PENDEKATAN INTEGRATIF-INTERKONEKTIF: TINJAUAN PARADIGMATIK DAN IMPLEMENTATIF DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

  • Muslih Hidayat Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

Abstract

Islam is a religion, based on god revelation is no doubt inside. Every Muslim realizes this truth. In the other hand, Islam is not only dichotomist religion but also science which could not be separated from the knowledge and technology improvement nowadays. The focus of Islam is on Islamic science. At the previous decades, there was sciences dichotomy between Islamic science and general science such as physics, social, humanist, and so on. That reality is happened on some Islamic institution as Islamic science learning administration and improvement practitioners. An unacceptable condition will be arise if this dichotomy problem is not solved by the stakeholders.This study is focus on paradigm and implementation approach of integration-interconnection in Islamic religion education learning. 

References

Abdullah, Amin. 2008. Desain Pengembangan Akademik IAIN menuju UIN Sunan Kalijaga: dari Pendekatan Dikotomis-anatomis ke Arah integratif-interdisiplinary dalam Bagir, Zainan Abidin. Integrasi Ilmu dan Agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Abdullah, Amin. 2010. Islamic Studies di Perguruan Tinggi: Pendekatan Integratif-Interkonektif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arikunto, Suharsimi. 1993. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Assegaf, Abd. Rachman. Integrasi Sain-Sosial dalam Pembejaran Pendidikan Agama Islam. pada Seminar Nasional tanggal 15-16 Oktober 2014 oleh PPs UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Prodi PI.
Assegaf, Abd. Rahman. 2013. Aliran Pemikiran Pendidikan Islam: Hadrah Keilmuan Tokoh Klasik Sampai Modern. Jakarta: PT Raja Grafindo.
Hadi, Sutrisno. 1990. Metodologi Research. Yogyakarta: Andi Offset.
Kuntowijoyo. 2004. Islam Sebagai Ilmu: Epistimologi, Metodologi dan Etika. Yogyakarta: Teraju.
Machali, Imam. Implementasi Pendekatan Integrasi-Interkoneksi dalam Kajian Manajemen dan Kebijakan Islam. pada Seminar Nasional tanggal 15-16 Oktober 2014 oleh PPs UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Prodi PI.
Nasution, Khoiruddin. Dalam Bahan Diskusi pada Seminar Nasional Paradigma dan Implemetasi Pendekatan Integrasi-Interkoneksi dalam Kajian Pendidikan Islam PPs UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 15-16 Oktober 2014.
Pokja Akademik. 2006. Kerangka Dasar Keilmuan & Pengembangan Kurikulum UIN Sunan Kalijaga. Yogyakarta: Suka Press.
Rahman, Afzalur. 1998. Al-Qur’an dalam Berbagai Disiplin Ilmu. Jakarta: LP3ES.
How to Cite
Hidayat, M. (1). PENDEKATAN INTEGRATIF-INTERKONEKTIF: TINJAUAN PARADIGMATIK DAN IMPLEMENTATIF DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Ta’dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 19(02), 276-290. Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tadib/article/view/19
Section
Article