Problematika Guru dalam Menerapkan Pendekatan Saintifik di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Qomar Palembang
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the understanding, steps, and problems of the fifth grade teacher of Palembang Nurul Qomar Ibtidaiyah Madrasah in applying the scientific approach. This research method uses descriptive qualitative research methods. The informant of this study was the fifth grade teacher of MI Nurul Qomar Palembang. The technique of collecting data uses interviews, observation, and documentation. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, and data verification. To test the validity of the data carried out a test of credibility, dependability, transferability, and confirmation. The results of this study include: (1) Understanding of fifth grade teachers in MI Nurul Qomar Palembang about the scientific approach is good; (2) The steps of the fifth grade teacher in MI Nurul Qomar Palembang in applying the scientific approach have not all been implemented maximally; (3) Problems in class V teachers of Madrasah ibtidaiyah Nurul Qomar Palembang in applying the scientific approach is to ask questions and communicate.
Keywords: teachers, approaches, problems, scientific
Keywords: teachers, approaches, problems, scientific
Article Details
How to Cite
Problematika Guru dalam Menerapkan Pendekatan Saintifik di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Qomar Palembang. (2019). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 5(1), 19-32. https://doi.org/10.19109/jip.v5i1.3315
Section
Artikel Asli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Problematika Guru dalam Menerapkan Pendekatan Saintifik di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Qomar Palembang. (2019). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 5(1), 19-32. https://doi.org/10.19109/jip.v5i1.3315
References
Basuki Wibawa. (2017). Manajemen Pendidikan Teknologi Kejujuran dan Vokasi. Jakarta. Bumi Aksara.
Dakir. (2010). Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum. Jakarta. Rineka Cipta.
Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta. Gava Media.
Dwi Adi. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Surabaya. Fajar Mulya Surabaya.
Kemendikbud. (2013). Pendekatan dan Strategi Pembelajaran. Jakarta. Kemdikbud.
M. Hosan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta. Ghalia Indonesia.
Meaty H. Idris. dkk. (2015). Menjadi Pendidik yang Menyenangkan & Profesional Implementasi pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta Timur. PT Luxima Metro Media.
Muliatina. (2016). Kendala Guru dalam Menerapkan Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Di SDN Teupin Pukat Meureudu Pidie Jaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Priodi PGSD FKIP Unsyiah. Volume 1. Nomor 1. Agustus
Nana Sudjana. (1998). Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung. Sinar Baru Algesindo.
Nazarudin Rahman. (2014). Menjadi Guru Profesional. Yogyakarta. Pustaka Felicha.
Said Darnius. (2016). Identifikasi Kesulitan Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum 2013 dengan Pendekatan Saintifik di Kelas Tinggi Gugus Mangga Kecamatan Jaya Baru Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar. Volume 2. Nomor 4. April.
Syafrudin Nurdin. (2016). Adrianto. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta. PT Grafindo Persada.
Widido. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta. Absolut.
Dakir. (2010). Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum. Jakarta. Rineka Cipta.
Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta. Gava Media.
Dwi Adi. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Surabaya. Fajar Mulya Surabaya.
Kemendikbud. (2013). Pendekatan dan Strategi Pembelajaran. Jakarta. Kemdikbud.
M. Hosan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta. Ghalia Indonesia.
Meaty H. Idris. dkk. (2015). Menjadi Pendidik yang Menyenangkan & Profesional Implementasi pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta Timur. PT Luxima Metro Media.
Muliatina. (2016). Kendala Guru dalam Menerapkan Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Di SDN Teupin Pukat Meureudu Pidie Jaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Priodi PGSD FKIP Unsyiah. Volume 1. Nomor 1. Agustus
Nana Sudjana. (1998). Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung. Sinar Baru Algesindo.
Nazarudin Rahman. (2014). Menjadi Guru Profesional. Yogyakarta. Pustaka Felicha.
Said Darnius. (2016). Identifikasi Kesulitan Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum 2013 dengan Pendekatan Saintifik di Kelas Tinggi Gugus Mangga Kecamatan Jaya Baru Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar. Volume 2. Nomor 4. April.
Syafrudin Nurdin. (2016). Adrianto. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta. PT Grafindo Persada.
Widido. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta. Absolut.