DEVELOPMENT OF COMIC LEARNING MEDIA TO IMPROVE CONCEPT UNDERSTANDING AND LEARNING INDEPENDENCE
Main Article Content
Abstract
This research aims to produce learning media in the form of science comic that can improve conceptual understanding and learning independence of class VI students. This development research adapts the development of 4- D model media, but only until the Develop stage. The trial design carried out is the validation test of material experts and media experts as well as teachers, limited trials and field trials. The data collection instruments use questionnaires, question sheets and validation sheets to obtain qualitative and quantitative data. The questionnaires and questions used to collect the data are also validated first. The results show that the media developed by experts is in the "very good" category, the student assessments show that this media are practical and efficient for learning so that the media is feasible to use. The results of the field test based on the data analysis, the effect-size value of concept understanding of 0.758 is in the high criterion, and the learning independence of 0.540 is in the high criterion. These results according to the effect-size analysis mean that learning media in the form of science comic can improve conceptual understanding and learning independence of class VI students in the high category.
Article Details
How to Cite
DEVELOPMENT OF COMIC LEARNING MEDIA TO IMPROVE CONCEPT UNDERSTANDING AND LEARNING INDEPENDENCE. (2021). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 7(1), 29-40. https://doi.org/10.19109/jip.v7i1.8090
Section
Artikel Asli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
DEVELOPMENT OF COMIC LEARNING MEDIA TO IMPROVE CONCEPT UNDERSTANDING AND LEARNING INDEPENDENCE. (2021). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 7(1), 29-40. https://doi.org/10.19109/jip.v7i1.8090
References
Arda, Sahrul, S., & Darsikin. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer Untuk Siswa SMP Kelas VIII, Jurnal Mitra Sains, 3 (1).
Avrilliyanti, H., Budiawanti, S., & Jam, J. (2013). Penerapan Media Komik Untuk Pembelajaran Fisika Model kooperatif Dengan Metode Diskusi Pada Siswa SMP Negeri 5 Surakarta kelas VII Tahun Ajaran 2011/2012 Materi Gerak. Jurnal Pendidikan Fisika, 1 (1), 156–163.
Azizi, M., & Prasetyo, S. (2017). Kontribusi Pengembangan Media Komik Ipa Bermuatan Karakter Pada Materi Sumber Daya Alam Untuk Siswa Mi/Sd. Al-Bidayah, 9 (2), 185-193.
Fadillah, A. (2018). Pengembangan Media Belajar Komik terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, 2 (1), 36-42.
Fahrudhin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1 (1), 14-20.
Indaryati & Jailani. (2015). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3 (1), 84-96.
Jariah, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik pada Materi Proses Pembekuan Darah Siswa Kelas XI MA Madani Pao-pao Gowa. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Khairi, A. (2016). Pengembangan Media Komik Berbasis Karakter untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal PPKn dan Hukum, 11 (1), 98-110.
Lestari, D. I., & Projosantoso, A.K. (2016). Pengembangan Media Komik IPA Model PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Analitis dan Sikap Ilmiah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2 (2), 145-155.
Lubis, M. A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Komik untuk Meningkatkan Minat Baca PPKn Siswa MIN Ramba Padang Kabupaten Tapanuli Selatan. Jurnal Tarbiyah, 25(2), 152-173.
Maulana F. T. (2019). Pengaruh penggunaan bahan ajar komik berbasis masalah terhadap kemampuan pemecahan masalah dan kemandirian belajar matematis siswa: Penelitian RnD dan eksperimen pada siswa kelas VIII MTsN 4 Sukabumi. Diploma Thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Novianti, D. R., & Syaichudin, M. (2015). Pengembangan Media Komik Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Bentuk Soal Cerita Bab Pecahan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10 (1), 78–90.
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2 (2), 8-18.
Nugraha, E. A., Yulianti, D., & Khanafiyah, S. (2013). Pembuatan Bahan Ajar Komik Sains Inkuiri Materi Benda Untuk Mengembangkan Karakter Siswa Kelas Iv SD. Unnes Physics Education Journal, 2 (1), 60-68.
Saputro, A. D. (2015). Aplikasi Komik sebagai Media Pembelajaran. Muaddib, 5 (1), 1-19.
