Implementation of Integrity Values in The Tarbiyatul Muallimin Al-Islamiyah Curriculum in Character Building and Well-Being of Santri
Main Article Content
Abstract
Article Details
How to Cite
References
Cahyono, G. (2023). Implementasi Kurikulum Berbasis Tarbiyatul Muallimin Al Islamiyah Dalam Meningkatkan Kualitas Dan Kapabilitas Santri Di Pondok Pesantren. Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Islam, 21(2), 100–108. https://doi.org/10.35905/alishlah.v21i2.6727
Derici, R. M., & Ermayanti, E. (2023). Penghayatan Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sma Negeri 10 Palembang. Research and Development Journal of Education, 9(1), 396. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.16902
Dina, S., Hafizh, M., & Astuti, W. (2023). Implementation of Islamic Educational Values in the Nussa &Amp; Rara Animation Film as an Alternative Media for PAI Learning at SMP Istiqlal Delitua Medan. Al-Iltizam Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 97–115. https://doi.org/10.33477/alt.v8i1.4683
Fajriyah, A Huda, A. I. (2018). Implementasi Kurikulum Kulliyatul Mu’alimin Al-Islamiyah (KMI) di Pondok Pesantren Tarbiyatul Mu’allimien Al-Islamiyah (TMI) Al-Amien Prenduan dan Ma’hadul Mu’allimien Al-Islamiyah (MMI) Mathlabul Ulum Jambu Sumenep. Fikrotuna, 3(1), 69–76. https://doi.org/10.32806/jf.v5i1.2944
Fathurohim, F. (2023). Kurikulum Merdeka Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Asy-Syukriyyah, 24(2), 184–194. https://doi.org/10.36769/asy.v24i2.418
Febriana, E., & ‘Aziz, H. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Sentra Bermain Peran Untuk Menanamkan Nilai Moral Anak. Golden Age Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2), 115–130. https://doi.org/10.14421/jga.2018.32-05
Hakim, T. R. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Moderasi Kehidupan Beragama. Edukasiana Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(4), 192–200. https://doi.org/10.56916/ejip.v1i4.188
Hidayah, N. P., & Esfandiari, F. (2022). Upaya Menumbuhkan Nilai-Nilai Anti Korupsi Pada Siswa Sekolah Dasar Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Hukum Indonesia (Indonesian Journal of Legal Community Engagement) Jphi, 5(1), 77–88. https://doi.org/10.15294/jphi.v5i1.53774
Hubbi, U., Ramdani, A., & Setiadi, D. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter Kedalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Kewarganegaraan Di Era Milenial. Jisip (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3). https://doi.org/10.58258/jisip.v4i3.1201
Ibrahim, I., Almukarramah, Gunawan, G., Awang, M. I., & Marwan, M. (2020). Pelaksanaan Pendekatan Integratif Dalam Meningkatkan Pembelajaran Ipa-Biologi Pada Sekolah Menengah Pertama Aceh Indonesia. Visipena Journal, 11(1), 116–131. https://doi.org/10.46244/visipena.v11i1.1087
Jamil, S. (2023). Analisis Relevansi Pendidikan Nasional Dan Pendidikan Islam. Wistara, 4(2), 111–120. https://doi.org/10.23969/wistara.v4i2.10720
Junaris, I. (2023). Membangun Budaya Literasi Bagi Santri Di Pondok Pesantren Sirojut Tholibin Plosokandang Tulungagung. Faedah Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(1), 64–73. https://doi.org/10.59024/faedah.v1i1.45
Mariyati, L. I., Partontari, R. A., & Kusuma, M. K. I. (2023). Peranan Regulasi Emosi Terhadap Subjective Well Being Pada Santri Di Sidoarjo. Journal of Islamic and Contemporary Psychology (Jicop), 3(1s), 100–110. https://doi.org/10.25299/jicop.v3i1s.12349
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed. Sage Publications.
Muhsyaf, S. A., BS, R. S. H., & Waskito, I. (2021). Akutansi Dan Manajemen Keuangan Pada Organisasi Berbasis Islam. Jurnal Ilmiah Tata Sejuta Stia Mataram, 7(1), 109–131. https://doi.org/10.32666/tatasejuta.v7i1.197
Nafsaka, Z., Kambali, K., Sayudin, S., & Astuti, A. W. (2023). Dinamika Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Ibnu Khaldun: Menjawab Tantangan Pendidikan Islam Modern. Jurnal Impresi Indonesia, 2(9), 903–914. https://doi.org/10.58344/jii.v2i9.3211
Nahdiyah, U. (2023). Manajamen Kegiatan Intrakurikuler, Kokurikuler Dan Ekstrakurikuler Dalam Upaya Meningkatkan Students Well-Being. J-Mpi (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam), 8(2), 169–178. https://doi.org/10.18860/jmpi.v8i2.22499
Nizarani, N., Kristiawan, M., & Sari, A. P. (2020). Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Pondok Pesantren. Jurnal Intelektualita Keislaman Sosial Dan Sains, 9(1), 37–44. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v9i1.5432
Oktia, V. (2022). Pengaruh Academic Burnout Dan Academic Engagament Terhadap School Well-Being Santri Pesantren. Nusant. J. Behav. And. Soc. Sci, 1(3), 89–94. https://doi.org/10.47679/202213
Pabbajah, M. (2020). PERAN PONDOK PESANTREN SALAFIYAH TERHADAP REVITALISASI PENDIDIKAN ISLAM (Studi Pada Pondok Pesantren Salafiyyah Parappe, Campalagian, Polman). Educandum, 6(2), 227–235. https://doi.org/10.31969/educandum.v6i2.406
Raka, R. L. (2020). Implementasi Kurikulum Tarbiyatul Mualimin Wal Mualimat Al-Islamiyah Di Pondok Pesantren Darul Amanah Sukorejo Kedal. (July), 1–23.
Septiana, N. nisa, Khoiriyah, Z., & Shaleh. (2024). metode penelitian studi kasus dalam pendekatan kualitatif. JurnalIlmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(04), 233–243.
Shoimah, S., & Khuriyah, K. (2024). Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Congol. Khazanah Akademia, 8(01), 14–25. https://doi.org/10.52434/jurnalkhazanahakademia.v8i01.296
Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (M. Dr. Ir. Sutopo. S. Pd. ALFABETA, Cv.
Supriatna, U. (2021). Urgensi Manajemen Pesantren Dalam Pembentukan Karakter Santri. Ijois Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(2), 277–288. https://doi.org/10.59525/ijois.v2i2.47
Triyono, B. (2023). Transformasi Nilai-Nilai Islam Melalui Pendidikan Pesantren : Implementasi Dalam Pembentukan Karakter Santri. Jimr, 1(1), 147–158. https://doi.org/10.62504/jimr403
Zakiah, S., & Nursikin, M. (2024). Konsep Pendidikan Nilai Dalam Filsafat Pendidikan Islam: Perspektif K.H. Hasyim Asy’ari Dan Buya Hamka. Afeksi Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(3), 347–361. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i3.260