TRADISI PAGA RUMAH DALAM PERNIKAHAN DI TERATAK PANAS: PERSPEKTIF ‘URF

Main Article Content

silvisri insani
Helvia Putri
Weldra Ayu Putri
Elsa Elvionita

Abstract

The Paga Rumah tradition in Teratak Panas weddings is one of the local cultural heritages that aims to maintain family honor and strengthen social relations. The Paga Rumah tradition aims to avoid bad things, such as hampering problems or witchcraft from other people, as well as ensuring that household appliances, such as plates and glasses, do not break. In Islamic law, local traditions that do not contradict sharia can be accepted as ‘urf. This research aims to examine the implementation of the Paga Rumah tradition in Teratak Panas and review the perspective of Islamic law (‘urf) on the tradition. The method used in this research is qualitative with a descriptive approach. The informants involved in this research are the people who are directly involved in the practice as well as traditional leaders in Teratak Panas. The results show that the process of implementing the Paga Rumah tradition involves the preparation of equipment by the shaman, reading prayers, and watering water containing a mixture of leaves around the house. The Paga Rumah tradition in Teratak Panas through the 'urf perspective can be guided by the extent to which the practices carried out are in accordance with sharia principles. If this tradition is carried out by paying attention to sharia principles and avoiding all forms of practices that are contrary to Islam, then the Paga Rumah tradition can be considered as 'urf shahih, which means a custom that is accepted and respected in society. However, if there are elements that contradict these principles, then this tradition is considered as 'urf fasid and must be reviewed to ensure its compatibility with Islamic teachings.

Article Details

Section
Artikel

References

Jurnal

Alamsyah, A. G., Nugraha, A., Reza, M., Sazali, H., & Dalimunthe, M. A. (2022). Budaya Melayu dan Pengaruh Islam dalam Upacara Pernikahan di Tanjung Balai. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 6(2), 410-413., doi:10.30743/mkd.v6i2.5532

Fithoroini, D. (2021). TRADISI BUKA PINTU DALAM PERKAWINAN MASYARAKAT BANTEN: Studi terhadap Tradisi Ya Lail di Kampung Pakuncen Ciwedus, Cilegon. Al-Ahwal: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 13(1), 23-30.

Fitri, M., & Susanto, H. (2021). Nilai Sosial Religi Tradisi Manopeng Pada Masyarakat Banyiur. Kalpataru: Jurnal Sejarah dan Pembelajaran Sejarah, 7(2), 161-169., doi:10.31851/kalpataru.v7i2.7164

Fitriani, L., Anditya, L. S., Saniyyah, M., Sari, N. N., & Nur, I. (2021). Eksistensi Dan Kehujjahan Urf Sebagai Sumber Istimbath Hukum. Al-Hikmah: Jurnal studi Agama-agama, 7(2), 246-256., doi:10.30651/ah.v7i2.8088

Hardiati, N., Ginanjar, W. A., Fitria, E., & Nurfauziah, A. (2023). Urf Sebagai Metode Dan Sumber Hukum Ekonomi Syariah. JURNAL ILMIAH MAHASISWA FAKULTAS HUKUM UNIVERSITAS MALIKUSSALEH, 6(1)., doi:10.29103/jimfh.v6i1.10410

Khalqi, K. (2019). Nilai-Nilai Utama Karakter Spiritual Keagamaan dan Integritas dalam Kisah Al-Qur’an. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 10(2), 160-177, doi:10.36835/falasifa.v10i2.204

Maimun, A. (2017). Memperkuat’Urf dalam Pengembangan Hukum Islam. Al-Ihkam: Jurnal Hukum & Pranata Sosial, 12(1), 22-41,doi:10.19105/al-lhkam.v12i1.1188

Misno. (2018). Teori ‘Urf Dalam Sistem Hukum Islam Studi Jual Beli Ijon Pada Masyarakat Kabupaten Cilacap Jawa Tengah’, Analytical Biochemistry, 11(1), 1–5

Muhammad, F., Umar, H., & Harun, H. (2021). Eksistensi Kebiasaan (‘Urf) Sebagai Sumber Hukum Perdagangan Internasional. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(02), 133-143, doi:10.32939/islamika.v21i02.890

Pratiwi, M. T., & Yarham, M. (2023). Tradisi adat jawa saat melaksanakan pernikahan dalam perspektif hukum islam. Al-Maqashidi Journal Hukum Islam Nusantara, 6, 65.

Rizal, F. (2019). Penerapan ‘Urf Sebagai Metode Dan Sumber Hukum Ekonomi Islam. Al-Manhaj: Jurnal Hukum dan Pranata Sosial Islam, 1(2), 155-176, doi:10.37680/almanhaj.v1i2.167

Wandi, S. W. S. (2018). Eksistensi'Urf dan Adat Kebiasaan Sebagai Dalil Fiqh. Samarah: Jurnal Hukum Keluarga dan Hukum Islam, 2(1), 181-196, doi:10.22373/sjhk.v2i1.3111

Sarjana, S. A., & Suratman, I. K. (2017). Konsep ‘Urf dalam Penetapan Hukum Islam. Tsaqafah, 13(2), 279-296.

Winarno, W. (2020). Penerapan Konsep Al-‘Urf dalam Pelaksanaan Ta’ziyah. ASY SYAR'IYYAH: JURNAL ILMU SYARI'AH DAN PERBANKAN ISLAM, 5(2), 180-201, doi:10.32923/Asy.V5i2.1517

Dedi, S., & Hardivizon, H. (2018). Implementasi ‘Urf Pada Kasus Cash Waqf. Al-Awqaf: Jurnal Wakaf Dan Ekonomi Islam, 11(1), 33-48.

Zainuddin, F. (2015). Konsep Islam Tentang Adat: Telaah Adat Dan'Urf Sebagai Sumber Hukum Islam. Lisan Al-Hal: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 9(2), 379-396, doi:10.35316/Lisanalhal.V9i2.93

Yoharsa, M. D., Wibawa, M. S., Nugroho, M. N., & Yurinda, D. (2024). Islam dalam Konteks Modern: Praktik-praktik Spiritualitas dalam Zaman Moderen. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(3), 3537-3541.

Skripsi

Andani, Mutia Tanseba, ‘Makna Simbolik Kain Perawan Dalam Tradisi Pernikahan Masyarakat Betung Kecamatan Penukal Adab Kabupaten Muara Enim Sumatera Selatan’, 2507.1 (2020), pp. 1–9 <http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203>

Cahyani, A. P. D. (2023). Tradisi Kiwon Talu Landom Dalam Perspektif Hukum Islam.

Humairah, Siti, ‘Tradisi Mepahukh Dalam Upacara Adat Perkawinan Di Tinjau Menurut Hukum Keluarga Islam’, 2020, pp. 65–66 <https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/5720>