IMPLEMENTATION OF THE CONCEPT SENTENCE LEARNING MODEL TO INCREASE STUDENTS' SOCIAL SCIENCE LEARNING OUTCOME IN STATE ELEMENTARY SCHOOL

Main Article Content

Rahmadani Tanjung

Abstract

The purpose of the study is firstly to find out the students' learning outcomes in Social Science which has increased after the Concept Sentence Learning Model is applied. Secondly, it is to determine student learning activities in the learning process. This research is classroom action research. The subject of this study are Class V students of 162 Aek Marian State Elementary School with 14 male and 13 female students. The research instrument uses tests and field observations to obtain accurate data about the results and learning activities in the classroom. The results showed, firstly, there is an increase in learning outcomes in the pre-test from 0% to 59% in the cycle I which is included in the pass category with an average classical score of 67. Both results in the cycle II have a better increase in which the cycle II was 96% so that the result of the difference in the increase in cycle I and II is 37%. This increase in student learning outcomes proves that the application of the concept sentence learning model is effective in improving student learning outcomes.

Article Details

How to Cite
IMPLEMENTATION OF THE CONCEPT SENTENCE LEARNING MODEL TO INCREASE STUDENTS’ SOCIAL SCIENCE LEARNING OUTCOME IN STATE ELEMENTARY SCHOOL. (2021). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 7(2), 125-132. https://doi.org/10.19109/jip.v7i2.10561
Section
Artikel Asli

How to Cite

IMPLEMENTATION OF THE CONCEPT SENTENCE LEARNING MODEL TO INCREASE STUDENTS’ SOCIAL SCIENCE LEARNING OUTCOME IN STATE ELEMENTARY SCHOOL. (2021). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 7(2), 125-132. https://doi.org/10.19109/jip.v7i2.10561

References

Abidin, Y., Mulyati, T. and Yunansah, H. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Bumi Aksara.
Endang, S. (2014). Penerapan Keterampilan Variasi Stimulus Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Balong Tahun Pelajaran 2013/2014. PhD Thesis. Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Ilman Syaifuddin, B. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Concept Sentence Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Materi Sifat-Sifat Allah dan Pembagiannya di MTs An-Nuur Palembang. PhD Thesis. UIN Raden Fatah Palembang.
Prasetyo, H.E. (2015). Hubungan Persepsi Penerapan Metode TGT, Teknik Reward and Punishment dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN I Ngrejo Tulungagung, Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), pp. 119–129.
Ristiawan, F. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Concept Sentence Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Rumus dan Fungsi Microsoft Excel 2007. Thesis. Universitas Negeri Semarang.
Romaningsih, F. (2014). Penerapan Metode Concept Sentence Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Bahasa Indonesia Kelas IV SD Negeri 7 Karangrayung Kecamatan Karangrayunng Kabupaten Grobogan Tahun Pelajaran 2013/2014. Thesis. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Sadono, F.S. (2015). Penerapan Model Concept Sentence Dengan Media Kartu Kata untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV A SDN Tawangmas 01 Semarang. Thesis. Universitas Negeri Semarang.
Tamara, Tania. Think Pair Share Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 Dalam Pelajaran Matematika Dasar, Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), pp.272–281.
Erni, E. and Sujadi, A.A. (2014). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Numbered Heads Together Siswa Kelas VIII A SMP N 1 Pleret Bantul, UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2).
Hanafiyah, H. and Supardi, S. (2016). Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Tentang Perkembangan Teknologi Produksi, Komunikasi dan Transportasi, Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 3(2), p. 139.
Hutauruk, P. and Simbolon, R. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran IPA kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba, School Education Journal PGSD FIP Unimed, 8(2), pp. 121–129.
Nurjanah, L., Handayani, S. and Gunawan, R. (2021). Konsep Dasar Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Dunia Pendidikan, Chronologia, 3(2), pp. 38–48.
Pulungan, N. (2015). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam dengan Menggunakan Media Gambar Siswa Kelas IV SDN Tembung, Elementary School Journal PGSD Fip Unimed, 5(1), pp. 129–142.
Zamroni, M. and Herianto, A. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Outdoor Learning untuk Meningkatkan Prestasi Belajar (Ips Terpadu) Pada Materi Lingkungan Hidup di Kelas VIII MTs, Geography: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), pp. 1–6.
Fitria Sri Sadono. (2015). Penerapan Model Concept Sentence dengan Media Kartu Kata untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV–A SDN Tawangamas 01 Semarang. Geography: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, pp. 1–8.