KONSEPSI PANCA DHARMA KI HADJAR DEWANTARA DITINJAU DARI SUDUT PANDANG PENDIDIKAN ISLAM

Main Article Content

Solehan Solehan

Abstract

Panca Dharma is important education concept of Ki Hajar Dewantara. It contains five of main ideas on education, i.e.: natural base, freedom base, living base, cultural base, nation base, and humanity base. The five bases of education, in reality, had been implemented in daily live of Yayasan Pendidikan Taman Siswa, Ki Hajar’s education foundation. If five of bases are viewed from Islamic education concept they are relevant in the mean that five bases are also considered as foundation principles of Islamic education. Meanwhile, there are some differences between of two, such as from terminology and referencese that is used.

Article Details

How to Cite
Solehan, S. (2010). KONSEPSI PANCA DHARMA KI HADJAR DEWANTARA DITINJAU DARI SUDUT PANDANG PENDIDIKAN ISLAM. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 15(01), 1-30. https://doi.org/10.19109/td.v15i01.66
Section
Article

How to Cite

Solehan, S. (2010). KONSEPSI PANCA DHARMA KI HADJAR DEWANTARA DITINJAU DARI SUDUT PANDANG PENDIDIKAN ISLAM. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 15(01), 1-30. https://doi.org/10.19109/td.v15i01.66

References

Dewantara, Ki Hajar. 1981. Asas-Asas dan Prinsip Taman Siswa. Jakarta: Balai Pustaka.

Darajat, Zakiah.1995. Metodik Khusus Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara dan Dirjen Binbagais Departemen Agama RI.

Jalaluddin. 2005. “Sistem Nilai dan Pembentukannya dalam Perspektif Pendidikan Islam”, dalam Medina-Te, Vol. I, Nomor 1 Juni 2005.

Langgulung, Hassan. 1983. Beberapa Pemikiran Tentang Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna

----------. 1988. Pendidikan Islam Menghadapi Abad 21, Al-Husna, Jakarta.

Rozaqi, Abdul Aziz. 1993. “Paradigma Pendidikan Bernuansa Kemanusiaan”, dalam Paradigma, edisi 04, Th. I, 1993.

Sajoga. 1981. Riwayat Perjuangan Taman Siswa. Jakarta: Balai Pustaka.

Soeratman. 1985. Ki Hadjar. Jakarta: Balai Pustaka.

Surmiharjo. 1986. Ki Hajar dan Taman Siswa dalam Sejarah Indonesia Modern. Jakarta: al-Balai Pustaka.

Syaibani, Umar al-Toumy. 1979. Falsafah Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang.

Tilaar, H.A.R. 2002. Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Renika Cipta.

Yunus, Mahmud. 1968. Perbandingan Pendidikan Moderen di Negara Islam dan Intisari Pendidikan Barat, Jakarta: Al-Hidayah.

----------. 1997. Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Hidakarya.