Pengaruh Penggunaan Media Komik Secara Kolase Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah
Main Article Content
Abstract
The purpose of carrying out this research is to 1) find out the application of comic media in collage in the learning process for class IV at MIN 1 Ogan Ilir, 2) find out the learning results of the experimental class using comic media in collage and the learning results of the control class which did not use comic media in collage, 3) knowing student learning outcomes before and after applying the use of comic media in a collage manner in class IV MIN 1 Ogan Ilir. The research method uses a quantitative approach with an experimental design, namely True Experimental Design, the type of Pretest-Posttest Control Group Design where there are two classes as samples chosen randomly. From the research results, the control class learning results were 32.05 pretest and posttest 62.30 and the experimental class learning results were 38.65 pretest and posttest 77.05. From the results of the hypothesis, a significance value of 0.002 was obtained from a significance level of 0.05. This statement illustrates that the learning outcomes of students treated using comic media in collage are higher than the learning outcomes without treatment, so it can be concluded that in the Arts, Culture and Crafts (SBdP) lesson, the subject matter of collage artwork, there was an increase in the average score of the posttest for the experimental class and the posttest for the control class.
Article Details
Section
Articles
References
Aeni, Wiwik Akhirul, dan Ade Yusupa. “Model media pembelajaran e-komik untuk SMA.” Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan 6, no. 1 (2018)
Alpian, Yayan, Sri Wulan Anggraeni, Unika Wiharti, dan Nizmah Maratos Soleha. “Pentingnya pendidikan bagi manusia.” Jurnal buana pengabdian 1, no. 1 (2019)
Anita, Asri. (2014). Pengaruh Media Komik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Konsep Faktor dan Kelipatan (Skripsi Sarjana, Uin Syarif Hidayahtullah Jakarta)
Aulia, Erlinda Risa Nur, dan Dinie Anggraeni Dewi Dewi. “Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak SD sebagai Bentuk Implementasi Pkn.” Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar 2, no. 1 (2021)
Djamarah, S, B., Aswan Zain. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Handayani, Eka Selvi, dan Hani Subakti. “Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5, no. 1 (2021)
Heru Dwi Waluyanto.(2005). “Komik Sebagai Media Komunikasi Visual Pembelajaran”. Jurnal Nirmana, Vol. 7, No. 1.
Ilham, Dodi. “Menggagas pendidikan nilai dalam sistem pendidikan nasional.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 8, no. 3 (2019)
Ismail Fajri. (2018). Statistik Untuk Penelitian Pendidikan dan Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta : Prenadamedia Group.
Magdalena, Ina, Amilanadzma Hidayah, dan Tiara Safitri. “Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas Ii B Sdn Kunciran 5 Tangerang.” Nusantara 3, no. 1 (2021)
Munadi, Yudhi. (2008). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada.
Nabillah, Tasya, dan Agung Prasetyo Abadi. “Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa.” Prosiding Sesiomadika 2, no. 1c (2020).
Nurgiyantoro, B. (2013). Sastra Anak Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nurmala sari. (2019). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar PKN Siswa Kelas V SD Inpres Bontomanai Kecamatan Tamalate Kota Makassar (Skripsi Sarjana, Universitas Muhammadiyah Makassar).
Soetedja, Zackaria, Dewi Suryati, Milasari Milasari, dan Agus Supriatna. “Seni budaya SMA Kelas X,” 2017.
Sugiyono. “Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D,” 2013.
Alpian, Yayan, Sri Wulan Anggraeni, Unika Wiharti, dan Nizmah Maratos Soleha. “Pentingnya pendidikan bagi manusia.” Jurnal buana pengabdian 1, no. 1 (2019)
Anita, Asri. (2014). Pengaruh Media Komik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Konsep Faktor dan Kelipatan (Skripsi Sarjana, Uin Syarif Hidayahtullah Jakarta)
Aulia, Erlinda Risa Nur, dan Dinie Anggraeni Dewi Dewi. “Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak SD sebagai Bentuk Implementasi Pkn.” Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar 2, no. 1 (2021)
Djamarah, S, B., Aswan Zain. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Handayani, Eka Selvi, dan Hani Subakti. “Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5, no. 1 (2021)
Heru Dwi Waluyanto.(2005). “Komik Sebagai Media Komunikasi Visual Pembelajaran”. Jurnal Nirmana, Vol. 7, No. 1.
Ilham, Dodi. “Menggagas pendidikan nilai dalam sistem pendidikan nasional.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 8, no. 3 (2019)
Ismail Fajri. (2018). Statistik Untuk Penelitian Pendidikan dan Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta : Prenadamedia Group.
Magdalena, Ina, Amilanadzma Hidayah, dan Tiara Safitri. “Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas Ii B Sdn Kunciran 5 Tangerang.” Nusantara 3, no. 1 (2021)
Munadi, Yudhi. (2008). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada.
Nabillah, Tasya, dan Agung Prasetyo Abadi. “Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa.” Prosiding Sesiomadika 2, no. 1c (2020).
Nurgiyantoro, B. (2013). Sastra Anak Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nurmala sari. (2019). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar PKN Siswa Kelas V SD Inpres Bontomanai Kecamatan Tamalate Kota Makassar (Skripsi Sarjana, Universitas Muhammadiyah Makassar).
Soetedja, Zackaria, Dewi Suryati, Milasari Milasari, dan Agus Supriatna. “Seni budaya SMA Kelas X,” 2017.
Sugiyono. “Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D,” 2013.