EFFECT OF COGKLAK GAME METHOD TO STUDENT’S MATHEMATICS LEARNING OUTCOME AT STATE ELEMENTARY SCHOOL

Main Article Content

Siti Fatimah
Idawati Idawati
Mardiah Astuti
Indri Mahmudah
Masnun Baiti

Abstract

This study aims to examine the effect of congklak game method on student learning outcomes and to determine student learning outcomes before and after the application of congklak game method in math subject. The method uses in this research is a quantitative field research. The research conducts using a true experimental design research with a one group pretest-posttest design model. The sample in this study is 15 students of class IV B. The results showed that, firstly, the results of hypothesis testing are obtained to > ttable at the significance level of 5% or 0.05 and the significance level of 1% or 0.01, namely 1.76 <37,31> 2,14 which means that there is a significant effect of congklak game method on student learning outcomes. Secondly, the average pre-test score of students is 30, and the average post-test score of students is 80. Based on these data, it can be concluded that learning using congklak game method can improve student learning outcomes in the math subject of lowest common multiple (LCM) and greatest common factor (GCF).

Article Details

How to Cite
EFFECT OF COGKLAK GAME METHOD TO STUDENT’S MATHEMATICS LEARNING OUTCOME AT STATE ELEMENTARY SCHOOL. (2021). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 7(2), 150-156. https://doi.org/10.19109/jip.v7i2.11089
Section
Artikel Asli

How to Cite

EFFECT OF COGKLAK GAME METHOD TO STUDENT’S MATHEMATICS LEARNING OUTCOME AT STATE ELEMENTARY SCHOOL. (2021). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 7(2), 150-156. https://doi.org/10.19109/jip.v7i2.11089

References

Arikunto, Suharsimi. (2014). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Berutu, Alaris. (2013). Penelitian Bidang Pendidikan, Penerapan Metode Permainan dengan Berbantuan Tangram Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Bangun Datar. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, Vol. 19(1): 9 -18.
Desari, Dwi, Ulan. (2018). Pengaruh Permainan Tradisional Congklak Terhadap Kecerdasan Logika Matematika dan Karakter Jujur Anak di PAUD Selva Buana Kota Bengkulu. An-Nizom, Vol 3. No 3. http://dx.doi.org/10.29300/nz.v3i3.1946.
Dheka D. A. Rusmana. (2010). Permainan Congkak: Nilai dan Potensinya bagi Perkembangan Kognitif Anak. Bandung; Universitas Pasundan. Jurnal Pendidikan. Vol. 2, No. 3. hlm. 104.
Firmansyah, Dani. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Judika: Jurnal Pendidikan USIKA, Vol. 3 No 1. https://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/view/199.
Nataliya, Prima. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Tradisional Congklak Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, Vol. 3 No. 2. https://doi.org/10.22219/jipt.v3i2.3536.
Pratiwi, Tria, Septina. (2015). Pengaruh Permainan Congklak Terhadap Kemampuan Operasi Hitung Penjumlahan Peserta Didik Tunagrahita Kelas III SDLB. Jurnal Ortopedagogia, Vol. 1. No 4. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/MI/
Rahayu, Dwi. 2016. Mengembangkan Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Metode Permainan Untuk Siswa Kelas 1 MI. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, Vol. 5 No 2. http://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/deltapi/article.
Ramadhani, Yulia Rizki, dkk (2020). Metode dan Teknik Pembelajaran Inovatif. Yayasan Kita Menulis.
Ruseffendi, E.T. (2006). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tars.
Rusmana, Dheka D. A. (2020). Permainan Congkak: Nilai dan Potensinya bagi Perkembangan Kognitif Anak. Jurnal Pendidikan. Vol. 2, No. 3.
Sudjana, Nana. (2016). Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, Ahmad. (2016.) Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Grenamedia Group.
Sutikno, M. Sobry. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Lombok: Holistica.
Suyono, Priyaningsih, Sri. (2020). Penerapan Metode Permainan Untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Matematika Siwa SMP. Jurnal Prisma, Vol 9 No 2. https://doi.org/10.35194/jp.v9i2.1069.
Syofnida Ifrianti. (2015). Implementasi Metode Bermain dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Vol. 2. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/article/view/1280.
Tian Oktaviani, Endah Rita Sulistya Dewi, Kiswoyo. (2019). Penerapan Pembelajaran Aktif dengan Metode Permainan Bingi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar Ilmu, Vol. 24 No. 1.