PENINGKATAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA MELALUI PEMBELAJARAN ARIAS
Main Article Content
Abstract
The quality of education depends on competence of teachers in managing learning. Improving the quality of learning in class can improve the quality of education. Research conducted using classroom action research with qualitative descriptive approach thats aims to find out and describe the application of the ARIAS learning model in improving students' cognitive abilities. Subjects in the study were teachers and all students of class XI IPA 2 SMA Negeri 6 Palembang. The instruments used in the research were questionnaires, observation sheets, cognitive ability tests and documentation studies. Based on the treatment given by the teacher for three cycles, it was found that the average cognitive chemical ability of students in the first cycle was 69,66. In the second and third cycles, the average chemical cognitive abilities of students were 78,84 and 84.35. Meanwhile, the percentage of learning mastery obtained in the first, second and third cycles were 52,63%, 73,68%, and 86,84%. Based on the research and data analysis conducted, it is known that the ARIAS learning model can improve students' cognitive abilities. Besides that, it can develop students' self-confidence and enthusiasm in learning chemistry.
Article Details
How to Cite
Pratiwi, R. Y. (2020). PENINGKATAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA MELALUI PEMBELAJARAN ARIAS. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 4(2), 183-199. https://doi.org/10.19109/ojpk.v4i2.6902
Section
Articles
How to Cite
Pratiwi, R. Y. (2020). PENINGKATAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA MELALUI PEMBELAJARAN ARIAS. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 4(2), 183-199. https://doi.org/10.19109/ojpk.v4i2.6902
References
Ahmadi, I.K., Sofan., A & Tati, E. (2011). Strategi Pembelajaran Sekolah Terpadu. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.
Andriyani, W & Soperodjo, S. (2013). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran ARIAS. Chemistry In Education, 2 (2) 134-140.
Aqib, S., Eko, D., Siti, J., Khusnul, K. (2011). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SMP, SMA, dan SMK . Bandung: Yrama Widya.
Arikunto, S. (2005). Dasar – Dasar Evalusi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Asari, H. (2013). Implementasi Model Pembelajaran ARIAS untuk meningkatkan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Otomotif Dasar Siswa Kelas X SMK Piri Sleman. E-Journal Universitas Jogjakarta, 1(1), 1-7.
Aulia, K., Rusdi & Herawaty, D. (2017). Model Pembelajaran ARIAS untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika di Kelas VII SMP. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, 1 (2), 148-154.
Erlian, B, P., Nusuki, & Saparwadi, L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran ARIAS untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa pada Materi Pokok Reaksi Reduksi Oksidasi di Kelas X MA. g Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia dengan Tema “Membangun Generasi Berkarakter Melalui Pembelajaran Inovatif”. Mataram: Asosiasi Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia (APPPI) Wilayah Provinsi Nusa Tenggara Barat .
Daryanto. (2011). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-Contohnya. Yogyakarta: Gava Media.
Devi, F. (2012). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, and Satisfaction). Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 3(2), 90-102.
Hartono, R. (2013). Ragam Model Mengajar yang Mudah Diterima Murid. Jogjakarta: DIVA Press.
Haryanti, U. (2016). Pengaruh Bimbingan Kelompok Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VIII di SMP Murni Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah SPIRIT, 16(1), 1-13.
Helenia, I., Zubaidah & Bistari. (2017). Pengaruh Pemberian Bentuk Umpan Balik (Feedback) Terhadap Hasil Belajar Matematis Siswa Kelas VII SMP . Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(12), 1-8.
Herawan, W & Utami, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Assurance, Relevance, Interest, Assessment And Satisfaction (ARIAS) Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS . Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), 230-248.
Hertina, S, A, M., Parwati, N, N & Astawa, I, W, P. (2018). Peningkatan Aktivitas Belajar Dan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Melalui Penerapan Model Pembelajaran ARIAS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 7(1) 60-67.
Idrul, L. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. Adaara : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920-935.
Jihad, A & Abdul, H. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Kunandar. (2018). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengemban Profesi Guru. Depok: PT Rajagrafindo Persada.
Lubis, P.S.M., Fitriani & Sahara, N. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dengan menggunakan Model Pembelajaran Assurance, Relevance, Interest, Assesment, Satisfaction . Journal of Didactic Mathematics, 1 (2), 97-103.
Nurbaiti. (2012). Penerapan Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assesment, and Satisfaction) pada Pembelajaran Matematika di Kelas VIII SMP Bina Warga Palembang. Skripsi. Palembang: FKIP Universitas Sriwijaya.
