Korelasi Keterampilan Interpersonal dengan Hasil Belajar Kimia Siswa pada Sistem Pembelajaran Tatap Muka Terbatas

Main Article Content

Rusfamahira Rusfamahira
Andi Ifriani Harun
Rahmat Rasmawan
Erlina Erlina
Ira Lestari

Abstract

When learning offline, the implementation of interpersonal skills-based learning has been widely carried out. Study on the effectiveness of implementing interpersonal skills in chemistry learning has also been shown to improve students’ chemistry learning outcomes. However, the transition of the learning system to blended learning has reduced the communication process between students and between teachers and students. Even interpersonal skills-based learning cannot be implemented. Therefore, this research aims to find out the correlation value between student interpersonal skills and their chemistry learning outcomes during the blended learning system. The research design is quantitative descriptive, with 101 students from class XI IPA as the research sample. The instruments used in the research were questionners and documentation studies. Data from questioners and documentation were analyzed by rank spearman/correlation test. Based on the correlation test between student interpersonal skills and chemistry learning outcomes, it was found that the correlation value is equal to 0,639. The correlation value which is equal to 0,639 indicates that correlation between interpersonal skills and chemistry learning outcomes have a strong and mutually influencing relationship. Thus, interpersonal skills can improve student chemistry learning outcomes. The contribution of interpersonal skills in improving students’ chemistry learning outcomes during the blended learning system is 40.83%

Article Details

How to Cite
Korelasi Keterampilan Interpersonal dengan Hasil Belajar Kimia Siswa pada Sistem Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. (2022). Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 6(2), 91-103. https://doi.org/10.19109/ojpk.v6i2.13342
Section
Articles

How to Cite

Korelasi Keterampilan Interpersonal dengan Hasil Belajar Kimia Siswa pada Sistem Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. (2022). Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 6(2), 91-103. https://doi.org/10.19109/ojpk.v6i2.13342

References

Abdullah, R. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Mata Pelajaran Kimia di Madrasah Aliyah. Jurnal Lantanida, 5(1), 13-28.
Aftaroh, A. A., Ramdhan, B., & Nuranti, G. (2022). Analisis Hubungan Keterampilan Komunikasi Interpersonal dengan Kemampuan Kognitif Siswa SMA pada Materi Dunia Hewan Melalui Model Pembelajaran Picture and Picture. Jurnal Biodik, 8(3), 131-140.
Agustina. (2020). Meningkatkan Perilaku Aktivitas dan Hasil Belajar Kimia melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Siswa Kelas XII IPA SMA Muhammadiyah Bangkinang Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1785-1798.
Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Darajaad, R., & Fitrayati, D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Dan Jam Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Siswa Kelas XI IPS 3 SMA Negeri 1 Kesamben Kabupaten Jombang. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 4(3), 1–6. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jupe/article/view/16977
Endah, N., Eti Rohaeti, E., Supriatna, E., & Studi Bimbingan dan Konseling, P. (2021). Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa Kelas XI Sma Negeri 1 Margaasih Kabupaten Bandung. Fokus, 4(2), 121–128.
Hakim, L., Andayani, Y., & Siahaan, J. (2021). Hubungan Antara Prestasi Belajar Kimia Dengan Keterampilan Komunikasi Lisan Berdasarkan Persepsi Siswa. Chemistry Education Practice, 4(3), 237–241. https://doi.org/10.29303/cep.v4i3.2657
Hendra, & Siagian, S. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dan Komunikasi Interpersonal terhadap Hasil Belajar Kimia. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, 1(1), 87-97.
Hidayah, N., & Silaen, S. M. J. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Melalui Dukungan Sosial dan Kepercayaan Diri pada Remaja (Siswa SMP) di Rusunawa Jatinegara Barat. Jurnal Ikraith-Humaniora, 3(1), 46-52.
Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1), 13-20.
Junaidi, E., Hakim, A., Hadisaputra, S., Anwar, Y. A. S., & Sofia, B. F. D. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar Kimia Melalui Implementasi Konsep Kimia dalam Bentuk Permainan Sederhana di SMAN 4 Praya. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Indonesia, 3(2), 240–245. https://doi.org/10.29303/jpmsi.v3i2.134.
Kristin, N., Astuti, A. P., & Wulandari, V. A. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Materi Hidrokarbon (Study Kasus SMA Negeri di Semarang). Seminar Nasional Edusainstek FMIPA UNIMUS, 3, 348–356.
Kuraesin, P. P. S., Fahira, N., Afdillah, A. K., Fatmah, F., & Jariyah, I. A. (2022). Analisis Kegiatan Belajar Offline dan Online pada Siswa Kelas 9 MTsN 4 Bojonegoro di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Prima Magistra, 3(2), 159-169.
Mulyani, R., Hernawati, D., & Ali, M. (2021). Keterampilan Komunikasi Interpersonal Dan Hasil Belajar: Sebuah Studi Korelasi Siswa Menengah Atas. BIO EDUCATIO : (The Journal of Science and Biology Education), 6(1), 82–92. https://doi.org/10.31949/be.v6i1.3033
Muntari. (2010). Peningkatan Pemahaman Kimia Melalui Paduan Pembelajaran Kooperatif dan Pemecahan Masalah Kimia dengan Teknik Pathway. Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(2), 130-137.
Musliah, Purwanti, & Yuline. (2015). Analisis Keterampilan Komunikasi Siswa dengan Teman Sebaya di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(12), 1–13.
Nurhadi, N. (2020). Blended Learning dan Aplikasinya di Era New Normal Pandemi Covid-19. Jurnal Agriekstensia, 19(2), 121-128.
Nurhafizah, Melati, H. A., & Rasmawan, R. (2018). Deskripsi Pemahaman Konsep Materi dan Perubahannya Siswa Kelas X SMK SMTI Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(9), 11.
Oktaviani, R., Kholili, M. I., & Susilo, A. T. (2020). Hambatan Keterbukaan Diri dengan Teman Sebaya: Studi Kasus Dua Siswa SMK. Jurnal Psikoedukasi dan Konseling, 4(2), 52-66.
Pratama, R., E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 49-59.
Rahayu, N., S. (2022). Komunikasi Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus di SMA Pasundan 7 Bandung) [Tesis tidak dipublikasikan]. Universitas Pasundan Bandung.
Rintani, D., & Winaryati, E. (2019). Analisis Keaktifan Komunikasi Peserta Didik pada Pembelajaran Kimia. Edusaintek, 3, 533–541.
Rismayanti. (2018). Hambatan Komunikasi yang Sering Dihadapi dalam Sebuah Organisasi. Journal Al-Hadi, 6(1), 825–834. file:///C:/Users/Asus/Downloads/384-73-754-1-10-20181130.pdf
Sahil, J., Haerullah, S., & Saibi, N. (2021). Penerapan Pembelajaran Abad 21 pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri Kota Ternate. Jurnal Biosfer, 7(1), 13-19.
Sarpianto, Enawaty, E., & Sartika, R. P. (2019). Pengaruh Metode Kooperatif Teknik NHT terhadap Hasil Belajar dan Respon Siswa pada Materi Konsep Mol. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(1), 1–12.
Segarti, A., Melati, H. A., & Rasmawan, R. (2016). Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar Siswa MAN melalui Pembelajaran TPS Dilengkapi Booklet Materi Reduksi-Oksidasi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(8), 1–11.
Sudjana, N., & Ibrahim. (2004). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algesindo.