Engaging Chemistry Learning: Combining Uno Flashcards And Assemblr Edu for Nomenclature Of Compound Material
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Alfiah. (2015). Hadist Tarbawi (Pendidikan Islam Dalam Tinjauan Hadist Nabi). Kreasi Edukasi. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=tUZatjsAAAAJ&citation_for_view=tUZatjsAAAAJ:9yKSN-GCB0IC
Anggraeni, M. D., Mucharromah, R., Taqiyya, B. Z., Fadilah, R. E., Mahardika, I. K., & Yusmar, F. (2023). Perkembangan Teknologi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Seminar Nasional N-Conference III, 1–5.
Apriani, R., Harun, A. I., Erlina, Sahputra, R., & Ulfah, M. (2021). Pengembangan Modul Berbasis Multipel Representasi dengan Bantuan Teknologi Augmented Reality untuk Membantu Siswa Memahami Konsep Ikatan Kimia. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(4), 305–330. https://doi.org/10.24815/jipi.v5i4.23260
Apriani, W., Saparahayuningsih, S., & Eka Daryati, M. (2021). Persepsi Guru Terhadap Modul Media Pembelajaran Motorik Halus Pada Anak Usia Dini Se-Gugus Mawar Merah Kota Bengkulu. Jurnal PENA PAUD, 2(1), 51–60. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/penapaud/index
Arsyad, A. (2021). Media Pembelajaran. Rajawali Press.
Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital. Remaja Rosdakarya. www.rosda.co.id
Budiyono, B. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 300–309. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2475
Caesaria, C. A., Jannah, M., & Nasir, M. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi 3D Berbasis Software Blender Pada Materi Medan Magnet. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 3(1), 41–57. https://doi.org/10.21093/sajie.v3i1.2918
Estiani, W., Widiyatmoko, A., & Sarwi. (2015). Pengembangan Media Permainan Kartu Uno Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Karakter Siswa Kelas Viii Tema Optik. Unnes Science Education Journal, 4(1). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej
Harahap, M., Mujib, A., & Nasution, A. S. (2022). Pengembangan Media Uno Math untuk Mengukur Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar (Development of Uno Math Media to Measure Understanding the Concept of Area of Flat Shapes). AFoSJ-LAS (All Fields of Science Journal Liaison Academia and Society), 2(1), 209–217. http://j-las.lemkomindo.org/index.php/AFOSJ-LAS
Hasanah, N., Erlina, E., Lestari, I., Rasmawan, R., & Ulfah, M. (2023). Pengaruh Permainan Chemistry puzzle Pada Materi Tata Nama Senyawa Kimia Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 7(6), 4121–4126. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6143
Hidayat, T., Hidayatullah, A., & Agustini, R. (2019). Kajian Permainan Edukasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 59–68. https://doi.org/10.33603/dj.v6i2.2111
Istiqomah, & Mahabbati, A. (2019). Meningkatkan Kosakata Siswa Autis Melalui Media Uno Berbantuan Augmented Reality. Jurnal Pendidikan Khusus (JPK), 15(1), 17–23.
Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Panduan Pengembangan Bahan Ajar BerbasiS TIK.
Kurniawan, W., Pradhana, F. R., & Tafsir, S. S. (2024). Pengenalan Tabel Periodik Berbasis Game 3d Pada Media Pembelajaran Kimia Mahasiswa Farmasi Studi Kasus Universitas Darussalam Gontor (UNIDA). Jurnal Teknologi Nusantara, 6(2). http://ojs.uninus.ac.id/index.php/teknologinusantara
Mahartika, I., Afrianis, N., Okmarisa, H., Putra, N. D. P., Diniya, D., Ilhami, A., & Hermita, N. (2020). A Modification of UNO Games: “Chemuno Card Games (CCG)” Based on “Chemistry Triangle” to Enhance Memorization of the Periodic Table. Universal Journal of Educational Research, 8(12B), 8411–8419. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.082647
Mahartika, I., Afrianis, N., & Yuhelman, N. (2020). Analisis Kebutuhan Chemistry Games (CGs) pada Pembelajaran Kimia di SMA/MA Kota Pekanbaru. JNSI: Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 35–44.
Mahartika, I., Iwan, I., Suttrisno, S., Dwinanto, A., Yulia, N. M., Andryanto, Mustika, N., Mas’ud, H., Sudirman, S., Chamidah, D., Simarmata, J., & Afrianis, N. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Yayasan Kita Menulis.
