Effective Strategies in Excavation and Management of Education Funds: A Review through a Literature Study
Main Article Content
Abstract
This study aims to explore optimal strategies to improve the efficiency of education fund management in Indonesia. A qualitative approach based on literature study is used to analyze relevant literature, covering challenges in budget allocation, transparency, and technology utilization. The study found that collaboration between schools, communities, and the private sector, such as the use of CSR and crowdfunding innovation, is very effective in increasing the availability of education funds. On the other hand, financial transparency and efficiency of fund allocation are key to maximizing education outcomes. This study provides practical recommendations for the government and policy makers to implement more accountable and innovative strategies in education fund management, so as to create more equitable and quality access to education throughout Indonesia.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Studia Manageria by http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/studiamanageria is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Achmad, Z. A. (2022). Inovasi penggalangan donasi secara virtual melalui social media. In Bunga Rampai Bela Negara dalam Berbagai Perspektif (pp. 273–285). Klaten: Lakeisha.
Aprilliantoni, & Farhan Ali Jimale. (2024). Menjaga Akses Pendidikan Yang Adil: Tantangan Dan Solusi Dalam Pembiayaan Pendidikan Di Indonesia. Almarhalah | Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 166–174. https://doi.org/10.38153/almarhalah.v7i2.98
Apriyani, A., Safidah, N., Awilisni, S., & ... (2022). Sumber Dana Pendidikan Berdasarkan Peraturan Perundang-Undangan Di Indonesia. Unisan …, 1(3), 277–287.
Ardani, E. F., & Trihantoyo, S. (2020). Penerapan Transparansi dan Akuntabilitas Dana Bantuan Operasional Sekolah ( BOS). Manajemen Pendidikan, 08(03), 134–144.
Asri, A., Ainun, N., Siregar, N., Liza, S., & Hidayatullah, R. (2024). Pengembangan Sistem Keuangan Sekolah Berbasis Teknologi Untuk Mendukung Transformasi Society 5.0. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(4), 216–224. https://doi.org/https://doi.org/10.61104/ihsan.v2i4.351
Axios. (2024). Sistem Informasi Keuangan Sekolah: Pendukung Pelaporan Keuangan Akurat dan Tepat Waktu. Retrieved from PT Axios Mega Kreatif website: https://axios.id/sistem-informasi-keuangan-sekolah-pendukung-pelaporan-keuangan-akurat-dan-tepat-waktu/
Ayu, D. M., Girindratta, R., Nurfadillah, N., Fariz, F., & Mashur, M. Al. (2024). Strategi Pengelolaan Keuangan Sekolah Untuk Meningkatkan Efisiensi Sumber Daya. Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(4), 1596–1603.
Cyntia Wulandari. (2024). Pentingnya Tata Kelola Keuangan yang Transparan di Lingkungan Pendidikan. Retrieved from Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (FMIPA) Universitas Pakuan website: https://fmipa.unpak.ac.id/artikel/pentingnya-tata-kelola-keuangan-yang-transparan-di-lingkungan-pendidikan
Delvian Yosuky, Ricky Ricky, TioSaniaRachmi, & Felix Felix. (2022). Analisa Manajemen Strategik Bisnis Mengenai Pt Indofood Sukses Makmur Tbk. Serat Acitya, 11(2), 73–78. https://doi.org/10.56444/sa.v11i2.807
Diana, I. N., & Susilo, H. (2020). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Kelompok Bermain Mambaul Ulum Ilfi. J+ Plus Unesa, 9(2), 94.
Enjelina Rahmawati, D., Ayu Anggraini, D., Mufarrida Dinda Fahmi, S., Nawwaf, M., & Huda, B. (2024). Tren Filantropi Modern: Inovasi dan Dampak Shadaqah Berbasis Digital pada Platfrom Crowdfunding Kitabisa.com. Ekoma : Jurnal Ekonomi, 3(2), 497–514.
Fatimah, Sri Witurachmi, S. (2007). Efektivitas Pengelolaan Dana Pendidikan Dalam Rangka MBS. Miips, 7(2), 129–137.
Fiandi, A. (2022). Sumber-Sumber Dana Pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(6), 10414–10421.
Fihana, M. Y. O. (2024). Strategi dan Konsep Teoritis dalam Pembiayaan Pendidikan di Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 159–208.
GreatNusa. (2022). Implementasi Strategi: Pengertian dan Contoh. Retrieved from GreatNusa website: https://greatnusa.com/article/implementasi-strategi
Habibatulloh, K. N., Widodo, S., & Murni, T. (2022). Studi Tentang Akuntabilitas, Transparansi Pengelolaan Keuangan Sekolah Dan Kualitas Layanan Pendidikan Di SMA Negeri Kabupaten Kaur Yang Terakreditasi A, B, Dan C. The Manager Review, 4(1), 129–154. https://doi.org/10.33369/tmr.v4i1.25835
Hadisuamardjo, H., & Pendidikan, A. (2014). Efektivitas Implementasi Kebijakan Program Csr Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 21(2), 51–67.
