Pengaruh Media Pembelajaran Video Nussa dan Rara Terhadap Peningkatan Hafalan Dzikir Sesudah Sholat

Authors

  • Noval Alfarizi Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Imam Fauji Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.19109/pairf.v6i4.24229

Keywords:

Learning Media, Quasi Experiment, Madrasah Ibtidaiyah

Abstract

This study aims to analyze the effect of using Nussa and Rara video media on improving the practice of dhikr worship at MI Al-Ahmad Krian. This research uses quantitative methods with the type of Quasi Experiment with the form of Nonquivalent Control Group Design. The sample of this study took 2 classes, namely the experimental class and the control class. The results of the data were collected through pretest questions and postest questions and analyzed using the independent tites test. This study uses an experimental method with an independent sample t-test, the sample in this study is class 3 as an experimental class and class 4 as a control class, where the number of students from both classes is 40 with the number of each class as many as 20 children. The results showed that the Sig (2-tailed) value was 0.010 <0.05, so H0 was rejected and Ha was accepted. This shows that learning using animated videos has a significant effect on students' understanding of ablution procedures at MI Al-Ahmad Krian.

References

Abdurrahman, J. M., Tinggi, S., Tarbiyah, I., & Haironi, A. (2024). Efektivitas Metode Muroja ’ ah dalam Menghafal Al- Qur ’ an Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(4), 43–51.

Aris, (2019). Strategi Belajar Mengajar Dalam Upaya Islam. 3(1), 17–24.

Bahroyni, S. (2022). Pelaksaan Progam Peserta Kkn Dalam Peningkatan Kegiatan Keagamaan Di Dusun Towo Desa Patalan Ngawi. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(01), 18–25.

Fauji, I., Fahyuni E,F., Muhid, A., Basri, H., Zaki Nur F, P., (2020). Implementing Child-Friendly Teaching Methods To Improve Qur’an Reanding Ability. 68–78. https://journal.uinsgd.ac.id/indec.php/jpi.

Fauzi, Muhammad, Amini Rizki Suci Lestari, and Mukti Ali. “Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa.” In International Education Conference (IEC) FITK, Vol.2, No.1, pp. 108-122. 2023.

Febrian, B., Ma, M. I., & Ngering, A. (2021). Penggunaan e-comic fiqih sebagai peningkatan hasil belajar siswa mi ma’arif ngering. 12(1), 129–141.

Hafsah, U. (2023). Pendampingan Pemahaman Fikih Wanita : Peningkatan Pengetahuan Tentang Haid Kepada Anggota Majelis Dzikir Dan Sholawat Ar-Roudhah Kelurahan Tuminting. 5(2), 76–82.

Hasanah, U., & Zalnur, M. (2024). Proses Inovasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka di MTs Raudhatul Iman Tebo Jambi. Jurnal PAI Raden Patah, 6(3), 724–737.

Jumahir, J. (2022). Penerapan Kegiatan Imtaq Dalam Menanamkan Karakter Religius Siswa Di Sma. Damhil Education Journal, 2(1), 21. https://doi.org/10.37905/dej.v2i1.1396

Kartika, W. C., & Fauji, I. (2024). Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam untuk Menanamkan Kecerdasan Spiritual Dalam Mematuhi Peraturan Sekolah. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 24(1), 408–414. https://doi.org/10.33087/jiubj.v24i1.4280

Melati, E., Fayola, A. D., Agus, I. P., Hita, D., Muh, A., & Saputra, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. 06(01), 732–741.

Melani., & Husna, A. (2022). Penggunaan Metode Bernyanyi Untuk Meningkatkan Hafalan Asmaul Husna Siswa Kelas VII MTs N 2 Mukomuko. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2, 383–388.

Muvid, M. B. (2020). Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan). Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 1. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v4i1.1733.

Najamudin, A. (2021). Terapi Spritual Pesantren “Dzikir dan Doa” di Era Pandemi Covid-19: Melihat Spritualitas dari Perpektif Etno-Psikiatri. Proceedings of the 5th International Conference on Islamic Studies (ICONIS) 2021, 215–234.

Ni, I. (2024). Pengembangan Keberagamaan Siswa Melalui Program Keagamaan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 264–276.

Nurdin, M., & Ag, M. (2021). PERAN DZIKIR DALAM MENINGKATKAN KETENANGAN JIWA SANTRI DI PONDOK PESANTREN PUTRI AL-AMIN YAYASAN HUDATUL MUNA PONOROGO.

Purwanto, A. (2022). Pengembangan Kurikulum Jaringan Sekolah Islam Terpadu (JSIT) di Sekolah Dasar Islam Terpadu. Jurnal Basicedu, 6(1), 335–342.

