Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Talking Stick Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Agama Islam di Madrasah Ibtidaiyah Palembang
Main Article Content
Abstract
This research is motivated by the lack of awareness of teachers to get used to using various learning methods. This can be seen from the technique in learning which still involves lectures, question and answers, and group discussions. Therefore there is a need for a solution to increase student motivation in class.The aims of this study were to 1) find out the learning motivation of control class students without the Talking Stick learning model applied, 2) find out the experimental class students' learning motivation using the Talking Stick learning model applied, 3) find out whether the effect of the application of the Talking Stick learning model on student learning motivation . The research method used is a quantitative method. The collection of data used is observation, documentation, and questionnaires. The results showed that there was an influence of the Talking Stick learning method on students' motivation in Islamic religious subjects in class V Mi Mambaul Hidayah II Palembang. This can be seen from the percentage value of hypothesis testing using the t-test formula obtained tcount = 4.396. from the t distribution table at a significance level of 5% obtained ttable = 2.120. from these results it can be concluded that, tcount > ttable, namely 4.396 > 2.120, then Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that the scores of students' learning motivation given treatment using the Talking Stick Learning method are higher than the scores of students' learning motivation without being given treatment
Article Details
Section
Articles
References
A.M, & Sadirman. (2018). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: Rajawali Pers
Arifin, M. B. U. B., & Laili, D. N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 4 Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 1031–1042.
Arsa, S. dan. (n.d.). Metode Pembelajaran. Bandung : CV wacana Prima. Hal 91
Barlow. (2005). Selected Reading in The Philosophy of Education. New York: The Macmillang Companiy
Vina Safaringga, Dkk. (n.d.). Implementasi Program Kampus Belajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6 (3).
Edi, J. dan. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Dengan Metode Math Magic Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Pokok Bahasan Kubus Dan Balok Di Kelas V Sd Negeri 200211. Sidimpuan. Axiom, V(2), hlm. 247
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan antara motivasi belajar dengan minat belajar siswa kelas IV SDN Poris Gaga 05 kota Tangerang. ( Jurnal Jpsd, 4(1), hlm. 47-53.
Galand, P. B. J., Setiawati, R., & Wahyuningsih, Y. (2023). Efektivitas Penggunaan Model Talking Stick dalam Mewujudkan Hasil Belajar yang Meningkat pada Mata Pelajaran IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3956–3960.
Hasbiah, H. S., Fahreza, M., & Elpisah, E. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Demonstrasi dan Minat terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), Edukatif: 3382-3392.
Hotimah, H. (n.d.). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(2), 5–11.
Indah Fajar Friani, Sulaiman, M. (2017). Kendala Guru Dalammenerapkan Model Pembelajaran Pada Pembelajaran Tematik Berdasarkan Kurikulum 2013 Di Sd Negeri 2 Kota Banda Aceh(Banda Aceh: Universitas Syiah Kuala. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Volume 2 N, hlm. 90.
Maulaya, F. H. A., Aziz, A., & Noviantoro, K. M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia di Madrasah Aliyah Sunan Ampel Kamalkuning Krejengan Probolinggo. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 4294–4305.
Rohmah, N. (2012). Psikologi Pendidikan Rusman, Model-model Pembelajaran, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Safitri, I., Ibrahim, M.M., & Nursalam, N. (2018). Pengaruh Penerapan Model Talking Stick Dengan Bantuan Media Choose Number Terhadap Hasil Belajar Biologi Di Smp Negeri 3. Jurnal Biotek, Sungguminasa Kabupaten Gowa Sulawesiselatan, 6(1), hlm. 131-144.
Sari, I. A. P. P. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ips. Jis Siwirabuda, 1(1).
Sayekti, S. P. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pai Siswa Kelas V Sdn 02 Mampang Kota Depok. Jurnal Dirosah Islamiah, Volume 2 N, hlm. 236.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alvabeta
Sugiyono. (2017). Motode kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alvabeta
Supardi, S. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Struktur dan Fungsi Bagian Tumbuhan pada Siswa Kelas IV SD Negeri Tanjungsari. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(4), 623-627.
Zainal Arifin (2013). Pendidikan dan Pembelajaran,. In Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Zebua, S. (2022). PERBEDAAN PRESTASI BELAJAR SISWA DENGAN PENERAPAN TALKING STIK MODEL DAN CONVENTIONAL MODEL.
Arifin, M. B. U. B., & Laili, D. N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 4 Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 1031–1042.
Arsa, S. dan. (n.d.). Metode Pembelajaran. Bandung : CV wacana Prima. Hal 91
Barlow. (2005). Selected Reading in The Philosophy of Education. New York: The Macmillang Companiy
Vina Safaringga, Dkk. (n.d.). Implementasi Program Kampus Belajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6 (3).
Edi, J. dan. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Dengan Metode Math Magic Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Pokok Bahasan Kubus Dan Balok Di Kelas V Sd Negeri 200211. Sidimpuan. Axiom, V(2), hlm. 247
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan antara motivasi belajar dengan minat belajar siswa kelas IV SDN Poris Gaga 05 kota Tangerang. ( Jurnal Jpsd, 4(1), hlm. 47-53.
Galand, P. B. J., Setiawati, R., & Wahyuningsih, Y. (2023). Efektivitas Penggunaan Model Talking Stick dalam Mewujudkan Hasil Belajar yang Meningkat pada Mata Pelajaran IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3956–3960.
Hasbiah, H. S., Fahreza, M., & Elpisah, E. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Demonstrasi dan Minat terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), Edukatif: 3382-3392.
Hotimah, H. (n.d.). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(2), 5–11.
Indah Fajar Friani, Sulaiman, M. (2017). Kendala Guru Dalammenerapkan Model Pembelajaran Pada Pembelajaran Tematik Berdasarkan Kurikulum 2013 Di Sd Negeri 2 Kota Banda Aceh(Banda Aceh: Universitas Syiah Kuala. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Volume 2 N, hlm. 90.
Maulaya, F. H. A., Aziz, A., & Noviantoro, K. M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia di Madrasah Aliyah Sunan Ampel Kamalkuning Krejengan Probolinggo. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 4294–4305.
Rohmah, N. (2012). Psikologi Pendidikan Rusman, Model-model Pembelajaran, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Safitri, I., Ibrahim, M.M., & Nursalam, N. (2018). Pengaruh Penerapan Model Talking Stick Dengan Bantuan Media Choose Number Terhadap Hasil Belajar Biologi Di Smp Negeri 3. Jurnal Biotek, Sungguminasa Kabupaten Gowa Sulawesiselatan, 6(1), hlm. 131-144.
Sari, I. A. P. P. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ips. Jis Siwirabuda, 1(1).
Sayekti, S. P. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pai Siswa Kelas V Sdn 02 Mampang Kota Depok. Jurnal Dirosah Islamiah, Volume 2 N, hlm. 236.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alvabeta
Sugiyono. (2017). Motode kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alvabeta
Supardi, S. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Struktur dan Fungsi Bagian Tumbuhan pada Siswa Kelas IV SD Negeri Tanjungsari. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(4), 623-627.
Zainal Arifin (2013). Pendidikan dan Pembelajaran,. In Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Zebua, S. (2022). PERBEDAAN PRESTASI BELAJAR SISWA DENGAN PENERAPAN TALKING STIK MODEL DAN CONVENTIONAL MODEL.