ANALISIS KEMAMPUAN MAHASISWA DALAM MENERAPKAN KETERAMPILAN PROSES IPA DALAM PEMBELAJARAN PADA MATA KULIAH METODOLOGI IPA MI Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Menerapkan Keterampilan Proses IPA dalam Pembelajaran pada Mata Kuliah Metodologi IPA MI

Main Article Content

Muhamad Afandi

Abstract

This research aims to describe: the application, ability, and problems experienced by PGMI students in applying the science process skills approach to learning practices in the MI science learning methodology courses. This research method uses a qualitative approach with the type of descriptive research or also called qualitative descriptive research. Data collection techniques use observation, interviews, and documentation. Checking the validity of the data uses persistence of observation, triangulation, and referential adequacy. Data analysis uses percentages then processed through data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. The results of this research include: (1) The application of the skills approach to the IPA process is carried out through the following steps: dividing students into several groups, determine and develop MI science learning material, prepare learning media or teaching aids for MI science, make plans for MI science learning, develop instruments for evaluating the results of MI science learning, and apply the science process skills approach (observe, predict, classify, measure, conclude, and communicate) with the peer teaching method; (2) The ability of PGMI students to apply the science process skills approach to learning in MI science methodology courses is good; (3) Problems experienced by PGMI students in applying the science process skills approach include: less optimal learning planning, students still have difficulty in designing learning, lack of media or teaching aids, and mastery of material that is less than optimal.

Article Details

How to Cite
ANALISIS KEMAMPUAN MAHASISWA DALAM MENERAPKAN KETERAMPILAN PROSES IPA DALAM PEMBELAJARAN PADA MATA KULIAH METODOLOGI IPA MI: Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Menerapkan Keterampilan Proses IPA dalam Pembelajaran pada Mata Kuliah Metodologi IPA MI. (2018). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 4(2), 197-208. https://doi.org/10.19109/jip.v4i2.2662
Section
Artikel Asli

How to Cite

ANALISIS KEMAMPUAN MAHASISWA DALAM MENERAPKAN KETERAMPILAN PROSES IPA DALAM PEMBELAJARAN PADA MATA KULIAH METODOLOGI IPA MI: Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Menerapkan Keterampilan Proses IPA dalam Pembelajaran pada Mata Kuliah Metodologi IPA MI. (2018). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 4(2), 197-208. https://doi.org/10.19109/jip.v4i2.2662

References

Abu Bakar. A. Halim. dan Mursal. 2015. Penerapan Pendekatan Ketrampilan Proses untuk Meningkatkan Ketrampilan Proses SAINS dan Penguasaan Konsep Siswa SMP pada Konsep Tekanan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. Volume 3. Nomor 1.
Agus Sugiyanto. dkk,. 2009. Pembelajaran IPA MI. Surabaya. LAPIS-PGMI.
Ahmad Susanto. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta. Prenada Media Grup.
Andi Prastowo, 2015. Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu: Implementasi Kurikulum 2013 untuk SD/MI. Jakarta. Prenadamedia Group.
B. Suryosubroto. 2009. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta. Rinekia Cipta.
Farida Nur Kumala. 2016. Pembelajaran IPA SD. Malang. Ediide Infografika.
Nanang Martono. Mintarti. Elis Puspitasari. 2008. Upaya Peningkatan Partisipasi Mahasiswa dalam Proses Pembelajaran Mata Kuliah Sosiologi Pendidikan Melalui Metode Peer Teaching dan Brainstorming. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Volume 14. Nomor 75.
Noehi Nasution. dkk.. 2008. Pendidikan IPA di SD. Jakarta. Universitas Terbuka.
Roestiyah N.K.. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta. Jakarta.
Sardiman. dkk.. 2012. Media Pendidikan: Pengertian. Pengembangan. dan Pemanfaatannya. Jakarta. Rajawali Pers.
Sri Wuryastuti. April 2008. Inovasi Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. Nomor 9. .
Trianto. 2013. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep. Strategi. dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta. Bumi Aksara.
Usman Samatowa. 2016. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta. Indeks.
Wina Sanjaya. 2015. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta. Prenadamedia Group.
Yopi Nisa Febianti. 2014. Peer Teaching (Tutor Sebaya) sebagai Metode Pembelajaran untuk Melatih Siswa Mengajar. Jurnal Edunomic. Volume 2. Nomor 2.
Yulin Dj. Panusu. 2010. Muhammad Jamhari. dan Amran Rede. Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pendekatan Keterampilan Proses Pada Pembelajaran Perkembangbiakkan Pada Manusia di Kelas VI SDN Sansarino Kecamatan Ampana Kota. Jurnal Kreatif Tadulako. Volume 4. Nomor 4.