Qur, A.-, Studi, P., Qur, L., Assegaf, M. A., Islam, U., & Sunan, N. (2024). Pembacaan Dzikir Ratib Al-Attas dan Al-Haddad di Pesantren Modern Al-Qur’an Pekalongan: Studi Living Qur’an. Journal of Islamic Scriptures in Non-Arabic Societiesrabic Societies, 7(7).

Risdiani, G. S. (2021). Risdiani , Gigih Setianto. 06(02).

Sdn, D. I., & Alung, L. (2021). PENGARUH NILAI RELIGIUSITAS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. 13(2), 171–185.

Sholeh, N. S. M., Suhendi, H., Islam, K. P., Islam, U., Indonesia, B., Info, A., & Asuh, P. (2021). Pola Asuh Orang Tua Membentuk Anak Cinta Al-Quran melalui Hafalan Al-Quran Sejak Usia Dini. Journal on Early Childhood, 4(1), 53–58. https://doi.org/30.31004/aulad.v4i1.95

Sinaga, M. T. S., Air, S., & Solok, K. A. B. (2017). Pengembangan Media Minjet Mindmanager Pada Pembelajaran Fikih Materi Shalat Di Kelas VII MTS Muhammadiyah Sulit Air Kab. Solok Abu Bakar Sidik. 11–30.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Edisi kedua, Alfabeta.

Syarnubi. Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal. Edited by Septia Fahiroh, Yumi Oktarima, and Nyayu Soraya. Palembang: Anugrah Jaya, 2024.

Syarnubi, Syarnubi. “Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam Dan Problematikanya: Studi Kasus Di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta.” Tadrib 2, no. 1 (2016): 151-178.

Syarnubi, Syarnubi. “Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi Dalam Peningkatan Mutu Lulusan.” Jurnal PAI Raden Fatah 4.4 (2022): 375–395.

Syarnubi, Syarnubi, Alimron Alimron, and Fauzi Muhammad. Model Pendidikan Karakter Di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang, 2022.

Syarnubi, Syarnubi, Arvin Efriani, Suzana Pranita, Zulhijra Zulhijra, Baldi Anggara, Alimron Alimron, Maryamah Maryamah, and Rohmadi Rohmadi. “An Analysis of Student Errors in Solving HOTS Mathematics Problems Based on the Newman Procedure.” In AIP Conference Proceedings Vol. 3058, No. 1. AIP Publishing, 2024.

Syarnubi, Syarnubi. 2023. “Hakikat Evaluasi Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal PAI Raden Fatah 5 (2), 468–86.

Syarnubi, Syarnubi. “‘Pendidikan Karakter Pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang.’” PhD diss., UIN Reden Fatah Palembang (2020).

Syarnubi, Syarnubi., and Septia Fahiroh. “Shame Compensation in Islamic and Psychological Perspectives.” Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam 10, no. 1 (2024): 12–31.

Syarnubi, Syarnubi. “Guru Yang Bermoral Dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekomomi, Hukum Dan Agama (Kajian Terhadap UU No.14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen.” Jurnal PAI Raden Fatah 1, no. 1 (2019): 21–40.

Syarnubi, Syarnubi. “Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas Iv Di Sdn 2 Pengarayan.” Tadrib 5, no. 1 (2019): 87–103.

Syarnubi, Syarnubi, Muhammad Fauzi, Baldi Anggara, Septia Fahiroh, Annisa Naratu Mulya, Desti Ramelia, Yumi Oktarima, and Iflah Ulvya. “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama.” In Prosiding Seminar Nasional 2023, Vol. 1, No. 1, pp. 112-117. 2023.

Syarnubi, Syarnubi, Firman Mansir, Mulyadi Eko Purnomo, Kasinyo Harto, and Akmal Hawi. “Implementing Character Education in Madrasah.” Jurnal Pendidikan Islam 7, no. 1 (2021): 77–94.

Syarnubi, Syarnubi, Ahmad Syarifuddin, and Sukirman Sukirman. “Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0.” AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan 15, no. 4 (2023).

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., & Shofiah, T. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. 05(02), 3928–3936.

Wulandari, N. P., Dewi, P. A., & Fauzi, I. (2023). Penerapan Konsep Salafiyah Dalam Sistem Ibadah Santri Pendidikan di Pondok Pesantren Tarbiyah Islamiyah At-Taqwa Candung. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11), 756–761.

Yasmansyah, & Zakir, S. (2022). Arah Baru Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi. JKIP: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–10. http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index

Downloads

Published

30-10-2024

How to Cite

Pengaruh Media Pembelajaran Video Nussa dan Rara Terhadap Peningkatan Hafalan Dzikir Sesudah Sholat. (2024). Jurnal PAI Raden Fatah, 6(4), 912-920. https://doi.org/10.19109/pairf.v6i4.24229