Unsur Komunikasi Pada Pelayanan Perpustakaan (Studi Kasus Di Perpustakaan Smpn 3 Rantau Bayur)

Main Article Content

Anggi Tridana
Misroni Misroni

Abstract

The quality of service activities depends on the communication component of library services. Communication is an important component in improving the quality of library services. As a result, communication needs to be a top priority for library services. Failure to build communication for library services can hinder the flow of information and reduce library service standards. Low public or library trust in library service providers is a result of the low quality of library services. To better understand the components of internal service communication in the library, the author of this article attempts to explain the role of communication elements in library services at SMPN 3 Rantau Bayur. Through qualitative descriptive research methods obtained, the results of research at the SMPN 3 Rantau Bayur library show that the communication elements of library services consisting of communicators, messages, media, communicants, and effects in the communication process are quite good. This is clearly seen from the results of observations and interviews conducted by the author. The five elements influence each other, are interconnected with each other to form a single unit. By knowing and understanding the various elements in the communication of library services at SMPN 3 Rantau Bayur, we can realize quality library services and provide satisfaction to all parties in the SMPN 3 Rantau Bayur environment.
Keywords : service quality; library; communication; element of communication
 
Kualitas kegiatan layanan tergantung pada komponen komunikasi layanan perpustakaan. Komunikasi merupakan komponen penting dalam meningkatkan kualitas layanan perpustakaan. Akibatnya, komunikasi perlu menjadi prioritas utama untuk layanan perpustakaan. Kegagalan membangun komunikasi untuk layanan perpustakaan dapat menghambat arus informasi dan menurunkan standar layanan perpustakaan. Rendahnya kepercayaan masyarakat atau perpustakaan terhadap penyedia layanan perpustakaan merupakan akibat dari rendahnya kualitas layanan perpustakaan. Untuk lebih memahami komponen komunikasi layanan dalam di perpustakaan, penulis artikel ini berusaha memaparkan peran unsur komunikasi dalam layanan perpustakaan di SMPN 3 Rantau Bayur. Melalui metode penelitian deskriptif kualitatif diperoleh hasil penelitian di perpustakaan SMPN 3 Rantau Bayur menunjukkan bahwa unsur komunikasi pelayanan perpustakaan terdiri dari komunikator, pesan, media, komunikan, dan efek dalam proses komunikasi sudah cukup baik. Hal ini terlihat jelas dari hasil observasi dan wawancara yang dilakukan oleh penulis. Kelima unsur tersebut saling mempengaruhi, saling berhubungan satu sama lain membentuk satu kesatuan. Dengan mengetahui dan memahami berbagai unsur dalam komunikasi pelayanan perpustakaan di SMPN 3 Rantau Bayur, dapat mewujudkan pelayanan perpustakaan yang berkualitas dan memberikan kepuasan pada semua pihak di lingkungan SMPN 3 Rantau Bayur.
Kata kunci : kualitas pelayanan; perpustakaan; komunikasi; unsur komunikasi

Article Details

How to Cite
Unsur Komunikasi Pada Pelayanan Perpustakaan (Studi Kasus Di Perpustakaan Smpn 3 Rantau Bayur). (2023). TADWIN: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 4(1), 40-48. https://doi.org/10.19109/tadwin.v4i1.16161
Section
Articles

How to Cite

Unsur Komunikasi Pada Pelayanan Perpustakaan (Studi Kasus Di Perpustakaan Smpn 3 Rantau Bayur). (2023). TADWIN: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 4(1), 40-48. https://doi.org/10.19109/tadwin.v4i1.16161