam meningkatkan pemahaman karir. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 1(1).
Jannati, Z. (2019). Bimbingan Kelompok Berbantuan Al-qur’an: Sebuah Solusi Peningkatan Kecerdasan Emosi Mahasiswa Bimbingan dan Penyuluhan Islam. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 1(1), 19-28.
Marliana, S., & Maslihah, S. (2012). Analisis sumber-sumber kebermaknaan hidup narapidana yang menjalani hukuman seumur hidup. Jurnal Psikologi Undip, 11(1), 126962.
Misbahudin, I. (2016). Dimensi Keilmuan dalam Al-qur’an. At-Taqaddum, 6(2), 346-358.
Muttaqin, R., Wagimin, W., & Tadjri, I. (2017). Keefektifan layanan informasi karier berbantuan video interaktif dan live modeling untuk meningkatkan pemahaman karier siswa SMP. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 174-179.
Sari, N. M., & Purwaningsih, I. E. P. (2012). Hubungan kebermaknaan hidup dengan penerimaan diri pada kaum waria di Yogyakarta. Jurnal Spirits, 3(1), 76-84.
Saeful, R. P. (2009). Penelitian Kualitatif. Equilibrium, 5(9), 1-8.
Ritonga, B., & Listiari, E. (2016). Kebermaknaan hidup mahasiswa Sekolah Tinggi Theologia Nazarene Indonesia ditinjau dari tingkat religiusitasnya. Jurnal Psikologi, 2(1).
Prabowo, A., & Heriyanto, H. (2013). Analisis pemanfaatan buku elektronik (e-book) oleh pemustaka di perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 152-161.

Downloads

Published

01-06-2020

How to Cite

Jannati, Z. (2020). Menemukan Kebermaknaan Hidup Melalui Bimbingan dan Konseling Layanan Informasi Berbasis Al-Quran Pada Mahasiswa. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam Dan Kemasyarakatan, 4(1), 34-41. https://doi.org/10.19109/ghaidan.v4i1.4654

Most read articles by the same author(s)