Development of A Tutorial Video on the Application of Centrifugal Chromatography for the Separation of Fractions from Campnosperma Auriculatum Root Extract
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Ahdiyah, A. A. F., Kuswanti, N., & Indana, S. (2015). Pengembangan media animasi pada materi sistem pernapasan manusia kelas xi sma. Bioedu Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 4(3), 918–922. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu
Aisyah, R. S. S., Solfarina, S., & Yuliantika, U. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Pemecahan Masalah Pada Materi Larutan Elektrolit dan Non-Elektrolit (ELNOEL). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(1), 19–27. https://doi.org/https://doi.org/10.33394/hjkk.v9i1.3715
Apriani, A., Afgani, M. W., & Astuti, R. T. (2021). Pengembangan lembar kerja peserta didik (lkpd) berbasis inkuiri terbimbing pada materi hidrolisis garam untuk siswa sma/ma. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 11(1), 11–24. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jrpk/article/view/3067
Ardiansyah, Fitri, M. S., & Juanda. (2023). Assesmen dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 8–13.
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100
Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE aproach. Springer Science Business Media.
Chandra, F. H., & Nugroho, Y. W. (2017). Implementasi Flipped Classroom Dengan Video Tutorial Pada Pembelajaran Fotografi Komersial. Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain Dan Periklanan (Demandia), 20. https://doi.org/10.25124/demandia.v2i01.772
Dwi Cahyani, M., & Gusman, T. A. (2023). Desain dan Uji Validitas e-Modul Perkuliahan Kimia Fisika Berbasis Problem Based Learning. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 7(1 SE-Articles), 117–125. https://doi.org/10.19109/ojpk.v7i1.17499
Ersando, Muharini, R., Lestari, I., Putra Sartika, R., & Rasmawan, R. (2022). Pengembangan e-modul pemisahan senyawa fenolik dari fraksi simpur air dengan teknik kromatografi lapis tipis (klt) preparatif Sebagai sumber belajar kimia bahan alam. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(2), 109–121. http://ojs.undikma.ac.id/index.php/hydrogen/
Hammerschick, T., & Vetter, W. (2022). Online hyphenation of centrifugal partition chromatography with countercurrent chromatography (CPC-CCC) and its application to the separation of saturated alkylresorcinols. Analytical and Bioanalytical Chemistry, 414(17), 5043–5051. https://doi.org/10.1007/s00216-022-04136-x
Harris, D. C. (2007). Quantitative Chemical Analysis (7 th editi). W. H.Freeman and Company.
Haryoko, S. (2017). Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0
Herlina, H., Ramlawati, R., & Hasri, H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Elektronik Berbasis STEAM untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar. Chemistry Education Review (CER), 5(2), 198. https://doi.org/10.26858/cer.v5i2.32731
Heyne, K. (1988). Tumbuhan berguna Indonesia (Issue v. 1). Yayasan Sarana Wana Jaya. https://books.google.co.id/books?id=5G0lAAAAMAAJ
Hostettmann, K., Hostettmann, M., & Marston, A. (1995). Cara kromatografi preparatif: penggunaan pada isolasi senyawa alam. Penerjemah: Kokasih Padmawinata.
Ismail, I., Linatoc, A. C., Mohamed, M., & Tokiman, L. (2015). Documentation of medicial plants traditionally used by the jakun people of endau-rompin (peta) for treatments of malaria-like symptoms. Jurnal Teknologi, 77(31), 63–69. https://doi.org/10.1525/aa.1914.16.2.02a00140
Junaid, I. (2016). Analisis Data Kualitatif dalam Penelitian Pariwisata. Jurnal Kepariwisataan, 10(1), 59–74.
Kahar, M. I., Cika, H., Nur Afni, & Nur Eka Wahyuningsih. (2021). Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0 Di Masa Pandemi Covid 19. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(1), 58–78. https://doi.org/10.24239/moderasi.vol2.iss1.40
Kusuma, D. H., Wahyuni, S., & Noviani, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 1(1). https://jurnal.uns.ac.id/bise/article/view/19930/15590
Lisdayanti, Hikmat, A., & Istomo. (2016). Komposisi flora dan keragaman tumbuhan di hutan rawa musiman, rimbo tujuh danau riau. Jurnal Penelitian Hutan Dan Konservasi Alam, 13(1 SE-Articles), 15–28. https://doi.org/10.59465/jphka.13.1.15-28
Mandalika, M., & Syahril, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran pada Mata Kuliah Tata Rias Pengantin Indonesia. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 20, 85–92. https://doi.org/10.24036/invotek.v20i1.725
Monitasari, L., Suprih W, E., & Aristyagama, Y. H. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran VideoScribe untuk Meningkatkan motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Desain Grafis di SMK Negeri 5 Surakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Kejuruan, 101(2), https://jurnal.uns.ac.id/jptk.
Muharini, R., Lestari, I., Ersando, & Masrian. (2024). Chemistry profile and biological activity of campnosperma auriculatum extracts. Borneo Journal of Resource Science and Technology, 14(2), 201–209.
Muliani, M., Khaeruman, K., & Dewi, C. A. (2019). Pengembangan perangkat pembelajaran predict observe explain (poe) berorientasi green chemistry untuk menumbuhkan sikap ilmiah siswa pada materi asam basa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 7(1), 37. https://doi.org/10.33394/hjkk.v7i1.1654
Najamuddin, F., Wahrini, R., & Arwadi, F. (2021). Pengembangan Elektronik Modul (E-Modul) Interaktif Sebagai Sumber Belajar Elektronika Dasar Program Studi Pendidikan Vokasional Mekatronika FT-UNM. Seminar Nasional LP2M UNM, 100–108.
Novriyanti, E., Frianto, D., & Rojidin, A. (2014). Quality traits of leaf bleached kraft pulp (lbkp) of local wood species, terentang and binuang. Proceeding of Th 6th International Symposium of IWoRS, 143–149. https://doi.org/https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4217.9680
Poole, C. F. (2003). The essence of chromatography. In Elsevier. Elsevier Science. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/B978-0-444-50198-1.X5013-7
Rasyid, A., Mustari, M., Aziziy, Y. N., & Nahdi, D. S. (2022). Guided inquiry with sparkol videosribe in science learning : a study of students ’ scientific attitudes. International Journal of Education Innovation and Research, 1(1), 34–41. https://doi.org/10.31949/ijeir.v1i1.1899
Salembeheu, B. E., Banilodu, L., & Semiun, C. G. (2022). Uji kandungan gizi tambelo (bactronophorus Sp.) yang dibudidayakan di sungai simatalu oleh masyarakat desa simatalu kabupaten kepulauan mentawai provinsi sumatera barat. Spizaetus: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 3(1), 1–12.
Salsabila, U. H., & Agustian, N. (2024). Peran teknologi pendidikan dalam pembelajaran. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(7), 3257–3262. https://doi.org/https://doi.org/10.55681/sentri.v3i7.3115
Sanusi, S. B., Bakar, M. F. A., Mohamed, M., Sabran, S. F., Norazlimi, N. A., & Isha, A. (2018). Anitimycobacterial activity and potential mechanism of action of Campnosperma auriculatum shoot extract. AIP Conference Proceedings.