Ratnawati, E. (2018). Model Pembelajaran Arias dengan Laboratorium Mini Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika , 2(1), 70-87.
Salamor, J. (2017). Hubungan Antara Pemberian Reward dari Guru dengan Motivasi Berprestasi Siswa di SMA Kristen Halmahera Utara. Jurnal HIBUALAMO Seri Ilmu Sosial dan Kependidikan, 1(1), 21-29.
Sarastika, P. (2014). Buku Pintar Tampil Percaya Diri. Jogjakarta: Araska.
Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Swandeni, A.R., Hairida & Ifriany, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran ARIAS Terhadap Hasil Belajar dan Kepercayaan Diri Siswa di Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(9), 2-12.
Widyoko, E. P. (2012). Evalusi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Andriyani, W & Soperodjo, S. (2013). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran ARIAS. Chemistry In Education, 2 (2) 134-140.
Aqib, S., Eko, D., Siti, J., Khusnul, K. (2011). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SMP, SMA, dan SMK . Bandung: Yrama Widya.
Arikunto, S. (2005). Dasar – Dasar Evalusi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Asari, H. (2013). Implementasi Model Pembelajaran ARIAS untuk meningkatkan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Otomotif Dasar Siswa Kelas X SMK Piri Sleman. E-Journal Universitas Jogjakarta, 1(1), 1-7.
Aulia, K., Rusdi & Herawaty, D. (2017). Model Pembelajaran ARIAS untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika di Kelas VII SMP. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, 1 (2), 148-154.
Erlian, B, P., Nusuki, & Saparwadi, L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran ARIAS untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa pada Materi Pokok Reaksi Reduksi Oksidasi di Kelas X MA. g Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia dengan Tema “Membangun Generasi Berkarakter Melalui Pembelajaran Inovatif”. Mataram: Asosiasi Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia (APPPI) Wilayah Provinsi Nusa Tenggara Barat .
Daryanto. (2011). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-Contohnya. Yogyakarta: Gava Media.
Devi, F. (2012). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, and Satisfaction). Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 3(2), 90-102.
Hartono, R. (2013). Ragam Model Mengajar yang Mudah Diterima Murid. Jogjakarta: DIVA Press.
Haryanti, U. (2016). Pengaruh Bimbingan Kelompok Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VIII di SMP Murni Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah SPIRIT, 16(1), 1-13.
Helenia, I., Zubaidah & Bistari. (2017). Pengaruh Pemberian Bentuk Umpan Balik (Feedback) Terhadap Hasil Belajar Matematis Siswa Kelas VII SMP . Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(12), 1-8.
Herawan, W & Utami, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Assurance, Relevance, Interest, Assessment And Satisfaction (ARIAS) Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS . Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), 230-248.
Hertina, S, A, M., Parwati, N, N & Astawa, I, W, P. (2018). Peningkatan Aktivitas Belajar Dan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Melalui Penerapan Model Pembelajaran ARIAS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 7(1) 60-67.
Idrul, L. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. Adaara : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920-935.
Jihad, A & Abdul, H. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Kunandar. (2018). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengemban Profesi Guru. Depok: PT Rajagrafindo Persada.
Lubis, P.S.M., Fitriani & Sahara, N. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dengan menggunakan Model Pembelajaran Assurance, Relevance, Interest, Assesment, Satisfaction . Journal of Didactic Mathematics, 1 (2), 97-103.
Nurbaiti. (2012). Penerapan Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assesment, and Satisfaction) pada Pembelajaran Matematika di Kelas VIII SMP Bina Warga Palembang. Skripsi. Palembang: FKIP Universitas Sriwijaya.
Ratnawati, E. (2018). Model Pembelajaran Arias dengan Laboratorium Mini Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika , 2(1), 70-87.
Salamor, J. (2017). Hubungan Antara Pemberian Reward dari Guru dengan Motivasi Berprestasi Siswa di SMA Kristen Halmahera Utara. Jurnal HIBUALAMO Seri Ilmu Sosial dan Kependidikan, 1(1), 21-29.
Sarastika, P. (2014). Buku Pintar Tampil Percaya Diri. Jogjakarta: Araska.
Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Swandeni, A.R., Hairida & Ifriany, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran ARIAS Terhadap Hasil Belajar dan Kepercayaan Diri Siswa di Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(9), 2-12.
Widyoko, E. P. (2012). Evalusi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.