The Strategi Kepala SD-LB dalam Meningkatkan Kinerja Guru

Main Article Content

Vivid Agus Tridora
Kms Badaruddin
Amilda Amilda

Abstract

This study aims to identify, describe and analyze and provide alternative solutions to the factors supporting and inhibiting the principal's strategy in improving teacher performance at  SD-LB  Bina  Autis  Mandiri  (BAM).  This  research  uses  a  case  study  research  type  by  design because the researchers look at cases, events and everyday events at Bina Autism Mandiri as the ones that will be used as research. The results of this study are the strategy used by the principal in improving teacher performance at SD-LBBina Autis Mandiri Palembang, namely conducting a  strict  selection  of  teachers  through  academic  tests  and  also  medical  debriefing.  Applying democratic  leadership  by  accepting  criticism,  suggestions  from  every  effective  teacher  for  the learning  process,  providing  persuasive  training  to  teachers,  also  using  individual  approach strategies for teachers to be fostered and directed directly in an effort to improve the teacher's strategy.  Teacher  performance  is  quite  good  through  teacher  competency  assessment.  Inaddition,  teacher  performance  is  measured  through  evaluation  results  from  the  supervision  of the  principal.  Supporting  factors  are  teachers  who  have  ideas  and  creativity  in  managing  the learning process,  school facilities and persuasive training for teachers, democratic attitudes of school principals, and awarding rewards for teachers. While the inhibiting factors come from the teacher's  internal  factors,  the  age  of  the  teacher  who  has  difficulty  understanding  technology media, the teacher's personal problems that are carried over to teaching and learning activities and have an impact on the lack of concentration in the classroom.

Article Details

How to Cite
Tridora, V. A., Badaruddin, K., & Amilda, A. (2021). The Strategi Kepala SD-LB dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Studia Manageria, 3(1), 53-68. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v3i1.7337
Section
Articles

How to Cite

Tridora, V. A., Badaruddin, K., & Amilda, A. (2021). The Strategi Kepala SD-LB dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Studia Manageria, 3(1), 53-68. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v3i1.7337

References

Aisyah, S. (2016). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Efektif pada
Sekolah Inklusif. Islamic Education Manajemen, 1 (1).
Asiah, S. (2017). Efektifitas Kinerja Guru. Manajemen Pendidikan Islam , 4 (2).
Baharuddin. (2019). Manajemen Strategik Mutu Pendidikan. Idaarah , III (1).
Damayanti, T. (2016). Kompetensi Guru Dalam Proses Pembelajaran Inklusi
pada Guru SDN Negeri Kota Bandung. Psychology Research, 5 (1).
David, F. R. (2000). Strategic Management: Concepts and Cases. South Carolina:
Francis Marion University.
Fitriani. (2016). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di
SMA Negeri 1 Mutiara. Adm. Pendidikan , 4 (2).
Hayati, R. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja
Guru. Prosiding Seminar Nasional Universitas PGRI Palembang.
Jannah, M. (2013). Problematika Guru Pembimbing Khusus dalam
Penyelenggaraan Program Pembelajaran Individual Bagi Anak
Berkebutuhan Khusus Di SDN 14 Koto Panjang. Ilmu Pendidikan , 4 (3).
Karo-Karo, D. (2018). Hubungan Antara Kepemimpinan Kepala Sekolah
dengan Hasil Kinerja Guru SD Negeri Di Kecamatan Percuit Sei Tuan. SEJ,
8 (4).
Madjid, A. (2016). Pengembangan Kinerja Guru Melalui: Kompetensi, Komitmen
dan Motivasi Kerja. Yogyakarta: Samudra Biru.
Mayasari, E. (2018). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi
Guru terhadap Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 1 Peukan Bada Aceh
Besar. Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 4 (1).
Aisyah, S. (2016). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Efektif pada
Sekolah Inklusif. Islamic Education Manajemen, 1 (1).
Asiah, S. (2017). Efektifitas Kinerja Guru. Manajemen Pendidikan Islam , 4 (2).
Baharuddin. (2019). Manajemen Strategik Mutu Pendidikan. Idaarah , III (1).
Damayanti, T. (2016). Kompetensi Guru Dalam Proses Pembelajaran Inklusi
pada Guru SDN Negeri Kota Bandung. Psychology Research, 5 (1).
David, F. R. (2000). Strategic Management: Concepts and Cases. South Carolina:
Francis Marion University.
Fitriani. (2016). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di
SMA Negeri 1 Mutiara. Adm. Pendidikan , 4 (2).
Hayati, R. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja
Guru. Prosiding Seminar Nasional Universitas PGRI Palembang.
Jannah, M. (2013). Problematika Guru Pembimbing Khusus dalam
Penyelenggaraan Program Pembelajaran Individual Bagi Anak
Berkebutuhan Khusus Di SDN 14 Koto Panjang. Ilmu Pendidikan , 4 (3).
Karo-Karo, D. (2018). Hubungan Antara Kepemimpinan Kepala Sekolah
dengan Hasil Kinerja Guru SD Negeri Di Kecamatan Percuit Sei Tuan. SEJ,
8 (4).
Madjid, A. (2016). Pengembangan Kinerja Guru Melalui: Kompetensi, Komitmen
dan Motivasi Kerja. Yogyakarta: Samudra Biru.
Mayasari, E. (2018). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi
Guru terhadap Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 1 Peukan Bada Aceh
Besar. Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 4 (1).
Paida, A. (2015). Pengaruh Kompetensi Pedagogik, Kompetensi Profesional dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru Di SMK Negeri 4 Makassar. Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman,1(1).
Raddana. (2013). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru SMA Negeri Di Nusa Tenggara Barat (NTB). DIA, Administrasi Publik,11 (2).
Rais,M.(2019). Pengaruh Diklat terhadap Kinerja Guru Madrasah di Kota Manado, Al-Qalam, 25 (1).
Sholawati, S. A. (2019). Manajemen Pembelajaran Pendidikan Inklusi pada Anak Berkebutuhan Khusus di SDN Kalirungut I Surabaya. Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2, (4).
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Taufiqurokhman. (2016). Manajemen Strategik.Jakarta: Universittas Prof. Dr. Moestopo Beragama.
Wahyusumidjo. (2008). Kepemimpinan Kepala Sekolah.Jakarta: Rajawali Pers.Widyawati, Y. (2019). The Description of Teachers’ Stressor And Manifestation of Special Needs Teacherr In Inclusive And Special Schools In Jakarta. Psychology and Instruction,3(1).
Zubair, A. (2017).Manajemen Peningkatan Kinerja Guru. Manajer Pendidikan, 11 (4).
Zuhriyah, S. (2015). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru SMK Negeri Kelompok Pariwisata di Daerah Istimewa Yogyakarta. Literasi, VI(2).