PROBLEMATIKA KOLABORASI PEMBELAJARAN DARING DAN LURING DI SDN 09 MUARADUA KABUPATEN OKU SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.19109/pairf.v3i4.8401Keywords:
Problematics, Collaboration, Lessons, Daring, LuringAbstract
This research discusses the problem that occurs in the implementation of 2 ways of lessons. namely online learning and offline learning at the 09 Muaradua Elementary School, South OKU Regency.This research uses a qualitative research approach with a type of case study. Data collection techniques with observation, interviews, and documentation. The data analysis method used consists of three stages, namely data collection, data reduction, and concluding the final result of the study.The application of online and offline learning collaborations is carried out by dividing the time between online and offline learning. The problems during online learning, namely signal constraints, many students do not have cellphones, teachers and students are still a little technologically illiterate. The problem when learning offline is that students are sometimes reluctant to follow health protocols such as wearing masks and keeping clean their hands. With various problems from each of these lessons, it causes less conducive collaboration between these two lessons. Solutions from various parties in the school environment to overcome all problems by helping each other in the learning process.References
Anggito, Albi, dan Setiawan Johan. Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak, 2018.
Bilfaqih, Yusuf, dan M. Nur Qomarudin. Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2015.
Dewi, Wahyu Aji Fatma. “Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmu Pendidikan 2, no. 1 (2020): 56.
Hasanah, dan dkk. “Analisis Aktivitas Belajar Daring Mahasiswa Pada Pandemi Covid-19.” Jurnal Pendidikan 1, no. 1 (2020): 3.
Kemendikbud. Surat Edaran No.4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran CORONAVIRUS DISEASE (Covid-19)., n.d.
Malyana, Andasia. “Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Lurning dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar di Teluk Betung Utara Bandar Lampung.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2020, 71.
Mardeli. “Poblematika Antara Politik Pendidikan dengan Perubahan Sosial dan Upaya Solusinya.” Jurnal Tadrib Pendidikan Agama Islam 1, no. 2 (2015): 12.
Mulyadi. Bimbingan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: Prenadamedia Group, 2016.
Setiana, Dafid Slamet. “Meningkatkan Kemampuan Menyusun RPP dengan Pendekatan Saintifik Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta.” Yogyakarta: Universitas Saejanawiyata Tamansiswa, 2018.
Sujana. “Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia.” Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar 4, no. 1 (2019): 31.
Suwendra, Wayan. Metodologi Penelitian dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan, dan Keagamaan. Bandung: Nilacakra Punlishing House, 2018.
Syarnubi, Syarnubi. "Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan." Tadrib 5, no. 1 (2019): 87-103.
Undang-undang dasar nomor 3 tahun 2003. “No Title,” n.d.
Bilfaqih, Yusuf, dan M. Nur Qomarudin. Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2015.
Dewi, Wahyu Aji Fatma. “Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmu Pendidikan 2, no. 1 (2020): 56.
Hasanah, dan dkk. “Analisis Aktivitas Belajar Daring Mahasiswa Pada Pandemi Covid-19.” Jurnal Pendidikan 1, no. 1 (2020): 3.
Kemendikbud. Surat Edaran No.4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran CORONAVIRUS DISEASE (Covid-19)., n.d.
Malyana, Andasia. “Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Lurning dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar di Teluk Betung Utara Bandar Lampung.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2020, 71.
Mardeli. “Poblematika Antara Politik Pendidikan dengan Perubahan Sosial dan Upaya Solusinya.” Jurnal Tadrib Pendidikan Agama Islam 1, no. 2 (2015): 12.
Mulyadi. Bimbingan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: Prenadamedia Group, 2016.
Setiana, Dafid Slamet. “Meningkatkan Kemampuan Menyusun RPP dengan Pendekatan Saintifik Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta.” Yogyakarta: Universitas Saejanawiyata Tamansiswa, 2018.
Sujana. “Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia.” Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar 4, no. 1 (2019): 31.
Suwendra, Wayan. Metodologi Penelitian dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan, dan Keagamaan. Bandung: Nilacakra Punlishing House, 2018.
Syarnubi, Syarnubi. "Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan." Tadrib 5, no. 1 (2019): 87-103.
Undang-undang dasar nomor 3 tahun 2003. “No Title,” n.d.
Downloads
Published
31-10-2021
Issue
Section
Articles
How to Cite
PROBLEMATIKA KOLABORASI PEMBELAJARAN DARING DAN LURING DI SDN 09 MUARADUA KABUPATEN OKU SELATAN. (2021). Jurnal PAI Raden Fatah, 3(4), 341-352. https://doi.org/10.19109/pairf.v3i4.8401