Sari, Y. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Komik IPA dengan Penanaman Nilai Budaya pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3 (2), 129-142.
Schunk, D. H. (2012). Learning Theories: An Educational Perspective (6th ed). New York: Pearson.
Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Tricia, B., Stephanie, R., & Vanda, I. (2016). Paint me a picture: translating academic integrity policies and regulations into visual content for an online course. International Journal for Educational Integrity, 12 (2), 1-13.
Weinstein,C. E., Acee, T. W., & Jung, J. (2011). Self Regulation and Learning Strategies. New Directions for Teaching and Learning, 126, 45-53.
Wicaksono, A. G., Jumanto, & Irmade, O. (2020). Pengembangan media komik komsa materi rangka pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Premiere Educandum, 10 (2), 215-226.
Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. K. (2015). Pengembangan Media Komik Ipa untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Peserta Didik SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1 (1). 24-35.
Avrilliyanti, H., Budiawanti, S., & Jam, J. (2013). Penerapan Media Komik Untuk Pembelajaran Fisika Model kooperatif Dengan Metode Diskusi Pada Siswa SMP Negeri 5 Surakarta kelas VII Tahun Ajaran 2011/2012 Materi Gerak. Jurnal Pendidikan Fisika, 1 (1), 156–163.
Azizi, M., & Prasetyo, S. (2017). Kontribusi Pengembangan Media Komik Ipa Bermuatan Karakter Pada Materi Sumber Daya Alam Untuk Siswa Mi/Sd. Al-Bidayah, 9 (2), 185-193.
Fadillah, A. (2018). Pengembangan Media Belajar Komik terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, 2 (1), 36-42.
Fahrudhin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1 (1), 14-20.
Indaryati & Jailani. (2015). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3 (1), 84-96.
Jariah, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik pada Materi Proses Pembekuan Darah Siswa Kelas XI MA Madani Pao-pao Gowa. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Khairi, A. (2016). Pengembangan Media Komik Berbasis Karakter untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal PPKn dan Hukum, 11 (1), 98-110.
Lestari, D. I., & Projosantoso, A.K. (2016). Pengembangan Media Komik IPA Model PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Analitis dan Sikap Ilmiah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2 (2), 145-155.
Lubis, M. A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Komik untuk Meningkatkan Minat Baca PPKn Siswa MIN Ramba Padang Kabupaten Tapanuli Selatan. Jurnal Tarbiyah, 25(2), 152-173.
Maulana F. T. (2019). Pengaruh penggunaan bahan ajar komik berbasis masalah terhadap kemampuan pemecahan masalah dan kemandirian belajar matematis siswa: Penelitian RnD dan eksperimen pada siswa kelas VIII MTsN 4 Sukabumi. Diploma Thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Novianti, D. R., & Syaichudin, M. (2015). Pengembangan Media Komik Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Bentuk Soal Cerita Bab Pecahan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10 (1), 78–90.
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2 (2), 8-18.
Nugraha, E. A., Yulianti, D., & Khanafiyah, S. (2013). Pembuatan Bahan Ajar Komik Sains Inkuiri Materi Benda Untuk Mengembangkan Karakter Siswa Kelas Iv SD. Unnes Physics Education Journal, 2 (1), 60-68.
Saputro, A. D. (2015). Aplikasi Komik sebagai Media Pembelajaran. Muaddib, 5 (1), 1-19.
Sari, Y. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Komik IPA dengan Penanaman Nilai Budaya pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3 (2), 129-142.
Schunk, D. H. (2012). Learning Theories: An Educational Perspective (6th ed). New York: Pearson.
Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Tricia, B., Stephanie, R., & Vanda, I. (2016). Paint me a picture: translating academic integrity policies and regulations into visual content for an online course. International Journal for Educational Integrity, 12 (2), 1-13.
Weinstein,C. E., Acee, T. W., & Jung, J. (2011). Self Regulation and Learning Strategies. New Directions for Teaching and Learning, 126, 45-53.
Wicaksono, A. G., Jumanto, & Irmade, O. (2020). Pengembangan media komik komsa materi rangka pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Premiere Educandum, 10 (2), 215-226.
Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. K. (2015). Pengembangan Media Komik Ipa untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Peserta Didik SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1 (1). 24-35.