Majid, N. W. A., Rafli, M., Nurjannah, N., Apriyanti, P., Iskandar, S., Nuraeni, F., Putri, H. E., Herlandy, P. B., & Azman, M. N. A. (2023). Effectiveness of Using Assemblr Edu Learning Media to Help Student Learning at School. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(11), 9243–9249. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i11.5388
Manurung, J. C., & Kristianti, Y. (2023). Dampak Kesulitan Siswa Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kimia Pada Materi Tata Nama Senyawa Kelas X Ipa Di Sma Negeri 1 Warmare. Chemistry Education Journal Arfak Chem, 6(1), 480–486. http://jurnal.unipa.ac.id/index.php/accej
Ndraha, H., & Harefa, A. R. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Gunungsitoli Utara. Journal on Education, 06(01), 5328–5339. https://doi.org/http://jonedu.org/index.php/joe
Pratiwi, U. R., & Widyaningrum, T. (2021). Analisis Kualitas Dan Efektivitas Pemanfaatan Buku Ajar Biologi Sma Kelas X Semester 1. EduSains : Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 9(2), 164–177.
Purnanto, A. W., & Mustadi, A. (2016). Analisis Kelayakan Bahasa Dalam Buku Teks Tema 1 Kelas I Sekolah Dasar Kurikulum 2013. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 102–111.
Putera, D. B. R. A., Hadi, W. P., & Aisyah, S. (2022). Pengembangan Permainan Kartu UNO Berbasis Web Pada Materi Kimia Unsur Berintegrasi Kearifan Lokal Madura. Edukimia, 4(1), 004–009. https://doi.org/10.24036/ekj.v4.i1.a324
Rahmawati, Y., Dianhar, H., & Arifin, F. (2021). Analysing students’ spatial abilities in chemistry learning using 3d virtual representation. Education Sciences, 11(4). https://doi.org/10.3390/educsci11040185
Richey, R. C., & Klein, J. D. (2014). Design and Development Research. In Handbook of Research on Educational Communications and Technology: Fourth Edition (pp. 141–150). Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3185-5_12
Ridho, A., Supandi, & Hudha Ekowati, N. (2024). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran Assemblr Edu Dalam Pembelajaran Matematika Materi Lingkaran di SMA Negeri 14 Semarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 19549–19557.
Romero, L. E., Cholula, J. L., & Rodríguez, B. E. (2020). Science in 3D. Learning chemistry by applying augmented reality activities. Proceedings of the LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education and Technology. https://doi.org/10.18687/LACCEI2020.1.1.499
Sari, I. P., Batubara, I. H., Hazidar, A. H., & Basri, M. (2022). Pengenalan Bangun Ruang Menggunakan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran. Hello World Jurnal Ilmu Komputer, 1(4), 209–215. https://doi.org/10.56211/helloworld.v1i4.142
Socrates, T. P., & Mufit, F. (2022). Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Augmented Reality: Studi Literatur. Edu Fisika : Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 96–101.
Sulistiani, H., Isnain, A. R., Rahmanto, Y., Saputra, V. H., Lovika, P., Febriansyah, R., & Chandra, A. (2023). Workshop Teknologi Metaverse Sebagai Media Pembelajaran. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service, 4(1), 74–79. https://doi.org/10.33365/jsstcs.v4i1.2642
Yusrul Hana, M., Febriani Salim, Z., & Jannah, R. (2023). AR-KIMUNO: Augmented Reality-Kimia UNO Terintegrasi Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Ikatan Kimia. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 13(2). https://www.researchgate.net/profile/Raudatul-Rasyidi/publication/382147400_AR-KIMUNO_Augmented_Reality-Kimia_UNO_Terintegrasi_Kearifan_Lokal_Pada_Pembelajaran_Ikatan_Kimia/links/668f6227c1cf0d77ffcbfda0/AR-KIMUNO-Augmented-Reality-Kimia-UNO-Terintegrasi-Kearifan-Lokal-Pada-Pembelajaran-Ikatan-Kimia.pdf
Yustisia, A. (2020). Buku Panduan Guru : Assemblr Edu. 1–28. edu.assemblrworld.com
Zaky, Y. A. M., & Al Mulhim, E. N. (2024). Teacher Education: Design Thinking Approach in Makerspaces to Produce Quality Educational Video Games with a Visual Identity and Improve Design Thinking Skills. Education Sciences, 14(7). https://doi.org/10.3390/educsci14070718