Pengaruh Media Pembelajaran Video Nussa dan Rara Terhadap Peningkatan Hafalan Dzikir Sesudah Sholat
DOI:
https://doi.org/10.19109/pairf.v6i4.24229Keywords:
Learning Media, Quasi Experiment, Madrasah IbtidaiyahAbstract
This study aims to analyze the effect of using Nussa and Rara video media on improving the practice of dhikr worship at MI Al-Ahmad Krian. This research uses quantitative methods with the type of Quasi Experiment with the form of Nonquivalent Control Group Design. The sample of this study took 2 classes, namely the experimental class and the control class. The results of the data were collected through pretest questions and postest questions and analyzed using the independent tites test. This study uses an experimental method with an independent sample t-test, the sample in this study is class 3 as an experimental class and class 4 as a control class, where the number of students from both classes is 40 with the number of each class as many as 20 children. The results showed that the Sig (2-tailed) value was 0.010 <0.05, so H0 was rejected and Ha was accepted. This shows that learning using animated videos has a significant effect on students' understanding of ablution procedures at MI Al-Ahmad Krian.References
Abdurrahman, J. M., Tinggi, S., Tarbiyah, I., & Haironi, A. (2024). Efektivitas Metode Muroja ’ ah dalam Menghafal Al- Qur ’ an Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(4), 43–51.
Aris, (2019). Strategi Belajar Mengajar Dalam Upaya Islam. 3(1), 17–24.
Bahroyni, S. (2022). Pelaksaan Progam Peserta Kkn Dalam Peningkatan Kegiatan Keagamaan Di Dusun Towo Desa Patalan Ngawi. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(01), 18–25.
Fauji, I., Fahyuni E,F., Muhid, A., Basri, H., Zaki Nur F, P., (2020). Implementing Child-Friendly Teaching Methods To Improve Qur’an Reanding Ability. 68–78. https://journal.uinsgd.ac.id/indec.php/jpi.
Fauzi, Muhammad, Amini Rizki Suci Lestari, and Mukti Ali. “Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa.” In International Education Conference (IEC) FITK, Vol.2, No.1, pp. 108-122. 2023.
Febrian, B., Ma, M. I., & Ngering, A. (2021). Penggunaan e-comic fiqih sebagai peningkatan hasil belajar siswa mi ma’arif ngering. 12(1), 129–141.
Hafsah, U. (2023). Pendampingan Pemahaman Fikih Wanita : Peningkatan Pengetahuan Tentang Haid Kepada Anggota Majelis Dzikir Dan Sholawat Ar-Roudhah Kelurahan Tuminting. 5(2), 76–82.
Hasanah, U., & Zalnur, M. (2024). Proses Inovasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka di MTs Raudhatul Iman Tebo Jambi. Jurnal PAI Raden Patah, 6(3), 724–737.
Jumahir, J. (2022). Penerapan Kegiatan Imtaq Dalam Menanamkan Karakter Religius Siswa Di Sma. Damhil Education Journal, 2(1), 21. https://doi.org/10.37905/dej.v2i1.1396
Kartika, W. C., & Fauji, I. (2024). Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam untuk Menanamkan Kecerdasan Spiritual Dalam Mematuhi Peraturan Sekolah. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 24(1), 408–414. https://doi.org/10.33087/jiubj.v24i1.4280
Melati, E., Fayola, A. D., Agus, I. P., Hita, D., Muh, A., & Saputra, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. 06(01), 732–741.
Melani., & Husna, A. (2022). Penggunaan Metode Bernyanyi Untuk Meningkatkan Hafalan Asmaul Husna Siswa Kelas VII MTs N 2 Mukomuko. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2, 383–388.
Muvid, M. B. (2020). Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan). Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 1. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v4i1.1733.
Najamudin, A. (2021). Terapi Spritual Pesantren “Dzikir dan Doa” di Era Pandemi Covid-19: Melihat Spritualitas dari Perpektif Etno-Psikiatri. Proceedings of the 5th International Conference on Islamic Studies (ICONIS) 2021, 215–234.
Ni, I. (2024). Pengembangan Keberagamaan Siswa Melalui Program Keagamaan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 264–276.
Nurdin, M., & Ag, M. (2021). PERAN DZIKIR DALAM MENINGKATKAN KETENANGAN JIWA SANTRI DI PONDOK PESANTREN PUTRI AL-AMIN YAYASAN HUDATUL MUNA PONOROGO.
Purwanto, A. (2022). Pengembangan Kurikulum Jaringan Sekolah Islam Terpadu (JSIT) di Sekolah Dasar Islam Terpadu. Jurnal Basicedu, 6(1), 335–342.
Qur, A.-, Studi, P., Qur, L., Assegaf, M. A., Islam, U., & Sunan, N. (2024). Pembacaan Dzikir Ratib Al-Attas dan Al-Haddad di Pesantren Modern Al-Qur’an Pekalongan: Studi Living Qur’an. Journal of Islamic Scriptures in Non-Arabic Societiesrabic Societies, 7(7).
Risdiani, G. S. (2021). Risdiani , Gigih Setianto. 06(02).
Sdn, D. I., & Alung, L. (2021). PENGARUH NILAI RELIGIUSITAS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. 13(2), 171–185.
Sholeh, N. S. M., Suhendi, H., Islam, K. P., Islam, U., Indonesia, B., Info, A., & Asuh, P. (2021). Pola Asuh Orang Tua Membentuk Anak Cinta Al-Quran melalui Hafalan Al-Quran Sejak Usia Dini. Journal on Early Childhood, 4(1), 53–58. https://doi.org/30.31004/aulad.v4i1.95
Sinaga, M. T. S., Air, S., & Solok, K. A. B. (2017). Pengembangan Media Minjet Mindmanager Pada Pembelajaran Fikih Materi Shalat Di Kelas VII MTS Muhammadiyah Sulit Air Kab. Solok Abu Bakar Sidik. 11–30.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Edisi kedua, Alfabeta.
Syarnubi, Syarnubi. 2023. “Hakikat Evaluasi Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal PAI Raden Fatah 5 (2), 468–86.
Syarnubi, Syarnubi. “‘Pendidikan Karakter Pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang.’” PhD diss., UIN Reden Fatah Palembang (2020).
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., & Shofiah, T. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. 05(02), 3928–3936.
Wulandari, N. P., Dewi, P. A., & Fauzi, I. (2023). Penerapan Konsep Salafiyah Dalam Sistem Ibadah Santri Pendidikan di Pondok Pesantren Tarbiyah Islamiyah At-Taqwa Candung. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11), 756–761.
Yasmansyah, & Zakir, S. (2022). Arah Baru Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi. JKIP: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–10. http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index