The Effect of Chemsketch on STEAM-Based Learning in Improving Critical Thinking Skills on Chemical Bonding Materials
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Afifah, A. N., Ilmiyati, N., & Toto, T. (2019). Model Project Based Learning (PjBL) Berbasis STEM Untuk MEningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 11(2), 73. https://doi.org/10.25134/quagga.v11i2.1910
Amelia, W., & Marini, A. (2022). Urgensi Model Pembelajaran Science, Technology, Engineering, Arts, and Math (STEAM) untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 291–298.
Andrian, Y., & Rusman, R. (2019). Implementasi pembelajaran abad 21 dalam kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1), 14–23. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v12i1.20116
Creswell, J. W. (2017). qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. In Writing Center Talk over Time. https://doi.org/10.4324/9780429469237-3
Darmadi, Budiono, & M. Rifai. (2022). Pembelajaran STEAM Sebagai Pembelajaran Inovatif. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(8), 3469–3474. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i8.924
Halimah, F., Nurrizki, F., Sulistiyowati, A., & Dewi, N. K. (2023). Analisis Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Mata Pelajaran Biologi. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora, 2(1), 89–96. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SENASSDRA
Kurniawati, D., & Ekayanti, A. (2020). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(2), 107–114. 10.31604/ptk.v3i2.107-114
Malik, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Dalam Bentuk Media Komik Dengan 3D Page Flip Pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).
Mcgill, T., & Bax, S. (2005). Learning IT: Where Do Lecturers Fit? International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 1(3), 36–46. https://doi.org/10.4018/jicte.2005070103
Mu’minah, I. H. suryaningsih, Y. (2020). Implementasi Steam (Science, Technology,. Jurnal Bio Educatio, 5(1), . 65-73.
Nida Winarti, Maula, L. H., Amalia, A. R., Pratiwi, N. L. A., & Nandang. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 552–563. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2419
Nuranisa, N., Irhasyuarna, Y., & Iriani, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Chemsketch Dengan Metode Resitasi Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Hidrokarbon. JCAE (Journal of Chemistry And Education), 4(1), 24–33. https://doi.org/10.20527/jcae.v4i1.529
Nurjanah, & Purwantoyo, E. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Steam Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Keterampilan Proses Pada Materi Perubahan Lingkungan. Prosiding Semnas Biologi XI Tahun 2023 FMIPA Universitas Negeri Semarang, 211–217.
Oktariana, R., & Refelita, F. (2024). Efektivitas Metode Resitasi dengan Menggunakan Aplikasi Chemsketch Pada Materi Hidrokarbon Terhadap Meningkatkan Kemampuan Hasil Belajar Siswa. Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia Dan Terapan, 8(1), 25. https://doi.org/10.24014/konfigurasi.v8i1.25751
Prastika, N. D., Anjarwati, D., Awaliah, M. A. S., Hartandi, D., Rahmadani, A., & Erika, F. (2024). Kajian Literatur Pemanfaatan Teknologi Artificial Intelligence untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21 Siswa dalam Pembelajaran Kimia. Jambura Journal of Educational Chemistry, 6(1), 47–60. https://doi.org/10.37905/jjec.v6i1.23644
Rahayu, K., Wigati, I., & Astuti, R. T. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Memahami Ikatan Kimia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kimia 2022, 1(1), 184–194.
Setiawan, T. Y., Destrinelli, D., & Wulandari, B. A. (2022). Keterampilan Berfikir Kritis Pada Pembelajaran IPA Menggunakan Model Pembelajaran Radec di Sekolah Dasar : Systematic Literature Review. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 5(2), 133. https://doi.org/10.31764/justek.v5i2.11421
Sitepu, D. S. B., & Herlinawati, H. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis web google sites pada materi ikatan ion dan kovalen untuk SMA kelas X. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 552–563. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.195
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Issue April).
Supriyati, E., Ika Setyawati, O., Yuli Purwanti, D., Sirfa Salsabila, L., & Adi Prayitno, B. (2018). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA Swasta di Sragen pada Materi Sistem Reproduksi Profile of Private High Schools Students’ Critical Thinking Skills in Sragen on Reproductive System. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 74–84. http://dx.doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v11i2.21792
Susilawati, E., Agustinasari, A., Samsudin, A., & Siahaan, P. (2020). Analisis Tingkat Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(1), 11–16. https://doi.org/10.29303/jpft.v6i1.1453
Tsuroyya, Z. N., Yunita, L., & Ramli, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital pada Materi Ikatan Kimia untuk Siswa Kelas X IPA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 16(2), 123–130. https://doi.org/10.15294/jipk.v16i2.32351