Pendekatan Halaqah dalam Konseling Islam dengan Coping Stress sebagai Ilustrasi
Main Article Content
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adakah dimensi sosial psikologis yang terdapat dalam halaqah, apakah halaqah memiliki fungsi konseling dan bagaimana mekanisme halaqah dalam konseling khususnya coping stres. Hasil penelitian menunjukkan bahwa halaqah memiliki banyak dimensi psikologis sehingga diapat menjadi dasar untuk menempatkan halaqah sebagai salah satu pendekatan dalam konseling Islam. Dimensi itu adalah dimensi katarsis, kemampuan menghadapi kecemasan, problem solving, insight, kendali diri, kebersamaan, pengalihan perhatian dan terapi lingkungan. Halaqah sebagai pendekatan konseling memiliki fungsi preventif (pencegahan), kuratif (penyembuhan), reservatef (pemeliharaan) dan developmental (pengembangan). Sementara mekanisme halaqah dalam meningkatkan kemampuan coping stres adalah melalui proses internalisasi yang terdiri dari tiga tahap yakni ta’lim/tranformation, takwin/ttransaction dan tanfidz/transinternalisasi. Hasil dari ketiga proses tersebut adalah terbentuknya kemampuan dalam coping stres yaitu positive thinking, positive acting dan positove hoping.
This study aims to know; is there any psychological social dimensions contained in halaqah, whether halakah have counseling functions and how the mechanisms halaqah in counseling, especially coping with stress. The results showed that halaqah has many psychological dimensions so diapat be the basis for placing halaqah as one approach to counseling Islam. The dimension is the dimension of catharsis, the ability to deal with anxiety, problem solving, insight, self-control, togetherness, diversions and therapeutic environment. Halaqah as counseling approaches have a prevention, a healing, a maintenance and a development. While the mechanism Halaqah in improving the ability of coping with stress is through the internalization process consists of three stages of study groups / tranformation, takwin / ttransaction and tanfidh. The results of these three processes is the formation of coping skills in stressful that is positive thinking, positive acting and hoping positive.
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
How to Cite
References
Adz-dzaky, H.B, Konseling dan Psikoterapi Islam: Penerapan Metode Sufistik, Yogyakarta, Fajar Pustaka Baru, 2004.
Ali Jabir, Musin, Husein, Membentuk Jamaatul Muslimin, Terj. Abu Fahmi dkk, Jakarta, Gema Insani Press, 1986.
Allport, G. W, The Individual an His Religion: a Psychological Interpretation, New York, The Macmillan Co, 1953.
Bahreisy. S, Terjemahan Singkat Tafsir Ibnu Katsier, Surabaya, PT. Bina Ilmu, 1992.
Baron, A.R., Byrne, D., Psikologi Sosial, Edisi Ke 10. Terjemahan oleh Ratna Djuwita dkk. 2009. Jilid I. Jakarta, Erlangga, 2003.
Faizah & Effendi, Muchsin, Lalu, Psikologi Dakwah, Jakarta,Prenada Media, 2006.
Hall. Calvin S dan Lindzey, Gardner, Psikologi Kepribadian: Teori-Teori Psikodinamik (Klinis), Terj. Yustinus. Yogyakarta, Kanisius, 2003.
Hurlock. E.B, Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan, Jakarta, Erlangga, 1996.
Indirawati, E. Hubungan Antara Kematangan Beragama dengan Kecendeungan Strategi Coping. Jurnal Psikologi. Vol. 3. No. 2. Bandung, Universitas Diponegoro, 2006.
Irsyanto, Kus, Sistem Pembelajaran Halaqah dalam pembentukan Akhlaq di SMU Negeri I Wonogiri tahun ajaran 2003/2004. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2004.
Lazarus, R. & Folkman, S. Stress, Appraisal and Coping, New York, Springer, 1984.
Lubis, Satria, Hadi, Rahasia Kesuksesan Halaqah (usroh), Tangerang FBA Press, 2006.
--------, Menjadi Murobbi Sukses. Tt , Pustaka Amanah, 2006.
Mappiare, Andi, Konseling dan Psikoterapi, Jakarta, Raja Grapindo Persada, 2004.
Mubarok, A. Konseling Islam: Teori dan Kasus, Jakarta, Pustaka Firdaus, 1999.
Muhaimin, Strategi Belajar Mengajar, Surabaya, CV Media, Surabaya, 1996.
Pestonjee, D.M, Stress and Coping. The Indian Experience, New Delhi, Sage Publication, 1992.
Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus besar Bahasa Indonesia, Jakarta, Balai Pustaka, 1989.
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta, Balai Pustaka, 2005.
Sarto. Halaqah Tarbiyah sebagai Media Pembelajaran di SMU Negeri I Wonogiri, Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2007.
Subandi, Perkembangan Kehidupan Beragama. Buletin Psikologi. Vol. 1. Yogyakarta, Fakultas Psikologi UGM, 1995.
-------, Dimensi Sosial Psikologis Zikir Pembelah Dada, Yogyakarta, Kampus Press, 2005.
Suroso, Nashori. F, Psikologi Islami: Agenda Menuju Aksi, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 1997.
--------, Agenda Psikologi Islami, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 2002.