PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF JALALUDDIN

Authors

  • Romli Romli Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Abdurrahmansyah Abdurrahmansyah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Abdullah Idi Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.19109/pairf.v5i1.18336

Keywords:

Islamic Education, Character Education, Jalaluddin

Abstract

This study aims to analyze the construction of Islamic education thought in Jalaluddin's perspective and the relevance of Jalaluddin's educational thought in the constellation of modern or global education. This type of research is library research. The approach used is descriptive analytical. The primary sources used are books and information in the field related to Jalaluddin's Islamic education thought. While secondary sources are reports, books, notes that are closely related to the problem under study. Data collection methods through documentation. The data analysis technique uses document analysis method or content analysis. This study found that the thought of Islamic education in Jalaluddin's perspective includes 1) the new direction of Islamic education, education should be directed to form humans into insan kamil; 2) Islamic education thinking, one of which is the democratization of Islamic education with the ultimate goal of forming a democratic, clean, moral and moral Indonesian society and adhering to the value of civilization, 3) renewal of Islamic education, in Islamic education it is necessary to develop a dual approach strategy with the aim of combining short-term situational approaches with long-term conceptual approaches; and 4) character education, four joints of good character based on the characters of patience, self-respect, courage, and justice.

References

Abdul Mujib Muhaimin. Pemikiran Pendidikan Islam. Trigenda Karya, 1993.
Abudin Nata. Abuddin Nata, Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam: Seri Kajian Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2003.
Ahmad tafsir. Filsafat Pendidikan Islami: Integritas Jasmani, Rohani Dan Kalbu Memenusiakan Manusia. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2010.
Al-Syaibany. Falsafah Pendidikan Islam, ed. Hasan Langgulung (Jakarta: Bulan Bintang, 1979). Jakarta: Bulan Bintang, 1979.
Ali Ashraf. Horison Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Progresif, 1989.
Aly, Hery Noor. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Logos, 1999.
Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam: Tradisi Dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Logos Wacana Ilmu, 2002.
et. al, Hambali. Pendidikan Karakter Berbasis Al-Quran. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2008.
Harun Nasution. Pembaharuan Dalam Islam: Sejarah Dan Pemikiran Dan Gerakan. Jakarta: Bulan Bintang, 1992.
Hasan Basri. “‘Filsafat Pendidikan Islam,’” 2009.
Idi, Abdullah. Dinamika Sosial Indonesia (Agama Dan Pendidikan Dalam Perubahan Sosial). Yogyakarta: PT. LKiS Pelangi Aksara, 2015.
———. Sosiologi Pendidikan Masyarakat, Dan Pendidikan. Jakarta: PT. raja Grafindo, 2011.
Idi, Abdullah and Toto Suharto. Revitalisasi Pendidikan Islam. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.
Jalaluddin. “Demokratisasi Indonesia Melalui Pemberdayaan Pendidikan,.” Conciencia, 2003.
———. Filsafat Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.
———. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1999.
———. “Ibu Madrasah Umat (Fungsi Dan Peran Kaum Ibu Sebagai Pendidik Kodrati.” Jakarta: Kalam, 2016.
———. Mempersiapkan Anak Sholeh (Menelusuri Tuntunan Dan Bimbingan Rasul Allah Saw). Palembang: NoerFikri Offset, 2015.
———. Psikologi Agama. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2004.
———. Teologi Islam. Jakarta: Raja Grafindo, 2001.
———. Teologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo, 2003.
Jalaluddin and Abdulullah Idi. (Manusia, Filsafat Dan Pendidikan), n.d.
———. Filsafat Pendidikan (Manusia, Filsafat Dan Pendidikan). Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.
Jalaluddin and Idi. Filsafat Pendidikan (Manusia, Filsafat Dan Pendidikan)., n.d.
Jalaluddin and Usman Said. Filsafat Pendidikan Islam: Konsep Dan Perkembangan Pemikiran. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1999.
Kimberly Adams. Kamus Inggris Indonesia, Indonesia Inggris. Jakarta: Kawah Media, 2012.
Mahmud. Pemikiran Pendidikan Islam., n.d.
Mahmud, H. Pemikiran Pendidikan Islam, ed. Beni Ahmad Saebani. Bandung: Pustaka Setia, 2011.
Mufatihatut Taubah. “Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam.” Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 2016.
Muljono Damodolli. Pesantren Modern. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.
Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam., n.d.
———. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2008.
RI, Pusat Pembinaan Bahasa Departemen Pendidikan Kebudayaan. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1994.
Rochidin Wahab. Sejarah Pendidikan Islam Di Indonesia. Bandung: Alfabeta, 2004.
Rofiq. “Wawancara,” 2022.
Syarnubi, Syarnubi. "Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan." Tadrib 5.1 (2019): 87-103.
Syarnubi, Syarnubi. "Guru yang bermoral dalam konteks sosial, budaya, ekonomi, hukum dan agama (Kajian terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen)." Jurnal PAI Raden Fatah 1.1 (2019): 21-40.
Syarnubi, Syarnubi, Firman Mansir, Mulyadi Eko Purnomo, Kasinyo Harto, and Akmal Hawi. "Implementing Character Education in Madrasah." Jurnal Pendidikan Islam 7, no. 1 (2021): 77-94
Sutrisno. Pembaharuan Dan Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Fadhilatama, 2011.
Tim Penyusun. “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.” Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia, 2003.

Downloads

Published

30-01-2023

How to Cite

PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF JALALUDDIN. (2023). Jurnal PAI Raden Fatah, 5(1), 93-113. https://doi.org/10.19109/pairf.v5i1.18336