Analysis of Challenges and Opportunities for Islamic Religious Education in the Era of Society 5.0
Main Article Content
Abstract
Article Details
How to Cite
References
Altan, M. Z. (2020). Education as a Social System : Present and Future Challenges. Education Reform Journal, 5(1), 1–7.
Arif, M., Saro, M., Arifudin, O., Sultan Amai Gorontalo, I., & Taswirul Afkar Surabaya, S. (2024). Challenges and Opportunities in Islamic Learning Innovation in the Digital Era. Global Education Journal, 2(1), 78–80. https://journal.civiliza.org/index.php/gej
Ashmel, M., Hashim, M., Tlemsani, I., Mason-jones, R., Matthews, R., & Ndrecaj, V. (2024). Social Sciences & Humanities Open Higher education via the lens of industry 5. 0 : Strategy and perspective ☆. Social Sciences & Humanities Open, 9(January), 100828. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100828
Asnawati, A., Kanedi, I., Utami, F. H., Mirna, M., & Asmar, S. (2023). Pemanfaatan Literasi Digital Di Dunia Pendidikan Era 5.0. Jurnal Dehasen Untuk Negeri, 2(1), 67–72. https://doi.org/10.37676/jdun.v2i1.3489
Ayuwandani, Y. (2024). Society 5.0 : Strategi dan Inovasi Pembelajaran dalam Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Saintek, Sosial Dan Hukum (PSSH), 3, 1–8.
Bahri, S. (2022). Konsep Pembelajaran PAI di Era Society 5.0. Edupedia, 6(2), 134.
Bassar, A. S., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2021). Pendidikan Islam: Peluang dan Tantangan di Era Global dan Multikultural. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 63–75. https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.9577
Faqihuddin, A. (2021). Building Character in Islamic Education Perspective Membangun Karakter Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 12(2), 372–382. https://doi.org/10.34005/alrisalah.v12i2.1504
Ghofur, A. (2018). Tasawuf Al-Ghazali : Landasan Psikologi Pendidikan Islam. Jurnal Islam Nusantara, 2(1), 1. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v2i1.74
Harizah, A. (2018). Ilmu Pendidikan Islam (Prinsip dan Dasar Perkembangan).
Hernawati, H., & Mulyani, D. (2023). Tantangan dan Peluang Pendidikan Islam dalam menyiapkan Generasi Tangguh di Era 5.0. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 1. https://doi.org/10.30659/jspi.6.1.1-17
Icela, G. L., Soledad, R. M., Antonio, G. J., Icela, G. L., & Soledad, R. M. (2023). Education 4. 0 Maturity Models for Society 5. 0 : Systematic literature review. Cogent Business & Management, 10(3), 0–27. https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2256095
Idris, M. (2022). Pendidikan Islam dan Era Society 5.0 ; Peluang dan Tantangan Bagi Mahasiswa PAI Menjadi Guru Berkarakter. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 61. https://doi.org/10.29240/belajea.v7i1.4159
Mappasiara. (2018). Pendidikan Islam (Pengertian, Ruang Lingkup, dan Epistemologinya). Inspirasi, 1(3), 86–104. https://belajarbersamavika.blogspot.com/2020/07/objek-pendidikan-islam.html
Muwaffaq, F. F., Faizah, S. N., Aprilia, S. D., Amelia, N. E. P., Nabila, H. R. J., Khofifah, I. N. K., & Hilyana, F. S. (2024). Transformasi Pendidikan: Menghadapi Tantangan Guru Di Era Society 5.0. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(1), 47–55.
NURYADIN, N. (2017). Strategi Pendidikan Islam Di Era Digital. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(1), 209. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i1.637
Olii, A. A. A., Nurdin, Sundewo, K. P., & Alfitrah, R. (2023). Menjaga Kualitas Pendidikan Di Era Society 5.0: Tantangan dan Peluang Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Telkom University, April.
Pratidhina, E. (2020). Education 4.0: Pergeseran pendidikan sebagai konsekuensi revolusi industri 4.0. Humanika, 20(1), 1–12. https://doi.org/10.21831/hum.v20i1.29290
Santoso, B., Triono, M., & Zulkifli, Z. (2023). Tantangan Pendidikan Islam Menuju Era Society 5.0: Urgensi Pengembangan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(1), 54–61. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i1.2963
Saragih, N. D. (2021). Menyiapkan Pendidikan dalam Pembelejaran di Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 2(3), 1–9. http://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7094
Shafa, T. (2022). Penerapan Dasar Society 5.0 di Bidang Pendidikan (Implementation of Society 5.0 in Education). Politeknik Imigrasi, August, pdf.
Subri. (2014). Teori Belajar Perspektif Pendidikan Islam. Qathruna, 1(1), 145–178.
Teknowijoyo, F. (2022). Relevansi Industri 4.0 dan Society 5.0 Terhadap Pendidikan Di Indonesia. Educatio, 16(2), 173–184. https://doi.org/10.29408/edc.v16i2.4492
UNESCO. (2021). The State Of The Global Education Crisis : A Path To Recovery. UNESCO.
Velle, L. (2020). The challenges for teacher education in the 21st century : urgency, complexity and timeliness. Journal of Education for Teaching, 46(1), 1–3. https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1708621
Wahyudi, T. (2023). Membangun Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Era revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 20(1), 148–159. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v20i1.670
Wahyudin, A., Rizki, A., Nasirudin, H., & Prayogi, L. S. (2023). Transformasi Pendidikan Islam di Era Smart Society 5.0: Strategi Kepala Madrasah untuk Meningkatkan Pembelajaran Guru pada Lembaga Pendidikan Islam. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 107–117. https://doi.org/10.18860/rosikhun.v2i2.23070
Yeo, J. (2019). Facing the challenges of the future of education. Learning: Research and Practice, 5(1), 1–3. https://doi.org/10.1080/23735082.2019.1585120
Yusri, N., Ananta, M. A., Handayani, W., & Haura, N. (2023). Peran Penting Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Pribadi yang Islami. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 12. https://doi.org/10.47134/pjpi.v1i2.115
Zalsabella P, D., Ulfatul C, E., & Kamal, M. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Nilai Karakter dan Moral Anak di Masa Pandemi. Journal of Islamic Education, 9(1), 43–63. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22808