PENANAMAN KARAKTER PEDULI SOSIAL DI SMP NEGERI 10 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.19109/pairf.v4i1.5390Keywords:
Character Planting, Social CareAbstract
This research is based on the observation that some students have not carried out social care activities for example, such as in activity although inactivities activities are carried out e day, students have not yet conducted such social care activities. So to instill socialcharacteristicteachers in tincinactivitiesher students, school citizens and parents must work together so that students are embedded in socisociale characters both inside and outside of school. This study aims to determine Knowing Planting Social Care Characters in SMP Negeri 10 Palembang. This type of research is qualitative research that is the informant is the principal, teachers, school residents, students, and parents of students. Data collection techniques in this study were observation, interviews, and documentation. While data analysis techniques are using data reduction, data presentation, and verification/conclusion drawing. The results of data research using interviews that obtained the results of the analysis are the planting of social care characters in SMP Negeri 10 Palembang through the habituation program by getting students accustomed to being active every day, conditioning is the school putting up posters relating to social care characters and exemplary examples by school principals, teachers, and school residents.References
Fathurrohman, Pupuh, dan dkk. Pengembangan Pendidikan Karakter,. Bandung: PT. Refika Aditama, 2013.
“Hasil wawancara dengan Guru Pendamping Kegiatan Infaq dan Dokumentasi SMP Negeri 10 Palembang pada tanggal 10 Januari 2020, pukul 10.30 WIB,”.
“Observasi Pada tanggal 12 November 17 Desember 2019 di SMP 10 Palembang,”.
Ramli, Mansyur. Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter: Berdasarkan Pengalaman di Satuan Pendidikan Rintisan,. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum Kemdiknas RI, 2011.
Syarnubi, Syarnubi. "Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan." Tadrib 5.1 (2019): 87-103.
“Wawancara dengan Dien dan Fiqih siswa SMP Negeri 10 Palembang pada tanggal 11 Januari 2020, pukul 13.00 WIB,”.
“Wawancara Dengan Guru PAI SMP Negeri 10 Palembang Bapak Sirojudin Pada Tanggal 09 Januari 2020 Pukul 10.00 WIB,”.
“Wawancara dengan Ilyas, Aulia dan Ilham siswa SMP Negeri 10 Palembang pada tanggal 11 Januari 2020, pukul 10.00 WIB,”.
“Wawancara Dengan Kepala Sekolah SMP Negeri 10 Palembang Pada Tanggal 13 Januari 2020 Pukul 11.00,”.
Winarti, Euis. Pengembangan Kepribadian Self Disclosure - Interpersonal Skills-Etichs. Jakarta: Lentera Printing, 2012.
“Hasil wawancara dengan Guru Pendamping Kegiatan Infaq dan Dokumentasi SMP Negeri 10 Palembang pada tanggal 10 Januari 2020, pukul 10.30 WIB,”.
“Observasi Pada tanggal 12 November 17 Desember 2019 di SMP 10 Palembang,”.
Ramli, Mansyur. Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter: Berdasarkan Pengalaman di Satuan Pendidikan Rintisan,. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum Kemdiknas RI, 2011.
Syarnubi, Syarnubi. "Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan." Tadrib 5.1 (2019): 87-103.
“Wawancara dengan Dien dan Fiqih siswa SMP Negeri 10 Palembang pada tanggal 11 Januari 2020, pukul 13.00 WIB,”.
“Wawancara Dengan Guru PAI SMP Negeri 10 Palembang Bapak Sirojudin Pada Tanggal 09 Januari 2020 Pukul 10.00 WIB,”.
“Wawancara dengan Ilyas, Aulia dan Ilham siswa SMP Negeri 10 Palembang pada tanggal 11 Januari 2020, pukul 10.00 WIB,”.
“Wawancara Dengan Kepala Sekolah SMP Negeri 10 Palembang Pada Tanggal 13 Januari 2020 Pukul 11.00,”.
Winarti, Euis. Pengembangan Kepribadian Self Disclosure - Interpersonal Skills-Etichs. Jakarta: Lentera Printing, 2012.
Downloads
Published
31-01-2022
Issue
Section
Articles
How to Cite
PENANAMAN KARAKTER PEDULI SOSIAL DI SMP NEGERI 10 PALEMBANG. (2022). Jurnal PAI Raden Fatah, 4(1), 39-51. https://doi.org/10.19109/pairf.v4i1.5390