Hidayat, R., Alam, M., Halim, A. S., & Agustian, S. (2023). Efektivitas Dan Efisiensi Pembiayaan Pendidikan Pasca Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 228–241. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i2.2180
Jawahir, M., Sukardi, I., & Amilda, A. (2022). Strategi Kepala madrasah dan Guru dalam Membina Akhlak Siswa di MTs. Studia Manageria, 2(2), 93–110. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v2i2.6250
Kaharuddin. (2021). Kerjasama Orang Tua dan Sekolah dalam Mewujudkan Harmoni pada Paud Rumah Belajar Senyum di Banjarmasin. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(1), 1–8. https://doi.org/https://doi.org/10.26618/equilibrium.v9i1.4489
kemendikbudristek. (2022). Minim Transparansi Anggaran Kemendikbudristek. Retrieved from Indonesia Corruption Watch (ICW) website: https://antikorupsi.org/id/minim-transparansi-anggaran-kemendikbudristek
Mahadi, M., & Konadi, W. (2022). Pengaruh Anggaran Pendidikan, Kualitas Pendidik Dan Akreditasi Sekolah Terhadap Kualitas Lulusan (Studi Kasus Sma Di Provinsi Aceh Tahun 2017-2019). Indomera, 1(2), 44–61. https://doi.org/10.55178/idm.v1i2.200
Mariani, Hendra, Lukman, I. P. S. (2024). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di TK Jia Lestari. Pelangi: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 219–231. https://doi.org/https://doi.org/10.52266/pelangi.v6i2.3376
Mumu, M., Majid, A., & Rohyana, A. (2019). Hubungan Kualitas Kerja Sama Sekolah Dan Orang Tua Dengan Intensitas Usaha Belajar Siswa Di Smp Negeri Kota Tasikmalaya. Jurnal Metaedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 37–51. https://doi.org/10.37058/metaedukasi.v1i1.980
Nadhifa Ardiana Maharani, Fitri Hidayah, Diki Darmawan, & Syunu Trihantoyo. (2024). Analisis Sumber dan Jenis Pembiayaan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(3), 25–39. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i3.3004
Naraduhita, D. C., & Sawarjuwono, T. (2012). Corporate Social Responsibility : Upaya Memahami Alasan Dibalik Pengungkapan Csr Bidang Pendidikan Dea Cendani Naraduhita Tjiptohadi Sawarjuwono. Jurnal Akuntansi & Auditing, 8(2), 95–108.
Puri, D. K., Hanafi, I., Prasetyo, W. Y., Publik, J. A., Administrasi, F. I., & Brawijaya, U. (2014). Implementasi Strategi Perusahaan Daerah Air Minum Dalam Peningkatan Pelayanan Pendistribusian Air ( Studi pada Perusahaan Daerah Air Minum Kota Malang ). Jurnal Administrasi Publik, 3(12), 2133–2138.
Rahman, A. (2017). Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Eklektika, 5(April), 87–103.
Ramadhani, G. A., Sholva, Y., Muthahhari, M., & Asrin, F. (2023). Aplikasi Penggalangan Dana dengan Menggunakan Metode Location Based Service (LBS) Berbasis Progressive Web App (Studi Kasus : Kota Pontianak). Jurnal Ilmiah Ilkominfo - Ilmu Komputer & Informatika, 6(2), 166–178. https://doi.org/10.47324/ilkominfo.v6i2.203
Roesminingsih, E. (2022). Pembentukan karakter peserta didik melalui manajemen budaya sekolah di tingkat sekolah dasar. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 7(1), 61–72. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jdmp.v7n1.p61-72
Rusti Wulaningsih, N. A. (2024). Pengelolaan Keuangan Pendidikan dalam Meningkatkan Efisiensi dan Efektivitas Sumber Daya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(4), 1723–1732. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i4.757
Sinaga, R. S. B., Pranatalia, R., & Zai, S. (2024). Meningkatkan Pengelolaan Manajemen Keuangan Sekolah Melalui Metode Transparansi Berdasarkan Konstruksi Pendidikan Kristen. Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, 2(3), 216–228.
Sisi. (2023). Implementasi Strategi Bisnis yang Efektif, Berikut Langkah-langkahnya. Retrieved from SISI (Sinergi Informatika Semen Indonesia) website: https://sisi.id/stories/insight/implementasi-strategi-bisnis-yang-efektif-berikut-langkah-langkahnya/
Soebroto, M. I., & Murniarti, E. (2024). Peran Corporate Social Responsibility Dalam Bidang Pendidikan Pada Sekolah Menengah Kejuruan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(4), 1042–1060.
Sofiah, S., Rudiyanto, R., & Mariyana, R. (2017). Implementasi Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan Anak Usia Dini. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 14(1), 1–14.
Sri Muldiyah. (2011). Meningkatkan kualitas pendidikan di Madrasah Aliyah Jam ’Iyyatul Mubtadi Cibayawak Malingping (UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Retrieved from https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/2416
Sutansyah, L., & Ramdani, A. (2023). Pembiayaan Pendidikan: Urgensi, Tantangan, dan Solusi. Jurnal Pelita Nusantara, 1(2), 221–226. https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i2.197
Widyaningrum, D., & Riani, L. P. (2024). Peran Pembiayaan Pendidikan Pada Kualitas Pendidikan Sekolah Dan Prestasi Belajar Siswa : Sebuah Tinjauan Pustaka. Prospek: Prosiding Pendidikan Ekonomi, 7(1), 1–12.
Wulandari, E., Nurjanah, S., & Saptono, A. (2019). Pengaruh Anggaran Pendidikan dan Kualitas Pembangunan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Mutu Pembelajaran di Indonesia pada tahun 2015-2019. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Perkantoran Dan Akutansi, 7(2), 101–111.